اقتصادیدانش و فناوریکسب و کار

قبل از ساخت درگاه پرداخت اینترنتی باید بدانید

امروزه فروشگاه‌­های آنلاین بسیاری در اینترنت و شبکه‌­های اجتماعی به چشم می­‌خورند که همواره در تلاش برای افزایش فروش محصولات خود و جذب مشتریان بیشتر هستند.

در واقع تمامی صاحبان کسب و کار نسبت به این موضوع آگاهی کامل دارند که کسب رضایت و اعتماد مشتریان از اقدامات اساسی در گسترش تجارت الکترونیک به شمار می‌رود. اما چه راه­‌هایی برای ارتقاء این امر وجود دارد؟

آیا تنها یک وب­سایت اینترنتی پویا به همراه طیف عظیمی از کالا­های با کیفیت و ارزان قیمت موجب محبوبیت ما در بازار خواهد شد؟

با اینکه عوامل فراوانی در رشد یک فروشگاه اینترنتی دخیل هستند، ولی جلب اعتماد خریداران همیشه در اولویت اول قرار دارد. ساخت درگاه پرداخت یکی از راهکار­های موثر برای مرتفع نمودن این امر محسوب می­‌شود که مسیر خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان را برای ما فراهم می‌­سازد. حال جواب سوالاتی همچون: درگاه پرداخت چیست و نحوه ساخت آن به چه شکل است بر عهده ما خواهد بود. از این رو ما در متن پیش­ رو بر­آنیم تا مطالب جامعی را در رابطه با این سوالات و موضوعات شرح دهیم.

درگاه پرداخت چیست و چه کمکی به کسب و کار ما خواهد کرد؟

درگاه پرداخت چیست و چه کمکی به کسب و کار ما خواهد کرد؟

پس از اینکه فروشگاه خود را در بستر اینترنت یا شبکه­‌های اجتماعی با موفقیت راه­‌اندازی کردیم، در قدم بعد نوبت به اتصال سرویس درگاه پرداخت به سایت می‌­رسد. درگاه پرداخت اینترنتی (Internet Payment Gateway) یا به اختصار IPG به سیستمی تلقی می‌­شود که امکان تراکنش‌­های مالی را در بستر اینترنت برای ما فراهم می­سازد.

در اصل درگاه پرداخت به مشتریان این اجازه را می­دهد تا پس از انتخاب محصول یا خدمات دلخواه، وجه مد نظر را با انواع کارت­های بانکی و به صورت آنلاین برای فروشنده واریز کنند. به این ترتیب خریداران تنها نیازمند سه چیز یعنی: اینترنت، کارت بانکی عضو شبکه شتاب و رمز اینترنتی خواهند بود.

درگاه‌­های پرداخت علاوه بر­ اینکه روند واریز وجه را برای مشتریان بسیار ساده­تر از روش‌های قدیمی مانند: مراجعه به بانک یا دستگاه ATM و پرداخت حضوری می­کنند، همچنین مزایایی را برای صاحبان کسب و کار به همراه خواهند داشت که در ادامه به ذکر آن­ها می­پردازیم.

در این لحظه به طور متوسط تمامی ایرانی­‌ها (۷۸ میلیون نفر در سال ۹۹) به اینترنت دسترسی دارند و انتظار می­‌رود که تا سال ۲۰۲۵، یک­ چهارم خرید­ها در سراسر جهان به صورت اینترنتی انجام شود.

همچنین برخلاف سایر کسب و کار­ها، در فروشگاه­‌های آنلاین ساعت کاری معنایی ندارد و وب­سایت اینترنتی ما همیشه آماده خدمت­‌رسانی به مشتریان خواهد بود. با ساخت درگاه پرداخت و اتصال فروشگاه اینترنتی به شبکه پرداخت، هزینه‌های جانبی کاهش و امنیت بیشتری ایجاد خواهد شد.

انواع شرکت­‌های ارائه دهنده درگاه پرداخت کدامند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

درگاه‌­های پرداخت توسط شرکت‌­های مالی و بانک­‌ها در اختیار متقاضیان قرار گرفته و به دو دسته مستقیم(Payment Service Provider) یا به عبارتی PSP و غیر مستقیم(درگاه پرداخت واسط) تقسیم‌­بندی می­‌شوند. با اینکه ماهیت این درگاه‌­های پرداخت یکسان است، ولی سازکار آن­ها متفاوت از یکدیگر می­باشد.

درگاه پرداخت مستقیم که امروزه طرفداران بیشتری را در مقایسه با درگاه پرداخت واسط دارد، یک سرویس ارائه دهنده خدمات پرداخت برای کسب و کارهای در بستر اینترنت است که توسط ارائه دهنده ای با نام PSP عرضه می‌­شود.

با کمک این درگاه پرداخت، مشتریان در هنگام پرداخت محصول خریداری شده از فروشگاه اینترنتی مد نظر، به صورت مستقیم به بانک‌­های طرف قرارداد متصل می‌­شوند.

از سوی دیگر، درگاه پرداخت واسط یا پرداخت یار برای فروشگاه­‌های آنلاین در بستر شبکه‌­های اجتماعی مناسب است. ایجاد درگاه پرداخت برای شبکه­­‌های اجتماعی فر­­­­آیند به مراتب آسان­تری نسبت به درگاه پرداخت مستقیم دارد و تنها با مراجعه به شرکت­‌های واسط قابل دریافت است. در این نوع از درگاه­، مبلغ واریزی توسط مشتری به حساب شرکتی که با آن قرارداد بسته‌­ایم واریز و پس از کسر کارمزد، به صورت روزانه تسویه می­‌شود. در حال حاضر سامانه شاپرک وظیفه نظارت بر شرکت‌­های ارائه دهنده خدمات پرداخت را برعهده دارد. شاپرک ایجاد بستر و نظارت بر شبکه پرداخت غیرحضوری را دارد به همین این، همه درگاه‌های پرداخت با دامنه شاپرک ساخته شده‌اند.

درگاه پرداخت مستقیم به تمامی کسب و کار­ها به راحتی تعلق نمی­‌گیرد و متقاضیان آن می­‌بایست از شرایط خاصی برخوردار باشند. فرآیند دریافت این درگاه پرداخت ۲ الی ۳ هفته کاری به منظور طی کردن مراحل قانونی و اداری زمان می­برد و بر خلاف درگاه پرداخت واسط، نیازمند مدارک و الزامات خاصی از جمله: نماد الکترونیکی، وب­سایت فعال برای فروش کالا یا ارائه خدمات، اجاره نامه یا سند مالکیت و… نیز خواهد بود.

نحوه ساخت درگاه پرداخت برای فروشگاه‌­های اینترنتی

همانطور که پیشتر اشاره شد، ایجاد درگاه پرداخت مستقیم دارای دشواری‌­های خاصی است و این درگاه تنها به واجدین شرایط تعلق خواهد گرفت. با این تفسیر، کسانی که خواستار ساخت درگاه پرداخت مستقیم برای فروشگاه اینترنتی خود هستند می‌­بایست شرایط و مدارک زیر را داشته باشند:

  • مجوز شغلی معتبر حقیقی و حقوقی مرتبط با فعالیت
  • شرکت ثبت شده و محل اقامت قانونی
  • کد مالیاتی
  • جواز کار و پروانه کسب
  • نماد اعتماد الکترونیکی
  • شناسه ملی
  • نماد اعتماد از وزارت صمت
  • آگهی تاسیس و تصویر روزنامه رسمی
  • سایت آماده در حوزه مرتبط با کسب و کار
  • تصویر شناسنامه و اصل کارت ملی مدیران و مسئولین صاحب امضا
  • اصل قرارداد امضا و مهر شده
  • حساب بانکی از شعب بانک­‌های عضو شتاب
  • رعایت قوانین تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران
  • شناسه ملی
  • عدم منع فعالیت از سوی نظام بانکی کشور

پس از جمع‌آوری مدارک مورد نیاز و ملاحظه شرایط لازم بیان شده، در مرحله بعد می­‌توان اقدام به دریافت درگاه پرداخت مستقیم کرد. روند اجرایی نمودن این امر در ادامه به ترتیب ذکر شده است:

۱- در ابتدا به سایت ای­نماد مراجعه و فرآیند گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی را طی کنید.

۲- به وب­سایتی شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت که با بانک مد نظر شما قرارداد دارد رفته و سپس فرم­‌های اولیه درخواست سرویس درگاه پرداخت مستقیم را کامل کنید.

۳- پس از بررسی و تایید شدن درخواست از طرف شرکت PSP، اطلاعاتی مانند: نام کاربری، رمز، شماره ترمینال و… برای شما ارسال خواهد شد. البته این روند در برخی از شرکت‌­ها متفاوت است و به صورت کتبی صورت می­‌گیرد. به این شکل که شما قرارداد کتبی را در دو نسخه چاپ و امضا کرده و سپس آن را به آدرس پستی شرکت ارسال می­‌کنید.

۴- مهلت ارسال فرم­‌های لازم برای کسب سرویس درگاه پرداخت در شرکت­‌ها متفاوت است. به عنوان مثال بعضی از شرکت­‌های ارائه دهنده این سرویس، فرصت یک ماهه به متقاضیان می­دهند و پس از گذشت این مهلت در صورت ارسال نکردن قرارداد و فرم­ها، درگاه به حالت معلق درآمده و امکان استفاده از آن دیگر وجود نخواهد داشت.

با گذراندن مراحل بالا و ارائه اطلاعات درگاه پرداخت، در قدم بعد به وسیله مستنداتی که در اختیار ما گذاشته شده است، اقدام به استفاده از سرویس درگاه می­کنیم. البته فعال سازی و ایجاد درگاه پرداخت بر روی وب­سایت­‌هایی که با زبان­‌های برنامه نویسی و فریم ورک­های آن طراحی شده­‌اند می‌بایست توسط برنامه­ نویسان سایت انجام شود.

در غیر این صورت اگر از وردپرس برای ساخت فروشگاه اینترنتی آنلاین خود بهره برده‌­اید، می‌­توانید از افزونه‌­های تهیه شده برای اضافه کردن درگاه پرداخت که برخی به شکل رایگان و برخی به صورت تجاری هستند استفاده کنید.

نحوه ساخت درگاه پرداخت برای شبکه‌­های اجتماعی، دونیت، لینک پرداخت و…

فرآیند ساخت درگاه دونیت یا ساخت درگاه پرداخت شخصی مراحل و شرایط ساده‌­تری نسبت به دریافت درگاه پرداخت مستقیم دارد. با این وصف، بسیاری از شرکت­‌ها که در شبکه­‌های اجتماعی به فروش و ارائه محصولات خود می­‌پردازند از سرویس درگاه پرداخت واسط استفاده می­کنند.

همچنین علاوه بر این دسته از متقاضیان، تعداد قابل توجهی از گیمر­ها، موسسات خیریه، اپلیکیشن­‌هایی با قابلیت پرداخت درون برنامه‌­ای و… از درگاه پرداخت واسط بهره می‌برند. کاربران به این منظور لازم است تا مراحل زیر را طی کنیم:

۱-یکی از شرکت­‌های معتبر ارائه دهنده خدمات پرداخت یاری را انتخاب و سپس در سایت شرکت مد نظر ثبت نام کنید.

۲-مراحل احراز هویت که شامل: ارائه اسکن کارت ملی و شناسنامه است را طی نمایید.

۳-پس از احراز و تایید اطلاعات هویتی، آدرس سایت را برای مراجعات بعدی ثبت کنید.

۴-در مرحله بعد اطلاعات و آموزش‌­های لازم برای اتصال درگاه پرداخت را از شرکت­ ارائه دهنده سرویس پرداخت یاری دریافت خواهید کرد.

۵-با اعلام شماره حساب، شماره شبا و شماره کارت برای حساب مقصد، مراحل دریافت درگاه پرداخت واسط به پایان می­رسد.

۶-در نهایت می‌­توانید بر اساس آموزش‌­های داده شده توسط شرکت درگاه دلخواه خود را در بستر شبکه­‌های اجتماعی یا وب­سایت‌­های اینترنتی فعال کنید.

کاربران چگونه درگاه­‌های پرداخت جعلی را شناسایی می­‌کنند؟

طبق آمار­های نهاد­های معتبر، متاسفانه بیشترین کلاهبرداری­‌های اینترنتی در زمان خرید اینترنتی اتفاق می­افتد. بر اساس گزارشات پلیس فتا، با تنها یک دفعه وارد کردن اطلاعات خود به یک صفحه جعلی امکان کلاهبرداری از شما وجود خواهد داشت. ولی راه­‌های برای شناسایی و مقابله با درگاه پرداخت جعلی فیشینگ وجود دارد که در ادامه به آن­ها اشاره شده است:

• اولین راه برای شناخت درگاه‌­های پرداخت جعلی، مشاهده دقیق آدرس URL سایت است که باید ملاحظه شود تا همان آدرس اصلی درگاه اینترنتی و هیچ حرفی کم یا اضافه نداشته باشد.

• درگاه­‌های اصلی و وب­سایت­‌های فروشگاه­‌هایی اینترنتی معتبر با آدرس https شروع می‌­شوند و اگر این آدرس فاقد حرف “S” باشد، نمی‌­بایست به آن اعتماد کرد.

• یکی از راه‌­های ساده برای شناسایی صفحات جعلی، تازه کردن یا به عبارتی رفرش کردن صفحه است. از این رو در صورتی که شماره‌­ها پس از رفرش در صفحه کلید مجازی تغییر نکنند، بنابراین آن صفحه جعلی خواهد بود.

با این اوصاف یکی از ­ملزومات در هنگام دریافت درگاه پرداخت اعم از واسط و مستقیم، توجه به قانونی و معتبر بودن شرکت ارائه دهنده سرویس درگاه پرداخت اینترنتی است تا کسب و کار شما با یک اشتباه کوچک متحمل ضرر­های بزرگ نشود.

نکته مهم در خصوص مالیات درگاه‌­های پرداخت

نکته مهم در خصوص مالیات درگاه‌­های پرداخت

پیش‌تر به طور خلاصه به داشتن کد مالیاتی برای صاحبان کسب و کار اشاره کردیم. اما آیا داشتن این کد به معنای پرداخت مالیات است؟

پذیرندگانی همچون: خیریه‌­ها، کسب و کار­های خانگی، حمایت مالی، گروه­‌های جهادی و… با ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی و دریافت کد رهگیری می­‌توانند از درگاه پرداخت استفاده کنند. ولی نکته قابل توجه این است که داشتن کد مالیاتی به معنای پرداخت مالیات نیست.

تنها در صورتی پرداخت مالیات این کسب و کار­ها الزامی می‌­شود که تراکنش‌­های آن­ها از سقف مشخصی تجاوز کند. با نظر به این موضوع، هر ساله مبلغی به عنوان سقف مالیاتی مشاغل در بودجه سالانه کشور تعیین می‌­شود که این مبلغ در سال ۱۴۰۰، ۰۰۰/۰۰۰/۳۶۰ ریال در نظر گرفته شده است. البته به دلیل قطعی نبودن قانون مالیات برای برخی از درگاه­های پرداخت، در حال حاضر هنوز برخی از شرکت­ها امکان ساخت درگاه پرداخت بدون مالیات را برای متقاضیان فراهم می­سازند.

یک سرویس درگاه پرداخت اینترنتی مناسب چه ویژگی­‌هایی دارد؟

با نظر به مطالب ذکر شده، برای دریافت و ساخت انواع درگاه‌­های پرداخت لازم است تا به شرکت­‌های PSP یا پرداخت یار مراجعه کنیم. در این میان سامانه‌ای تحت عنوان شاپرک به منظور تامین امنیت و نظارت بر شبکه پرداخت به وجود آمده است و تمامی شرکت­‌های معتبر ارائه دهنده خدمات پرداخت می­‌بایست همکاری­‌های لازم را با آن به عمل آورند. بنابراین بر خلاف تفکر عموم مردم، سامانه شاپرک هیچ درگاه پرداختی ارائه نخواهد کرد.

اما ظاهر شدن لوگو شاپرک در زمان مراجعه به صفحه پرداخت و خرید اینترنتی از ویژگی‌های مثبت یک درگاه پرداخت اینترنتی مناسب محسوب می‌­شود. مشتریان با مشاهده این لوگو به قانونی بودن درگاه و نیز فروشگاه اینترنتی آنلاین شما پی خواهند برد و در مراجعات بعدی با اطمینان بیشتری به استفاده از خدمات سایت می‌­پردازند.

همچنین صرف نظر از مستقیم یا واسط بودن درگاه، از دیگر ویژگی­‌های مهم یک سرویس درگاه پرداخت اینترنتی خوب می‌­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• سرعت بارگذاری بالا

• اتصال پایدار

• سازگاری با تمامی نمایشگر­ها از جمله: موبایل، لپ تاپ، تبلت و…

• امنیت مطابق با آخرین استاندارد­های بین المللی

• پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمام طول هفته

• قابلیت اصلاح سریع اشتباهات بدون نیاز به تکرار مراحل پیشین در زمان پرداخت

• صحت بیشتر تراکنش­ها

• پاسخگویی سریع در قبال مغایرت­های پیش آمده

یک سرویس درگاه پرداخت اینترنتی مناسب چه ویژگی­‌هایی دارد؟

کلام نهایی

درگاه­‌های پرداخت اعم از مستقیم و واسط امروزه در سهولت خرید­های اینترنتی بسیار موثر واقع شده و تحولات بسزایی را در بالا بردن امنیت این حوزه به وجود آورده‌اند. در واقع درگاه­ پرداخت عضوی جداناپذیر از فروشگاه‌­های در بستر اینترنت و شبکه‌­های اجتماعی به حساب می‌­آید و لزوم برخورداری از آن­ برای تمامی کسب و کار­های آنلاین همواره حس می‌­شود. ما در این متن کاربران و متقاضیان را با آموزش کامل نحوه ساخت درگاه پرداخت همراه کردیم و نکات حائز اهمیتی را در این رابطه شرح دادیم. امیدوار هستیم که این مطالب برای کاربران در راستای تسهیل دریافت درگاه پرداخت مفید بوده باشد.

رایان­پی یکی از شرکت­‌های معتبر در زمینه ارائه خدمات پرداخت است که به دلیل سال­ها فعالیت با شرکت­‌های پر تراکنش شناخته شده، در حال حاضر یکی از با تجربه‌­ترین ارائه دهندگان سرویس­­‌های خدمات پرداخت به شمار می‌­رود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا