اجتماعیگردشگری

سفر خارجی برخی ایرانیان برای تزریق واکسن کرونا

ایران گرفتار تعداد بالای مبتلایان به کرونا تاکنون نتوانسته کارزار واکسیناسیون سراسری و به موقع را آغاز و اجرایی نماید. در همین حال، بسیاری از شهروندان مرفه ایرانی برای تزریق واکسن به کشور‌های دیگر سفر می‌کنند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز؛ سایت “میدل ایست ای” در گزارشی درباره سفر ثروتمندان ایرانی به خارج از کشور برای تزریق واکسن می‌نویسد: “مردی در صندلی جلوی تاکسی از راننده پرسید: “چرا ماسک نزده‌اید آیا شما یکی از افراد خوش‌شانسی هستید که واکسن تزریق کرده‌اند”؟ راننده تاکسی میانسال که ماسک‌اش زیر بینی‌اش قرار گرفته از شدت خنده گفت: “تزریق واکسن؟ اوه، نه. البته نه، این طور نیست”.

از زمان تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، میلیون‌ها شهروند عادی دچار بحران اقتصادی شده‌اند. اکنون درباره تزریق واکسن کرونا این عبارت کنایه‌آمیز کهن‌پارسی توسط ایرانیان مطرح می‌شود: “این فقط برای از ما بهتران است”. یک شهروند زن ایرانی می‌گوید زمانی که واکسن در فرانسه در دسترس باشد به آنجا می‌رویم چرا که در اینجا نمی‌توان به واکسن‌های وارداتی اعتماد کرد. اکنون زمانی که ایران با موج چهار ویروس کرونا مواجه شده، ثروتمندان برای تزریق واکسن کرونا به حارج از کشور سفر می‌کنند.

در ماه ژانویه، دولت ایران وعده تولید واکسن مشترک با کوبا و حتی صادرات آن را داد اما اکنون تنها ۷۸۵ هزار دوز واکسن روسی، هندی و چینی وارد کرده و برنامه مبهمی را برای واکسیناسیون ارائه داده است. ایران اما هنوز به درستی واکسیناسیون سراسری را در سرتاسر کشور آغاز نکرده است.

رئیس بخش تحقیقات یک شرکت داروسازی در ایران به شرطی که نام‌اش فاش نشود به “میدل ایست ای” می‌گوید همه آنچه دیده تنها یک نمایش است و ایران نمی‌تواند واکسن را خریداری کند چرا که پول کافی و آماده در اختیار نیست و حتی اگر پول نیز باشد به دلیل تحریم‌های امریکا امکان نقل و انتقال و مبادله آن وجود ندارد.

او می‌گوید ایران هنوز مسیری طولانی برای تولید واکسن کافی برای جمعیت زیاد خود در پیش دارد و نمی‌تواند تمام مواد اولیه مورد نیازش در صنعت داروسازی را وارد کند و زیرساخت‌های مدرن تولید واکسن را نیز در اختیار ندارد”.

این سایت می‌افزاید:”شروین ۲۶ ساله می‌تواند به امریکا برود چرا که گرین کارت دارد. او فارغ التحصیل رشته معماری در کالیفرنیا بود. مارس گذشته، او به ایران بازگشت و تحصیلات خود را به صورت مجازی ادامه داد اکنون اما قصد دارد به زودی از ایران خارج شود. می‌گوید خانواده‌اش نگران شیوع کرونا در ایران هستند و می‌خواهند او به امریکا برود تا دوز واکسن را دریافت کند.

“رویا” پرستار ۵۵ ساله ایرانی و همسر جراح ۵۷ ساله‌اش هر دو اقامت فرانسه را دارند و در ابتدای شیوع کرونا در ایران شغل‌شان را در بیمارستان رها کردند و در خانه ماندند. رویا می‌گوید قصد داشت با شوهرش در ماه آوریل به فرانسه برود اما صبر کرد. او اکنون می‌بیند که واکسیناسیونی در ایران انجام نمی‌شود و قصد دارد برای تزریق واکسن به فرانسه برود. او می‌گوید نمی‌داند واکسن‌های موجود در ایران در چین و روسیه تولید شده‌اند یا خیر و اینکه چگونه نگهداری شده‌اند آیا با ویتامین پر شده‌اند و واقعا واکسن هستند؟

“میدل ایست ای” در ادامه اشاره می‌کند امارات مقصد دیگری برای ایرانیان مرفهی است که قصد واکسیناسیون دارند. “امیر انصافی” مدیر یک آژانس مسافرتی در تهران به “میدل ایست ای” می‌گوید سفر‌هایی را برای ۱۲ خانواده ثروتمند ایرانی با اجازه اقامت به امارات برای تزریق واکسن ترتیب داده است. او می‌گوید این افراد ثروتمند در دبی زندگی تشکیل داده‌اند و می‌توانند یک ماه در آنجا مانده و سپس به ایران بازگردند.

“میدل ایست آی” در ادامه می‌نویسد:”در مقابل، شهروندان عادی ایرانی بدون واکسن با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند از جمله، “رضا شمس” ۶۸ ساله مبتلا به نارسایی قلبی یک بار به کرونا مبتلا شده و آن بیماری را در ماه سپتامبر گذشته شکست داد. او از آن زمان در آپارتمان کوچک‌اش در شرق تهران زندگی می‌کند و خود می‌گوید به نوعی حبس شده و دخترش هر هفته تنها کسی است که به او سر می‌زند و مایحتاج لازم‌اش را برایش تهیه می‌کند.

او می‌گوید:”اکر فکر می‌کنید از کرونا نمی‌ترسم در اشتباه هستید حتی بیش‌تر از قبل از آن می‌ترسم. مطمئن نیستم اگر دوباره مبتلا شوم آیا زنده خواهم ماند یا نه. از پیگیری اخبار واردات واکسن به ایران ناامید و خسته شده‌ام. آیا می‌توانم برای تزریق واکسن به دبی بروم؟ خیر. آیا می‌توانم التماس کنم که برای‌مان واکسن ارسال کنند؟ خیر. ترجیح می‌دهم حتی به واکسن فکر نکنم. اینجا زندگی و مرگ ما دست خودمان نیست”.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا