اجتماعیدانش و فناوری

داروی «رمدیسیویر» برای درمان کرونا در کشور تولید می‌شود

یک شرکت فناور در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در صدد است داروی «رمدیسیویر» را تولید کند که در درمان بیماری کووید۱۹ موثر است.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گزارش عملکردی درباره اپیدمی ویروس کرونا ۲۰۱۹ منتشر کرد که در یکی از بخش‌های این گزارش در خصوص مذاکره با شرکتی مستقر در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برای ساخت مواد اولیه دارویی «رمدیسیویر» در درمان بیماری کووید ۱۹ اشاره شده است.

معاونت تحقیقات و فناوری بنا دارد تا بدین واسطه، شرکت را به اداره کل بین الملل برای همکاری مشترک با شرکت چینی سازنده معرفی کند.

در همین راستا با مدیر این شرکت فناور در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در خصوص مراحل تولید این دارو گفتگو کردیم.

امکان تولید داروی موثر در درمان کرونا

دکتر محمد اقتداری، دکتری شیمی آلی و رئیس هیأت مدیره شرکت تولید کننده مواد دارویی در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران اظهار کرد: ما در صدد هستیم داروی «رمدیسیویر» را که تحقیقات اثر بخشی آن برای درمان کرونا اثبات شده به تولید برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه ما اقدامات خود را از اواخر اسفند ماه با همکاری وزارت بهداشت و پژوهشگاه شیمی آغاز کردیم، بیان کرد: قرار است این همکاری بین بخش خصوصی و بخش دولتی صورت بگیرد.

به گفته اقتداری، پیش از اسفند ماه داروی «رمدیسیویر» توسط محققان چینی روی بیماران مبتلا به کرونا مورد تست قرار گرفت و اثبات شد در درمان بیماری کرونا تاثیر گذار است.

مدیر این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه اثربخشی این دارو روی بیماران ۶۸ درصد است، خاطر نشان کرد: این دارو به صورت تزریقی به بیماران تجویز می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی شده که مواد اولیه از چین تامین شود و دارو در این شرکت به تولید برسد، تاکید کرد: نمونه‌های وارداتی این دارو که وارد کشور شده بود توسط محققان در دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد آزمایش روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ قرار گرفت و نتایج آزمایش‌های آنان نیز دال بر این بود که داروی «رمدیسیویر» در درمان کرونا تاثیر دارد. این آزمایشات روی ۸۰ بیمار از ۳۶ تا ۵۷ سال انجام گرفته است.

رئیس هیأت مدیره شرکت تولید کننده مواد دارویی در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران عنوان کرد: «رمدیسیویر» برای درمان بیماری ابولا و ویروس زیکا مورد استفاده قرار می گرفته است.

این متخصص شیمی آلی با تاکید بر اینکه نمونه داخلی این دارو وجود ندارد، گفت: در حال حاضر ما در این شرکت فرمولاسیون آن را پیدا کردیم و بنا داریم آن را به تولید برسانیم.

اقتداری با بیان اینکه این دارو در چین و هند به تولید می‌رسد، بیان کرد: احتمالاً تا سه هفته آینده، شرکت چینی مواد اولیه را به ما می‌رساند و ما در عرض ۲ ماه می‌توانیم داروی «رمدیسیویر» را تولید کنیم.

بومی سازی دارو تا ۳ ماه آینده

به گفته اقتداری، طبق برنامه ریزی ها تا ۳ ماه آینده این دارو بومی سازی و در بازار موجود خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تولید این دارو می‌تواند از قیمت پایین‌تری برخوردار باشد، بیان کرد: تولید «رمدیسیویر» در کشور می‌تواند نیاز را در این شرایط برطرف کند.

وی افزود: بعد از سه ماه این دارو در کمیته اخلاق وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس هیأت مدیره این شرکت دانش مستقر در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران افزود: این دارو برای بیماران حاد و شدید تنفسی و افرادی که به دستگاه متصل هستند و تنفس آنها دچار مشکل شده قابل استفاده است.

خبرنگار: میترا سعیدی کیا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا