اقتصادی

روند بازارهای ایران در آخرین هفته بهمن ماه

روند بازارهای ایران در آخرین هفته بهمن ماه در شرایط خاصی قرار گرفتند. بسیاری از معامله‌گران معتقدند خاص بودن این شرایط به سردرگمی بازار ارز در روزهای پایانی بهمن ماه باز می‌گردد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین، روند رو به رشد قیمت ارز در روزهای پایانی بهمن در بازار محسوس بود.هر دلار آمریکا در پایان هفته سوم بهمن ماه به قیمت ۲۴ هزار و ۶۹۰ تومان معامله گردید اما در پایان هفته چهارم بهمن نرخ دلار در صرافی‌های بانکی به ۲۵ هزار و ۱۷۰ تومان رسید. در عین حال در آخرین روز بهمن ماه برای هر دلار در بازار آزاد از مرز ۲۶ هزار تومان عبور کرد تا بار دیگر روند رو به رشد قیمت دلار محرکی برای افزایش تقاضا در این بازار باشد.

 هر چند قیمت دلار در میانه هفته گذشته زمینه را برای ورود نوسان‌گیران به بازار فراهم کرد و بسیاری با هدف پیشگیری از زیان از سود دست به فروش زدند اما به تدریج از روز سه‌شنبه با رشد بطئی قیمت‌ها تعداد خریداران در بازار افزایش یافت.

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار مدام در حال نوسان بین سقف ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان و کف ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود و یورو هم در محدوده ۳۱ هزار ۶۰۰ تومان تا ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان نوسان داشت. این شرایط نشان دهنده این بود که پس از صعود قابل توجه قیمت‌ها در هفته سوم بهمن، در این هفته نیروی برتری میان دو گروه خریدار و فروشنده وجود نداشت و هیچ کدام از طرف‌های بازار نتوانستند محدوده حساس بازار را به نفع خود تغییر دهند. بازار ارز در حالی بهمن‌ماه را به سرانجام رساند که در این ماه برخلاف دی‌ماه، قیمت‌ها در مجموع روندی صعودی را تجربه کردند. در این ماه قیمت دلار از ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان به محدوده ۲۶ هزار تومان رسید و یورو نیز از کف کانال ۲۶ هزار تومان به میانه کانال ۳۱ هزار تومانی صعود کرد.

 بررسی‎ها نشان می‌دهد نبض معاملات بر اساس اخبار منتشره در حوزه سیاست تنظیم می‌شود . بخش مهمی از این سردرگمی که به رفتار غیر طبیعی بازار ارز منجر شد، نیز به همین نکته بازمی‌گردد. بر این اساس به نظر می‌رسد با روشن شدن تکلیف بازگشت آمریکا به برجام و سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران، بازار ارز از سردرگمی کنونی خروج کند.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دلار با ثبت بازدهی ۱.۹ درصد بار دیگر بازار ارز را در صدر بازارهای سودده در اقتصاد تورمی ایران قرار داد. هرچند قیمت‌ها در بازار ارز روندی افزایشی را تجربه کرد اما بازار موازی ارز یعنی بازار طلا و سکه نه تنها با رشد قیمت روبرو نشد بلکه زیانی را متوجه سرمایه‌گذاران کرد.

قیمت سکه طرح جدید ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

چرا بازار طلا زیان داد؟

 مهمترین دلیل زیان سرمایه‌گذاران در بازار طلا و سکه کاهش قابل توجه قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی بود. در آخرین هفته بهمن ماه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی کاهش ۵۰ دلاری را تجربه کرد و از محدوده ۱۸۴۷ دلار به محدوده ۱۷۸۹ دلار ورود نمود.

 فعالان بازار طلا معتقدند تحت‌تاثیر اتفاقات رخ داده در بازار جهانی و همچنین افزایش شمار کشورهایی که اقدام به واکسیناسیون کرونا کردند قیمت طلا روندی کاهشی را شاهد خواهد بود.

 پیش‌بینی ها حکایت از آن دارد که پاندمی کروناوارد دوره پایانی خود شده است و همین امر می‌تواند روند کاهشی قیمت طلا در بازارها را تشدید نماید.بر این اساس در دوره‌های حساس و شرایط غیرعادی بازارهای نوین شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاری دارا نیستند و بازارهای سنتی نظیر بازار طلا بیش از پیش مورد توجه سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.حالا اما در شرایطی که افکار عمومی پایان دوره کرونا را انتظار می‌کشد کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی یکی از مهم‌ترین اتفاقات پیش رو است.

به این ترتیب سرمایه‌گذاران در بازار سکه در هفته گذشته سود چندانی را نبردند. قیمت سکه در محدوده ۱۱ میلیون و ۸۵۱ هزار تومان قرار داشته و تغییر چندانی را در هفت روز گذشته به ثبت نرساند.  از سوی دیگر اما هر گرم طلای ۱۸ عیار در بیست و سومین روز بهمن به قیمت یک میلیون و ۱۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان فروش رفت اما در پایان هفته کاهش ۲۴ هزار تومانی را در کارنامه کاری خود ثبت کرد.

 در آخرین روز هفته جاری قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. بر پایه این محاسبات سرمایه‌گذاران و بازار طلا در ایران بالاترین بازدهی منفی را در آخرین هفته بهمن ماه تجربه کردند.

کاهش شاخص در بازار سرمایه

 بورس به کدام سمت رفت؟

 بورس اوراق بهادار که چند ماهی است سرناسازگاری با سهامداران دار، در هفته پایانی بهمن ماه شرایط متفاوتی را تجربه کرد. بر اساس آمارهای ارائه شده آخرین روز معامله در هفته گذشته شاخص در سطح یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد قرار داشت.

به این ترتیب شاخص بورس اوراق بهادار رشدی بیش از ۲۳ هزار واحد را تجربه کرد و در شرایط کنونی در سطح یک میلیون و دویست و سی و هشت هزار واحد ایستاده است. شاخص بورس اوراق بهادار در هفته پایانی بهمن بازدهی۱.۹ درصدی را برای خود ثبت کرده است. با این حال اتفاقات رخ داده در فضای بین‌المللی و همچنین مواضع جدید آمریکا در قبال ایران نشان می‌دهد که بازارهای ایران در هفته پیش رو شرایط متفاوتی را در پیش خواهند داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا