سبک زندگیفرهنگی

شناسایی مکانیزم زیربنایی عصبی تنفس آرام برای تسکین درد و ایجاد آرامش

 

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در بررسی های خود موفق به شناسایی گروهی کوچک از نورون ها شده اند که اطلاعات دستگاه تنفسی را در مغز به مراکزی مخابره می نمایند که مسئول انگیختگی هستند.
به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب مراکز عصبی مسئول ارتباط تنفس با آرمیدگی، توجه، انگیختگی، اضطراب و شادی در ساختارهای ساقه مغز قرار دارند؛ بخشی که ضربان_ساز تنفس خطاب شده است. نورون های این بخش ارتباط تنگاتنگی با نورون های بخش ضربان ساز قلب دارند. اما بر خلاف فعالیت تک بعدی ضربان قلب (در پیوستاری از آرام تا تند) تنفس انواع گوناگونی دارد که پیوستار هرکدام از آرام تا تند متغیر است. از منظر ژنتیک، نورون های تنفس بیش از ۶۰ زیرگونه متفاوت را تشکیل می دهند. نورون های ضربان ساز تنفس پیام های خود را به لوکوس کورلئوس مخابره می کنند.

طور سنتی، تمرینات تنفسی (پرانایاما) در آیین های شرقی (بویژه یوگا و ذن) عامل مهمی برای مراقبه و کسب آرامش تلقی می شوند و در رواندرمانی های امروزی نیز روش های ذهن_آگاهی (مایندفولنس، mindfulness) و انواع آرامیدگی ها از مکانیزم های این چنینی برای کاهش استرس،تنش و اضطراب افراد استفاده می نمایند.

لینک منبع

http://science.sciencemag.org/content/355/6332/1411

مترجم دکترامیرمحمدشهسوارانی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا