دانش و فناوری

شورای عالی فضای مجازی همیشه در برابر شکایت مصونیت داشته است!

طبق گفته یکی از نمایندگان مجلس مصوبه مصونیت شورای عالی فضای مجازی از سالیان گذشته و از ابتدای تشکیل این شورا وجود داشته‌است و موضوع جدیدی نیست.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت نیوز، روز گذشته بود برخی از رسانه‌های غیررسمی اعلام کردند که نمایندگان مجلس مصونیت شورای عالی فضای مجازی را تصویب کرده‌اند و تضییع حقوق عامه مردم بیش از پیش در خطر است.

انتشار این خبر باعث شد که کارشناسان این حوزه در رابطه با اجرای طرح صیانت ابراز نگرانی کنند. چرا که تصویب این مصوبه به معنای این است که شکایت و رسیدگی به شورای عالی فضای مجازی عملا غیر ممکن می‌شود.

با این حال، پیگیری‌های تجارت‌نیوز و یکی دیگر از خبرگزاری‌های رسمی کشور نشان می‌دهد که این مصوبه چیزی جدیدی نیست و تاکنون هم اجرا می‌شده‌است.

لطف‌الله سیاه‌کلی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌‎نیوز اعلام کرد که «چنین مصوبه‌ای اصلا موضوع تازه‌ای نیست و مدت‌ها قبل وجود داشته‌است.»

او توضیح داد: «در مجلس تنها یکی از نمایندگان این موضوع را قرائت کرد؛ آن هم برای اصلاح. چرا که این مصوبه و رویه مربوط به آن، از همان ابتدا وجود داشته‌است.»

همچنین، به نقل از ایسنا روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه اعلام کرد که موضوع عدم شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی موضوع جدیدی نبوده و نیست. همواره این رویه از زمان تشکیل این دو شورای عالی وجود داشته‌است.

«این مصوبه از ابتدای تشکیل این دو شورا وجود دارد»


روابط عمومی مجلس:«موضوع عدم شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی برخلاف آنچه توسط برخی رسانه‌ها به‌عنوان موضوعی جدید بازنمایی شده‌است اصلاً موضوعی جدید نبوده و نیست. همواره این رویه از زمان تشکیل این دو شورای عالی وجود داشته‌است.

به‌دلیل اینکه شوراهای مذکور همانند مجلس شورای اسلامی، ساحت قانونگذاری دارند. همچنین احکام صادره‌شان در حکم قانون تلقی می‌شود، دیوان عدالت اداری ورود به موضوعات و مصوبات این دو نهاد را در صلاحیت خود ندانست. جز یک یا شاید چند استنثنا آن هم با مجوز خاص به صورت مستقل مورد بررسی قرار گرفت. هیچگاه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در دیوان عدالت اداری بررسی نشده‌است.»

«از نظر قانون اساسی نیز این عدم شمولیت تأکید شده‌است. چنانکه ریاست وقت قوه قضائیه در ۲۸ آبان۱۳۸۳ از شورای نگهبان در خصوص صلاحیت دیوان عدالت اداری برتصویب نامه‌ها و آئین نامه‌های قوه مقننه، قوه قضائیه و مصوبات شوای عالی انقلاب فرهنگی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مبتنی بر اصل ۱۷۰ قانون اساسی درخواست تفسیر کرد.»

دیوان عدالت اداری از سال ۱۳۸۵ فاقد صلاحیت برای ابطال شورای انقلاب فرهنگی است
روابط عمومی مجلس در ادامه توضیح می‌دهد:« براساس نظر شورای نگهبان که در۲۱دی۱۳۸۳صادر شد. براساس اصل ۱۷۰ و ۱۷۳ قانون اساسی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی که به فرمان رهبر انقلاب تأسیس شده‌اند نمی‌تواند نهادی ذیل قوه مجریه باشند. به همین دلیل از شمول قوه مجریه خارج و بر این اساس نباید شکایت نسبت به مصوبات آنها در دیوان عدالت اداری انجام شود.

همچنین، عدم شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری بر شورای عالی انقلاب فرهنگی مسبوق به سابقه است. پیش از مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۳۸۵ و در خلال اصلاحات و نسخ قانون سال ۱۳۶۰ عملاً هیئت عمومی دیوان عدالت اداری فاقد صلاحیت برای ابطال مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دانسته شد.

در سال ۱۳۹۰ نیز که در اصلاحیه مجلس مقرر شد که هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص موارد خارج از صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای صلاحیت دانسته شود. در نهایت به‌دلیل ایراد شورای نگهبان نهایتا این مصوبه حذف شد. همین نشان می‌دهد مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ نیز صلاحیت دیوان عدالت اداری ناظر بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را نفی کرده‌است.»

به نظر می‌رسد که گزارش‌هایی که طی روزهای اخیر مبنی بر این موضوع در برخی از رسانه بازتاب پیدا کرد، تنها برداشت‌های اشتباه‌های یک فرد بوده‌است. چرا که در مجلس شورای اسلامی برخی از مصوبات برای اصلاح به صحن علنی مجلس می‌آیند. در این زمان تمامی موادها و تبصره‌های یک قانون قرائت می‌شود.

حالا مواد و تبصره‌های مربوط به موضوع دیوان عدالت اداری، از سال‌های گذشته وجود داشته‌است. تنها روز یکشنبه ۲۹ خرداد، این مصوبه برای بار دیگر قرائت می‌شود تا برخی از مواد آن در صورت نیاز اصلاح شود. اما یک خبرنگار به اشتباه گمان می‌کند که این قوانین به‌تازگی تصویب شده‌است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا