بورس

شرط رشد بورس چیست؟

چند ماهی می‌شود که شاخص کل بورس روی مدار نزول قرار گرفته است و با این وضعیت موجود چه عاملی می‌تواند بورس را صعودی و زیان سهامداران را جبران کند؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در ۶ ماه اخیر شاخص کل بورس وضعیت بعدی را پشت سر گذاشت. شرکت‌های بزرگ بورسی در ۶ ماه نخست امسال بازدهی خوبی نداشتند اما شرکت‌های کوچک‌تر موفق‌تر عمل کردند. البته برخی از کارشناسان عقیده دارند که عملکرد مثبت سهام کوچک بازار ناشی از پروژه‌سازی است و برخی دیگر می‌گویند این مثبت بودن ناشی از روند بازار بوده است.

شاخص کل بازار سهام در انتهای سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد بود. در فصل بهار شاخص روند صعودی طی کرد و تا نزدیکی ۱٫۶ میلیون واحد هم بالا رفت. اما در فصل تابستان شاخص کل بورس روند نزولی به خود گرفت و در نهایت در اواخر شهریور ماه مجددا به کانال ۱٫۳ میلیون واحدی بازگشت. شاخص کل در انتهای شهریور در عدد یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد قرار گرفت و به این ترتیب بازدهی شش ماهه آن ۰٫۹ درصد منفی شد. در شهریور ماه شاخص کل ۴٫۹ درصد افت کرده است.

این در حالی است که وضعیت شاخص هم‌وزن تا حدودی متفاوت بوده است. این شاخص که پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴۸ هزار واحد بود، در اواخر اردیبهشت به ۴۴۹ هزار واحد رسید و شاهد رشد خوبی بود، اما بعد مسیری نزولی را در پیش گرفت. پایان شهریور شاخص هم وزن به ۳۹۵ هزار و ۶۷۸ واحد رسید که در طول یک ماه ۰٫۴ درصد افت کرده است. کارنامه ۶ ماهه شاخص هم وزن نیز نشان می‌دهد شاخص هم وزن در این بازه زمانی شاهد رشد ۱۳٫۶ درصدی بوده است.

با وجود این نزول‌ها دو هفته ابتدایی بورس نیز روند اصلاحی به خود گرفت و همچنان شاهد نزول بورس هستیم و اگر روند به همین شکل باشد تا پایان پاییز شاخص کل بورس وارد کانال ۱٫۲ میلیونی می‌شود.

عامل برگشت بورس چیست؟

طی دو سال اخیر بورس تهران روند نزولی داشت و حتی وارد ۱٫۳ میلیونی شد. در حال حاضر نقدینگی موجود در بازار بسیار کم است و ارزش معاملات روزانه بهدر حد یک الی دو میلیارد تومان است و میانگین ارزش هفتگی به سختی به ۶ تا ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

این ارزش معاملات نشان می‌دهد که پول در بازار سرمایه بسیار کم بوده و بازار با کمبود پول مواجه شده است. این کمبود پول دلالیل مختلفی دارد ولی مهمترین علت آن نبود اعتماد و ترس از تغییرات سیاسی است. دولت دوازهم و سیزدهم اعتماد سهامداران را نسبت به بورس به کمترین حالت ممکن رساندند و از سوی دیگر دولت سیزدهم دوعده ترمیم بازار سهام را داده بود اما پس از گذشت یک و سال اندی هنوز خبری از ترمیم بورس نیست و تالار شیشه‌ای هر روز بیشتر سقوط می‌کند.

حال کارشناسان عقیده دارند که ورود پول سنگین می‌تواند روند بورس را تغییر دهد و صنایع را صعودی کند. البته این کارشناسان می‌گویند که این نقدینگی سنگین به واسطه حقوقی‌ها باید وارد بازار شود و سهامداران خرد نمی‌توانند نقدینگی سنگین و پر قدرتی برای رشد بازار وارد کنند.

درست است که بازار سرمایه مشکلات بسیار زیادی دارد. اما ورود نقدینگی پر قدرت می‌تواند مسیر را تغییر دهد و به رشد به بورس در میان مدت کمک کند.

خبرنگار: رقیه ندایی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا