سیاسی

جرج دبلیو بوش؛ رییس جمهور ایالات متحده، در سن ۹۴ سالگی درگذشت

جرج دبیلو بوش (جرج واکر بوش)، چهل و یکمین رییس جمهور ایالات متحده روز گذشته در سن ۹۴ سالگی درگذشت. جیم مک گرث، سخنگوی خانواده بوش تایید کرد که مرگ جرج بوش پدر در بیمارستان هیوستون متودیست و در اثر ورود عفونت به جریان خون او بوده است. بوش از نوعی بیماری پارکینسون رنج می برد و در سال های اخیر چندین بار در بیمارستان بستری شده بود. رییس جمهور سابق ایالات متحده، سال گذشته به خاطر بیماری ذات الریه مورد مداوا قرار گرفته و حتی برای مدتی با دستگاه تنفس مصنوعی نفس می کشید. جورج دبلیو بوش پدر از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ ، یک دوره رییس جمهور ایالات متحده بوده و قبل از آن نیز از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ سمت معاونت رییس جمهور رونالد ریگان را بر عهده داشت.

جورج دبلیو بوش

مرگ بوش پدر به دنبال مرگ همسرش، باربارا، در !۷ آوریل امسال رخ داد که در نتیجه مشکلات حاد ریوی و ایست قلبی بود. بوش و باربارا بیش از ۷۳ سال در کنار هم زندگی کردند. از بوش پدر ۵ فرزند، ۱۷ نوه و دو خواهر و برادر به جای مانده است. جرج دبلیو بوش پدر اهل ماساچوست بوده و در روز تولد ۱۸ سالگی خود در سال ۱۹۳۸ به ارتش ایالات متحده پیوست و به جوان ترین سرباز نیروی دریایی در زمان خود تبدیل شد. بوش در طول جنگ جهانی دوم بیش از ۵۸ پرواز عملیاتی انجام داد که در یکی از این موارد هواپیمای او توسط نیروهای ژاپنی مورد اصابت قرار گرفت اما بوش جان سالم به در برد. وی بعد از تحصیل در دانشگاه ییل و گرایش به سمت کسب و کار در حوزه نفت، وارد سیاست شد و در نهایت به کنگره راه یافت و نماینده مردم تگزاس در این مجلس شد.

جورج دبلیو بوش

او دو بار برای حضور در سنا تلاش کرد که هر دو بار نیز شکست خورد اما در سمت های ارشد سیاسی مانند سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، رییس کمیته ملی جمهوری خواهان و رییس سازمان سیا خدمت کرد. بوش در سال ۱۹۸۰ تصمیم گرفت برای ریاست جمهوری دست به کار شود اما در همان مراحل اول نتوانست نظر مساعد حزب جمهوری خواه را نسبت به خود جلب کند. اما رونالد ریگان خیلی زود او را به عنوان معاون خود در کاخ سفید نامزد کرد. در نهایت در سال ۱۹۸۸، بوش بار دیگر در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری توانست دن کویل، سناتور اهل ایندیانا را شکست داده و به مقام ریاست جمهوری کشورش دست یابد. در طی دوران حضور بوش پدر در کاخ سفید، وی تصمیم به از میان برداشتن مانوئل نوریگا، دیکتاتور پانامایی که از متحد ایالات متحده به قاچاقچی بین المللی مواد مخدر تبدیل شده بود، گرفت.

جورج دبلیو بوش

بیش از ۲۳٫۰۰۰ نیروی نظامی ایالات متحده در عملیات موسوم به  «عملیات جستجوی عدالت» (Operation Just Cause) شرکت کرده و به پاناما حمله کردند. نوریگا در نهایت خود را تسلیم نیروهای آمریکایی کرد. اگر چه این عملیات یک پیروزی مهم برای ایالات متحده به شمار می آمد اما بسیاری آن را تخطی از قوانین بین المللی قلمداد کردند. ریاست جمهوری بوش با دوران سقوط اتحاد جماهیر شوروی همراه بود و وی در مدت حضورش در کاخ سفید بارها با میخائیل گورباچف، آخرین رییس جمهور شوروی جلسات و نشست هایی را ترتیب داده و بر کاهش تولید و انبار سلاح های هسته ای و گسترش روابط بین دو ابرقدرت متخاصم جهان تاکید کرد.

جورج دبلیو بوش

جرج دبلیو بوش در دوران ریاست جمهوری خود در زمینه سیاست خارجی تصمیمات بسیار مهمی گرفت که تاثیراتی دراز مدت در صحنه جهانی از خود به جای گذاشتند. در ۲ آگوست ۱۹۹۰، بوش با چیزی روبرو شد که بسیاری آن را بزرگ ترین آزمایش دوران ریاست جمهوری او می نامند. عراق، به رهبری صدام حسین، پس از متهم کردن دولت کویت به سرقت نفت و توطئه برای تاثیر گذاشتن بر قیمت نفت به این کشور حمله کرد. جورج بوش ائتلافی تشکیل داد، از جمله اتحاد جماهیر شوروی، و برای تنبیه صدام و باز پس گیری کویت عملیات «سپر صحرا» و بعد از آن عملیات «طوفان صحرا» را راه اندازی کرد.

جورج دبلیو بوش

در حدود ۴۲۵٫۰۰۰ نیروی نظامی آمریکا همراه با ۱۱۸٫۰۰۰ نیروی نظامی ائتلاف در طی عملیاتی چند هفته ای متشکل از حملات هوایی و ۱۰۰ ساعت نبرد زمینی موفق به شکست صدام و بیرون راندن نیروهای او از کویت شدند. علیرغم موفقیت هایی که او در خارج از مرزهای ایالات متحده داشت، بوش در خانه چندان موفق نبود. او که برای دور دوم ریاست جمهوری اش تلاش می کرد در نهایت به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری و بالا رفتن هزینه های دولت نتوانست نظر مساعد رأی دهندگان را به خود جلب کرده و شکست خورد.

جورج دبلیو بوش

او در رقابت های انتخاباتی تنها ۱۶۸ رأی الکتورال را بدست آورد و در نهایت بیل کلینتون که در آن زمان فرماندار آرکانزاس بود توانست با ۳۷۰ آرای الکتورال مانع از رییس جمهور شدن جرج دبلیو بوش برای بار دوم شود. بوش پس از پایان ریاست جمهوری خود به هیوستون، تگزاس نقل مکان کرده و با دست کشیدن از فعالیت های سیاسی به فعالیت های اجتماعی روی آورد.

بوش پس از پایان ریاست جمهوری اش جوایز و افتخارات متعددی دریافت کرد که از آن جمله می توان به مقام شوالیه باکینگهام و نامگذاری یکی از ناوهای هواپیمابر هسته ای کشور به نام او (USS George H.W. Bush (CVN 77)) اشاره کرد. در سال ۲۰۱۷، چندین زن او را به بدرفتاری جنسی و به زبان آوردن جوک های رکیک در حضور خود متهم کردند و سخنگوی وی اعلام کرد که او گاهی با حسن نیت بدن زنان دیگر را لمس کرده اما منظورش از این کار سوء استفاده یا با سوء نیت نبوده است.

از بوش پدر ۵ فرزند به نام های جرج دبلیو بوش کوچک (یکی دیگر از روسای جمهور ایالات متحده)، جب بوش (فرماندار سابق فلوریدا)، نیل بوش، ماروین بوش و دختری به نام دروتی بوش کخ به جای مانده است.

جورج دبلیو بوش

جرج دبلیو بوش پدر در جریان مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری خود در ۲۰ ژانویه ۱۹۸۹ چنین گفت: «برخی رهبری را به عنوان یک درام پرهیجان و صدای ترومپت می بینند و گاهی همینطور است اما من تاریخ را به مثابه کتابی می بینم با صفحات فراوان و ما هر روز یکی از این صفحات را با کارهای امیدوار کننده و معنی دار پر می کنیم. نسیمی جدید خواهد وزید، ورقی زده خواهد شد و داستان برملا می شود. و امروز به همین شکل، فصلی آغاز می شود، داستانی کوچک و باشکوه از اتحاد، تنوع و گشاده دستی که با هم آن را نوشته و به اشتراک می گذاریم».

 

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا