دانش و فناوری

دستگاه تصویربرداری و اسپکترومتری در کشور تولید شد

محققان یک شرکت دانش بنیان دستگاه تصویربرداری و اسپکترومتری را تولید و به بازار عرضه کردند.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری مهر، مریم بحرینی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: این شرکت ابتدا یک مجموعه استارت اپی بود که طرح خود را برای تولید این دستگاه به ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت عرضه کرد و در یکی از فراخوان ها، این طرح توانست امتیاز علمی لازم را برای بهره مندی از حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را کسب کند.

بحرینی ضمن تشریح جزئیات تبدیل استارت اپ به شرکت دانش بنیان و مراحل اولیه جذب حمایت افزود: این دستگاه توانایی تصویربرداری تا هزار برابر بزرگ تر را دارد و همزمان از توانایی اسپکتروسکوپی نیز برخوردار است. 

مدیر عامل شرکت دانش بنیان گفت: اسپکتروسکوپی جذبی و عبوری در بازه ۳۸۰ تا ۷۸۰ نانومتر از جمله توانایی های این دستگاه است که آن را قادر می‌سازد تا انواع مواد را در مقیاس میکرومتری آنالیز کند.

وی افزود: این دستگاه در حال حاضر به صورت کامل بومی سازی شده است و با قیمت حداکثر یک دوم نمونه مشابه خارجی در بازار داخل عرضه شد. با توجه به این که این شرکت نوپا است هنوز نتوانسته‌ایم سهم قابل توجهی از بازار داخلی را کسب کنیم، ولی با توجه به آزمایشات انجام گرفته،  امیدوار هستیم به زودی مصرف کننده داخلی با توجه به تفاوت قیمت و تشابه کیفیت، جایگزین کردن این محصول ایرانی را به جای نمونه مشابه خارجی در دستور کار قرار دهد.

وی یکی از کاربری های دستگاه را تشخیص اسناد جعلی خواند و افزود: انواع جوهرهای به کار رفته در اسناد و اوراق بهادار با این دستگاه قابل تشخیص خواهد بود و به غیر از این کاربری های متنوعی از جمله در پتروشیمی، نفت و گاز ، داروسازی و دیگر صنایع و رشته ها برای آن تعریف شده است.

خبرنگار: میترا سعیدی کیا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا