دانش و فناوری

تفاوت تاکسی اینترنتی جدید با اسنپ و تپسی

ورود تاکسی اینترنتی جدید مبتنی بر فناوری بلاکچین به ایران تفاوت‌هایی را در حوزه سفرهای آنلاین ایجاد می‌کند که به اعتقاد مردم به نفع راننده و مسافر است.

به گزارش روندبازار، قرار است فناوری بلاکچین وارد عرصه تاکسی‌های اینترنتی شود، فناوری که با اجرای آن احتمالا دو شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی مجبور به تغییر شوند.

آمدن فناوری بلاکچین به حوزه تاکسی‌های اینترنتی، تفاوت‌هایی در خدمات مسافربری آنلاین ایجاد می‌کند:

در حال حاضر واسطه‌ای به نام تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی قرار دارند، اما با ورود تاکسی اینترنتی جدید واسطه‌های بین مسافر و راننده حذف می‌شوند.

تفاوت دیکر در قیمت‌گذاری سفر است که اسنپ و تپسی انجام می‌دهند، در شرایط حضور فناوری بلاکچین راننده کرایه هر سفر را به مسافر پیشنهاد می‌دهد.

تفاوت بعدی به سازوکار انتخاب راننده است، در حال حاضر راننده باید بپذیرد که کدام مسافر را به مقصد ببرد اما تاکسی اینترنتی جدید مسافران می‌توانند برای هر سفر از بین خودروهای پیشنهادی دست به انتخاب بزنند.

در حال حاضر لغو سفر بار مالی برای مسافر ندارد ولی در روش بلاکچین، بخش کوچکی از هزینه‌ سفر را از اعتبار مسافر به دلیل وقت تلف‌شده به راننده پرداخت می‌شود.

در شرایط تاکسی‌های اینترنتی فعلی از آنجایی که هزینه سفر باید توسط مسافر پرداخت شود، این احتمال هست که راننده به حق خود نرسد و مسافر کرایه سفر را پرداخت نکند. در فناوری بلاک‌چین تاکسی اینترنتی، پرداخت براساس شرایط از پیش تعیین‌شده و راه‌اندازی آن‌ها در قرارداد‌های هوشمند است، راننده‌ها فقط زمانی پول دریافت می‌کنند که مسافر را به مقصد مورد نظرش رسانده باشند.

استقبال از فناوری بلاک‌چین در تاکسی اینترنتی

با توجه به تجربه مسافران و رانندگان از شرایط فعلی، آنها از ورود فناوری بلاک‌چین به تاکسی‌های اینترنتی استقبال می‌کنند و امیدوار هستند که با تاکسی اینترنتی جدید شرایط بهتر ‌شود.

«اگه فعال بشه بنظرم خیلی از شرکت اسنپ خوبتره. هر دقیقه یه قیمتی میزاره. معلوم نیس به مسافته یا ترافیکه. روزایه تعطیل کلا پایینه.ئاصلا نمیصرفه. تو این گرونی»

«واقعا عالی هست این طرح. اگه اجرا بشه هم به نفع راننده و هم به نفع مسافر. ضمنا درصد کمسیون اسنپ واقعا خیلی بالا هست برای رانندگان با این قیمت پایین اسنپ.»

«اگه این اتفاق بیوفته خیلی عالی میشه. از دست اسنپ و تپسی خلاص میشیم»

«بدونه واسطه خوبه اگر روزی ۲۰۰ کار کنیم اسنپ ۵۰ بر میداره حالا بقیش بمانه از کنسلی از الافی دم در خونه مسافر بعد میان طلبکارم هستن»

«این طرح و سیستم خیلی خوبه، هم به نفع راننده هست و هم به نفع مسافر، حالا باید دید از چه تاریخی قابل اجرا و عملیاتی بشه؟؟؟»

امنیت سفر چه می‌شود؟

امنیت سفر یکی از مواردی هست که مخاطبان به آن اشاره می‌کنند که در روش بلاک‌چینی این موضوع روشن نشده است.

«امنیت سفر خیلی مهم تو این روش چه کسی نظارت می کنه»

«امنیت مسافر چگونه تامین میشود؟»

«اینجوری که نمیشه اختیاری باشه اون موقع که اسنپ کنترل میکرد چند مورد اذار اذیت مشاهده میشد و حالا کسی نیست کنترل کنه چه شود»

منبع: تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا