اقتصادی

دولت کنترلی بر بازار ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نوسانات شدید در قیمت کالاها نشان می‌دهد که دولت کنترلی بر بازار ندارد و سازمان تعزیرات حکومتی باید قیمت ها را کنترل کند.

روند بازار – جبار کوچکی نژاد در گفتگو با مهر با انتقاد از نوسانات شدید قیمت کالاها، اظهار داشت: قیمت برخی از کالاها تحت تأثیر تحریم‌ها افزایش یافته است اما برخی از کالاها ارتباطی به قیمت دلار ندارند و نباید تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گیرند اما متأسفانه شاهدیم که این کالاها هم به شدت گران شده‌اند.

وی بیان کرد: متأسفانه دولت قیمت کالاها را به هیچ وجه مدیریت نمی‌کند و گویا بازار را رها کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت به جای آنکه تا این حد پول توزیع کند، می‌تواند از این منابع در اختیار خود استفاده کند و قیمت دلار را کاهش دهد.

کوچکی نژاد افزود: یکی از راهکارهای کاهش قیمت دلار آن است که دولت باید دلار را از صادرکنندگان بگیرد و با نرخ آزاد با آنان حساب کند تا این افراد تشویق شوند و دلارهای خودشان را از بیرون از مرزها به داخل کشور بیاورند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورتی که دولت بتواند دلار صادرکنندگان را از آنان خریداری کند، قیمت دلار به شدت کاهش می‌یابد و سپس قیمت بسیاری از کالاها به ویژه کالاهایی که تحت تأثیر دلار هستند، پایین می‌آید.

وی درباره بازار خودرو اظهار داشت: برای همه ما عجیب است که چرا قیمت کارخانه‌ای خودرو با قیمت آزاد آن در بازار تا این حد متفاوت است و مشخص است که در این میان دلال‌هایی وجود دارند که به دنبال افزایش شدید قیمت خودرو هستند.

کوچکی نژاد گفت: این شرایط حاکی از آن است که دولت بازار را کنترل نمی‌کند، چرا که اگر دولت بخواهد قیمت‌ها را تحت کنترل خود دربیاورد، می‌تواند از طریق سازمان تعزیرات حکومتی و سایر نهادهای نظارتی قیمت‌ها را کاهش دهد اما شاهد این اقدام از سوی دولت نیستیم و به همین دلیل هرج و مرج شدیدی در قیمت کالاها به وجود آمده است.

خبرنگار: زهرا علیدادی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا