اقتصادی

خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات شدند

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد آیین نامه اجرایی مربوط به مالیات بر خودروهای لوکس در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده و اطلاعات کامل این خودروها هم برای دریافت مالیات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

روند بازار – به گفته ی امیدعلی پارسا، درصورت تصویب این آیین‌ نامه در هیأت دولت و ابلاغ آن، به زودی شاهد به اجرا درآمدن این قانون خواهیم بود.

اواخر سال گذشته بود که نمایندگان مجلس ساز و کار اخذ مالیات از خودروهایی که بالای یک میلیارد تومان ارزش دارند را در سال ۱۴۰۰ تعیین کردند.

بر اساس مصوبه ی مجلس، کلیه مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو می باشند:

۱ – تا مبلغ پانزده میلیارد ریال نسبت به مازاد ده میلیارد ریال یک درصد

۲- تا مبلغ سی میلیارد ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد ریال دو درصد

۳ – تا مبلغ چهل و پنج میلیارد ریال نسبت به مازاد سی میلیارد ریال سه درصد

۴- نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد ریال چهار درصد

نحوه محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند بر حسب قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است.

در این بین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروی تولید داخل با ارزشی بیش از یک میلیارد تومان وجود ندارد اما معادل ۴۲ خودروی خارجی بالای یک میلیارد تومان شناسایی شده‌اند که در بین آن‌ها صاحب خوردی هیوندا (النترا) با قیمت ۱.۱۲ میلیارد کمترین مالیات معادل ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بپردازد.

همچنین، صاحب خودروی BMW مدل ۷۳۰i با قیمتی معادل ۷‌.۴ تا ۸.۲ میلیارد باید بیشترین مالیات در بین خودروهای بالای یک میلیارد تومان به میزان ۲۹۶ تا ۳۲۸ میلیون تومان پرداخت کند.

در ادامه جزئیات قیمت این خودروها و مالیات محاسبه شده برای آنها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

لازم به ذکر است که قیمت این خودروها به صورت تقریبی بیان شده است و در این زمینه، باید سازمان امور مالیاتی صاحبان خودروهای لوکس شناسایی و قیمت هر یک از این خودروها را متناسب با ارزش سال تولید یا واردات آن‌ها را اعلام کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا