بورس

خبر خوب خاندوزی برای بورس چیست؟

رئیس جمهور شب گذشته در گفتگوی تلویزیونی گفت که تیم اقتصادی دولت به دنبال مشکلات بورس هستند. به نظر می‌رسد خبر خوب وزیر اقتصاد درباره اجرایی شدن مصوبه ۱۰ بندی بازار سرمایه باشد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی شب گذشته به مسائل مختلفی اشاره کرد، تاکید کرد که تیم اقتصادی دولت به دنبال خارج کردن بورس از مشکلات است.

پس از اتمام گفتگوی رئیسی، وزیر اقتصاد توییتی درباره اجرایی شدن مصوبات زد. حال به نظر می‌رسد که خبر وزیر اقتصاد در خصوص اجرایی شدن مصوبات ۱۰ گانه بازار سرمایه باشد.

پشتیبانی از سهامداران خرد

ابراهیم رئیسی اصلاحات اقتصادی را جز ضرورت کشور دانسته گفت: همه اقدامات باید به ثباتی در بازار و ثبات در تصمیم گیری‌ها برسد و زندگی برای افراد قابل پیش بینی باشد کسب وکارها را باید قابل پیش بینی کنیم چون اگر ندانیم تا دو هفته دیگر چه اتفاقی می‌افتد برای کشور ضرر دارد.

رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به اینکه یکی از سه اولویت شما در زمان انتخابات، ساماندهی بازار بورس بود که امروز بورس بسیاری از سهامداران را متضرر کرده است، گفت: در یکی از بخش‌هایی که از دولت قبل بسیار متضرر شده‌ایم مساله بورس است که از همان آغاز کارم در دولت نگرانی مردم بود. عده‌ زیادی با تبلیغات انجام شده آمده‌اند تا سهامدار شوند یک سری سهامداران خرد هستند که اکثر سهامداران را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: از همان هفته اول در دولت اعلام کردم بورس نباید قلک تامین مالی دولت باشد . دوم اینکه صندوق‌های تثبیت و توسعه را در بورس، به نحوی به عنوان پشتیبانی سهامداران خرد قرار دهیم این کار را دنبال کردیم. انجام این کار طول کشید.

رییسی ادامه داد: تیم اقتصادی دولت را به ریاست معاون اول مامور کردم به دنبال برون رفت از مشکلات بورس باشد. نشستی که بعد از نماز مغرب امشب برگزار شد، نشست تیم اقتصادی با موضوع بورس بود.

رییس‌جمهور دغدغه مردم را دغدغه خود به عنوان خدمتگزار مردم دانست و تاکید کرد: به هیچ عنوان از دغدغه مردم عبور نمی کنیم تا زمانی احساس کنیم مردم به آرامش دست یافته‌اند و آرامش مردم هم با بخشنامه و دستور نیست بلکه با انجام کار اجرایی و میدانی است. این دغدغه مردم دغدغه دولت است. تیم اقتصادی به نتایجی ر سیدند که وزیر اقتصاد قرار شد تصمیمات و مصوبات این جلسات را به عنوان راهکارهای برون رفت مشکلات در بازار بورس برای تقویت بازار بورس به مردم اطلاع رسانی کنند.

اجرای مصوبات اقتصادی

احسان خاندوزی شب گذشته در توییتی نوشت: «فردا روز یک شروع دیگر در اجرای مصوبات اقتصادی خواهد بود ان‌شاءالله.»

به نظر می‌رسد که این خبر خوش وزیر اقتصاد در خصوص اجرایی کردن مصوبات ۱۰ بندی بازار سرمایه باشد.

چراکه بخش مهمی از گفتگوی رئیس جمهور موضوع حمایت و حل مشکلات بازار سهام اختصاص داشت.

مصوبات ۱۰ بندی چیست؟

۱- سال‌ آینده سقف قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها پنج هزار تومان برای هر متر مکعب یعنی به نرخ صادراتی خواهد بود.

۲- مالیات شرکت‌های تولیدی در سال آینده پنج واحد درصد کاهش می‌یابد.

۳- سال آینده فرمول حقوق دولتی معادن تغییر نمی‌کند.

۴- معادل مالیات نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه جهت تقویت صندوق توسعه و تثبیت بازار اختصاص می‌یابد.

۵- علاوه بر اوراق قبلی ۳۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بازار اختصاص می‌یابد به شرط اینکه اوضاع بازار مناسب باشد.

۶- ۱۰ درصد وجوه سهام دولتی که در بازار عرضه اولیه می‌شود برای بازارگردانی همان سهام اختصاص می‌یابد.

۷- انتشار اوراق دولتی در بازار با رعایت ۵۰ درصد جریان ورودی منابع به بازار سرمایه انجام می‌شود. یعنی در ماه‌هایی که جریان ورودی نقدینگی بیشتر است، اوراق دولتی منتشر می‌شود.

۸- بانک مرکزی مؤظف شد نرخ تسعیر دارایی‌‌های دولتی را معادل ۹۰ درصد نرخ سامانه نیما در شش ماه گذشته اعلام کند که این مسئله مورد تقاضای فعالان بانکی و بورسی بوده است.

۹- رئیس سازمان بورس برای جلسات ستاد اقتصادی و کمیته «و» بند پنج دعوت می‌‌شود.

۱۰- بانک مرکزی برای مداخله در بازار ثانویه اوراق نرخ سود بین بانکی را در سقف ۲۰ درصد در نظر می‌گیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا