اجتماعی

«شکوفه‌ها» در سایه امام مهربانی به استقبال مهر رفتند

روند بازار – و برای اینکه سرباز خوبی برای امام زمان (عج) باشم از تو یاری می‌خواهم.

شور و ولوله دانش آموزان در رواق دارالولایه صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر امام رضا (ع) نمی‌گذارد مجری، به صورت رسمی حرف بزند. جشن شکوفه‌هاست و دانش آموزان پر انرژی در روشنای معنوی رواق، پراکنده شده‌اند.

اینجا هیچ چیز رسمی و مدرسه‌ای نیست. دانش آموزان، گل به دست با نظم و ترتیب در ردیفهای تعیین شده آرام گرفته‌اند.

  اهدای گل به حضرت رضا (ع)

روز اول سال تحصیلی، برای اولی‌های نظام آموزشی کشور است و ۴۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر کلاس اولی به نمایندگی از یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش آموز ابتدایی ورودی ۹۴کشور در جشن شکوفه‌ها، با اهدای گل به آستان ملکوتی حضرت امام رضا (ع) سال تحصیلی خوبی را برای همکلاسی‌هایشان در تمام دبستانهای کشور آرزو می‌کنند.

شکوفه‌های کلاس اولی در صمیمانه‌ترین جمع دانش آموزی به میزبانی خادمان بارگاه ملکوتی آستان قدس رضوی به همراه مربیان، معلمان، مدیران مدارس و مسؤولان آموزش و پرورش در رواق دارالهدایه شرکت کرده‌اند.

اجرای مراسم فرهنگی و معنوی و سرود‌های کودکانه و تواشیح در گروه‌های تشکیل شده از سوی مدارس این برنامه ها را زیباتر کرده و جوایز و بسته‌های فرهنگی و متبرک از سوی مسؤولان آستان قدس به این دانش آموزان اهدا می‌شود.

  کلاس اول مدرسه بهشت

 گرچه هنوز برخی دانش آموزان نگرانی دارند و چند نفر از آنها گریه می‌کنند، اما امنیت معنوی و فضای ملکوتی حاکم بر حرم مطهر، همه را در پناه آقا امام رضا(ع) قرار داده است. در اینجا بوی یک مدرسه بهشتی را حس می‌کنی که کلاس اولش درس معرفت و معنویت می‌دهد.

مجری با همراهی دانش آموزان می‌خواند؛ «السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا یا ضامن آهو» و بچه‌ها یکصدا جواب می‌دهند و در ادامه یکصدا صلوات خاصه امام رضا (ع) زمزمه می‌کنند: «اللهّمَ صَلِّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی، الامامِ التّقیِّ النّقی…

  میثاق دانش آموزان با امام‌رضا(ع)

دانش آموزان با صلوات خاصه در حرم امام رضا(ع) با عالم آل محمد (ص) میثاق می‌بندند که همیشه در درس و تربیت کوشا باشند و برای بهترین شاگرد بودن در مدرسه ولایت آل پیامبر گرامی اسلام(ص) تلاش کنند.

 بهترین درس بندگی را دختر کوچولوی کلاس اولی به ما می‌دهد که با چادر نماز گلدار و روبان صورتی و مقنعه زیبایش رو به قبله دستهایش را به دعا برداشته است. گرچه نمی‌دانم از خدا چه می‌خواهد، اما در حالی که نگاه نگرانش به مادرش در آن سوی رواق است با امام مهربانی‌ها راز دل می‌گوید و با دستهای کوچکش عشق را معنا می‌کند.

 دخترک دیگری در حالی که شاخه گلی را در دست گرفته با دست دیگرش رو به آسمان به سبک کودکانه خودش دعا می‌کند. وقتی به طرفش می‌روم و می‌خواهم خودش را معرفی کند فقط می‌گوید: «اسمم نازنین زهرا است». می‌گویم برای چه کسی گل آورده‌ای و او پاسخ می‌دهد: «برای امام رضا (ع) که خیلی مهربونه».

  برای دانش‌آموزان یمن و فلسطین دعا می‌کنیم

سراغ پسر دانش آموز دیگری که گریه می‌کند می‌روم. پس از نوازش و دوست شدن دلیل ناراحتی و بی‌تابی‌اش را می‌پرسم. می‌گوید: «مامانمو می‌خوام. منو ببرین پیش مامانم». می‌گویم مگه حرم امام رضا (ع) رو دوست نداری؟ می‌گوید «چرا، ولی من دوست دارم با مامانم برم مدرسه، ولی نمی‌ذارن. به اونا بگین من مامانمو می‌خوام».

پسر شلوغ و پر شر و شوری را می‌بینم که مرتب سر به سر بغل دستی‌هایش می‌گذارد. از او می‌پرسم آقا پسر، اسمت چیه؟ می‌گوید: ناصر ضمیری. می‌گویم؛ چرا اومدین حرم امام رضا (ع) مگه امروز قرار نیست برین مدرسه؟ می‌گوید: «چرا اما باید امروز از امام رضا (ع) برای موفقیتمون کمک بخواهم و برای بچه‌های فلسطین و یمن دعا کنیم. برای همین اومدیم حرم.»

  آموزش سبک زندگی دینی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این آیین می‌گوید: این دانش آموزان با ورود به مدرسه مهمترین مرحله زندگی خود را آغاز می‌کنند و با پیروی از امام مهربانمان، سبک زندگی دینی را در پیش می‌گیرند.

به گفته دکتر حسینی، این حضور معنوی فرصتی است تا دانش آموزان، علم، اخلاق و سیره ائمه اطهار (ع) را در کنار آموختن سواد در آموزشگاه‌هایشان آغاز نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا