اقتصادی

حمایت حقوقی ها از بازار سهام با جمع ‌کردن صف های فروش

روند بازار بورس– معاملات امروز بازار سهام به روال روزهای اخیر، در مدار منفی طی شد و تا ساعت‌های پایانی بازار، شاخص کل به مرز سقوط از کانال ۱.۲ میلیون واحدی رسید اما در یک ساعت آخر، حمایت حقوقی ها از بازار سهام و با جمع کردن صف های فروش برخی از سهم‌ها، رشد ۳ درصدی شاخص در نیمه دوم معاملات رقم خورد.

مقاومت شاخص مقابل سقوط به کانال ۱.۱ میلیونی

به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه، ۵ اسفندماه، شاخص کل بورس تهران با ریزش ۲۷۱۶ واحدی روی رقم یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد، مقاومت کرد و شاخص هم‌وزن نیز اُفت ۹۸۴ واحدی را به ثبت رساند تا در کنار ریزش ۲۹ واحدی شاخص کل فرابورس، باز هم بازار سرمایه شاهد یک روز منفی و تابلو سرخ رنگ معاملات باشد. هرچند فملی و فولاد در بورس تهران و هرمز و آریا در فرابورس، تک نمادهای بزرگ سبز رنگ امروز بودند.

حمایت حقوقی‌ها یا دستکاری در بازار؟

حمایت از بازار سهام و جمع شدن صف‌های فروش برخی از نمادها، درحالی انجام شد که برخی از فعالان بازار نسبت به آن موضع گرفتند و معتقد بودند که این حمایت برای فروش اوراق از سوی دولت انجام شده است و به‌نوعی دستکاری در روند معاملات محسوب می‌شود.

رشد ۱۱۵ درصدی معاملات خُرد

در یک هفته معاملاتی اخیر، معاملات خُرد در بازار سهام کاهش محسوسی داشت که نگرانی‌هایی را برای آینده بازار به‌وجود آورده بود اما در بازار امروز، رشد ۱۱۵ درصدی معاملات خُرد، تا حدودی این نگرانی را برطرف و مولفه نقدشوندگی بورس را احیا کرده است. ارزش معاملات خُرد در جریان دادوستدهای امروز به بیش از ۵.۵ هزار میلیارد تومان رسید.

آخرین روز معاملاتی هفته نخست اسفندماه چگونه خواهد بود؟

کاهش میزان عرضه از یک‌سو و رشد تقاضا از سوی دیگر در یک ساعت پایانی معاملات امروز، مولفه مثبت و قابل اتکای دیگری بود که می‌تواند روی روند حرکتی شاخص کل در معاملات فردا، چهارشنبه، تاثیرگذار باشد و دست‌کم آخرین روز معاملاتی هفته نخست اسفندماه را صعودی کند.

تاثیر توقف پروتکل الحاقی بر بازارهای مالی و بورس 

خبرهای مهم امروز که روی تمامی بازارهای مالی و موازی سایه انداخته، اجرای پروتکل الحاقی و توقف دسترسی آژانس بین‌المللی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران (خارج از پادمان‌های جهانی) و کشمکش دولت و مجلس بر سر این موضوع بوده است. در حالی که روز گذشته نماینده آژانس اتمی در تهران حضور یافت و گفت‌وگوهایی را با دولت انجام داد، هنوز تکلیف برجام و یا رفع و کاهش تحریم‌های ایران از سوی غرب در حد حرف باقی مانده است و روزنه‌ای برای گشایش دیده نمی‌شود.

بر همین اساس بازارهای ارز، سکه و طلا هم به این موضوع واکنش منفی نشان دادند و قیمت دلار که از دیروز وارد کانال ۲۳ هزار تومان شده بود، در همین دامنه قیمتی قرار گرفت و یورو نیز در محدوده ۲۹ هزار تومان معامله شد.

آزادسازی منابع ارزی ایران در کره و تایید و رد آن

خبر مهم دیگر، اعلام توافق ایران با کره جنوبی بر سر آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران از سوی این کشور آسیای شرقی بود که دیروز به تایید رییس کل بانک مرکزی هم رسید اما از سوی مقامات کره جنوبی رد شد. کره‌ای‌ها آزادسازی دلارهای نفتی ایران را مشروط و منوط به موافقت امریکا اعلام کردند! به‌این‌ترتیب، دولت همچنان از دسترسی به این منابع ارزی باز مانده است و باید راه دیگری برای تامین و جایگزین منابع مذکور بیابد.

نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌شنبه، ۵ اسفندماه ۹۹

در مجموع، ارزش کل معاملات امروز در بازار سهام به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید که از این میزان، ۶.۶ هزار میلیارد در بورس تهران با جابجایی ۶.۶ میلیارد سهم حاصل شد و سهم فرابورس نیز ۴.۶ میلیارد تومان از نقل و انتقال ۱.۲ میلیارد سهم بود. خالص تغییر مالکیت بورس تهران، روی ۳۷۶ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی رقم خورد و ارزش معاملات خُرد نیز به ۴ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان رسید.

بازار نقدی بورس:

شاخص کل بورس: ۱,۲۱۱,۷۶۶.۷۹ (۲۷۱۵.۵۸-)

شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۵.۱۱۰.۰۶ (۹۸۳.۸۳-)

ارزش معاملات: ۶,۶۱۰ میلیارد تومان

حجم معاملات: ۶.۶ میلیارد سهم

سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، شستا و خودرو

 بازار نقدی فرابورس:

شاخص کل: ۱۷,۲۲۳.۶۶ (۲۹.۴۹-)

ارزش معاملات: ۴.۶۶۳ میلیارد تومان

حجم معاملات: ۱.۲ میلیارد سهم

سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: ذوب، صبا و کگهر

گزارش: مولود غلامی/ بااقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا