اجتماعیاقتصادی

قیمت دارو تغییر می‌کند؟

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، دولت در حال حاضر قصد ندارد در قیمت دارو دارو تغییری ایجاد کند. اصلاحات فقط در قیمت سالانه دارو اعمال می‌شود.

به گزارش روند بازار، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تغییر نظام ارزی دارو، درباره چالش‌های حوزه دارویی کشور اعم از اصلاح قیمت‌ها و کمبودهای دارویی توضیح داد.

ایسنا گزارش داد، بهرام دارایی از تشکیل ستاد اصلاحات یارانه در حوزه دارو خبر داد. به گفته او وظایف رسیدگی در جهت حمایت از مردم و صنعت بین اعضای این ستاد تقسیم شده تا بتوانیم به اصلاحات مربوط به تصمیمات دولت و رئیس‌جمهور رسیدگی کنیم. افراد ذی‌ربط از جمله سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، نمایندگان مجلس و … در این ستاد حضور دارند.

ساماندهی به اتباع کشورهای دیگر و ساماندهی افراد فاقد بیمه از جمله وظایف این ستاد است.

به گفته دارایی در سبد خانوار مردم و پرداخت از جیب مردم بابت دارو افزایشی رخ نمی‌دهد.

فقط قیمت سالانه اصلاح می‌شود


رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: باید توجه کرد که تا زمانیکه زیرساخت‌های تغییر نظام ارزی دارو آماده نشود، اتفاقی در حوزه دارو رخ نخواهد داد.

بر همین اساس هم سازمان غذا و دارو طبق روال سال ۱۴۰۰ بحث واردات مواد اولیه دارویی و تولید دارو را پیش برده و با همان هزینه‌ها دارو را عرضه می‌کنیم.

بنابراین به جز اصلاح قیمت سالانه دارو متناسب با تورم، اتفاقی در حوزه دارو نخواهد افتاد. در زمینه یارانه دارو هم تابع شرایط هستیم و تا زمانیکه زیرساخت‌های لازم به صورت ۱۰۰ درصدی آماده نشود، تغییری ایجاد نمی‌شود.

وقتی نه دلاری برای مدیریت دارو بود و نه ریالی
بهرام دارایی گفت: برنامه‌ریزی که دولت قبل در سال ۱۳۹۹ برای سال ۱۴۰۰ در حوزه دارو انجام داد، غیرواقع‌بینانه بوده است. به طوری که مجموعا حدود دو میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی کشور اختصاص دادند.

در حالی که نیاز ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نزدیک چهار میلیارد دلار ارز ترجیحی بوده است. هزینه‌ها، بیمه و حمایت‌ها هم به همین صورت حساب شده و بودجه ۱۴۰۰ به همین صورت بسته شده است.

حال سال ۱۴۰۰ سالی بوده که قرار بود دولت جدید مستقر شود. دولت قبل باید این چند ماه سال ۱۴۰۰ را به گونه‌ای مدیریت می‌کرد تا دولت جدید بتواند در هنگام آغاز به کارش شش ماه باقی‌مانده را با فراغ بال مدیریت کند، اما عملا نه ریالی در کار بود و نه دلاری.

آنچه که در آن زمان وجود داشت، ‌فقط بدهی بود. این اقدامی که در سال ۱۴۰۰ انجام شد در کل زنجیره تامین دارو اثر گذاشت و باعث شد که برنامه‌ریزی‌ها بر هم بریزد و با کمبودهایی هم مواجه شدیم. ما حتی مجبور بودیم که پول بیشتری مصرف کنیم تا به تعادل برسیم.

دارایی با بیان اینکه سال گذشته بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ قلم کمبود دارو داشتیم، گفت: در حال حاضر هم کمبود داریم، اما به عنوان مثال اکنون ۳۰ قلم از کمبود داروی ما به دلیل عدم تولید شرکت‌های دارویی است که قیمت مناسب ندارند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا