اقتصادی

عطش خرید سهام فروکش کرده؟

شاخص کل بورس تهران پس از ۴ صعود متوالی و افزایش بیش از ۴ هزار واحدی، روز گذشته تن به اصلاح داد و با ثبت بیشترین میزان افت از ۲۷ شهریورماه، به محدوده ۳۲۰ هزار واحدی عقب نشست. کاهش ۲/ ۲ درصد نماگر اصلی بازار سهام طی معاملات این روز در حالی رقم خورد که همچنان ارزش دادوستد‌ها در سطوح بالایی قرار دارد.


به گزارش روند بازار به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ارزش معاملات خرد سهام حدود ۲۲۵۰ میلیارد تومان بود که از تداوم جریان پول‌های تازه در معاملات سهام حکایت دارد. به‌نظر می‌رسد همین قدرت بلامنازع نقدینگی است که پس از هر اصلاح، انگیزه خرید میان معامله‌گران را تقویت کرده و سبب می‌شود تا حدودی شاهد بازگشت قیمت سهام باشیم.

روز گذشته نیز هر چند شاخص سهام حدود ۷۰۰ واحد از کف روزانه خود فاصله گرفت، اما عدم بازگشت سریع روند بازار همانند وضعیتی که روز‌های پیش از آن شاهد بودیم، نشان داد میل خریداران نسبت به گذشته کاهش یافته است. از این‌رو روند معاملات سهام در روز جاری و یافتن پاسخی برای این سوال که آیا عطش خریداران در معاملات سهام فروکش می‌کند یا خیر تا حدودی می‌تواند روند آتی بازار را تعیین کند.

اصلاح موقت یا ادامه‌دار؟
دیروز از ۳۲۰ نماد معامله شده در بورس تهران، ۲۵۷ نماد با قیمت پایانی منفی مواجه شدند. آخرین معاملات سهام، اما برای ۲۲۷ سهم در محدوده منفی قیمت به پایان رسید و ۳۰ نماد بورسی موفق به تغییر روند قیمتی خود از منفی به مثبت شدند. در این میان ۹ نماد بورسی، پس از نوسان حدود ۱۰ درصدی به صف خرید رسیدند.

امید به اصلاح روزانه و بازگشت قیمت‌ها با تکیه بر جریان پول ورودی به بورس یکی از دلایل اصلی جسارت خریداران به خرید سهام شرکت‌هایی بود که در پایین‌ترین قیمت‌های مجاز روزانه در حال معامله بودند. اما عدم بازگشت سریع روند بازار، دور تند دادوستد سهام در ساعات نخست را کم کرد و به افزایش هرچه بیشتر صف‌های فروش انجامید.

در فاصله یک ربع مانده تا پایان جلسه معاملاتی دیروز، ۷۲ نماد بورسی با صف فروشی به ارزش بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان مواجه بودند. با وجود این نسبت ارزش صف‌های فروش به ارزش معامله روزانه خبر از سنگینی صف‌های فروش نمی‌دهد که می‌تواند به راحتی با موج تقاضا برچیده شود. به‌ویژه آنکه دیروز شاهد صف خرید در ۴۰ نماد بورسی به ارزش ۱۱۳ میلیارد تومان در پایان معاملات روزانه بازار سهام بودیم.

با این حال همانطور که اشاره شد آنچه در معاملات روز گذشته جلب‌توجه می‌کرد، کاهش انگیزه خریداران در قیمت‌های اصلاح‌شده بود. به این ترتیب برخلاف روز‌های گذشته که هر کاهش قیمتی، سیگنالی مثبت به متقاضیان خرید سهام می‌داد، دیروز چندان شاهد بازگشت قیمت سهام از محدوده منفی نبودیم و شاخص سهام نیز تنها ۷۰۰ واحد از کف روزانه فاصله گرفت.

موضوعی که تا حدودی نشان‌دهنده فروکش عطش خرید میان معامله‌گران است. در این میان نگاهی به روند شاخص سهام از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد این نماگر ۶بار شاهد معاملات منفی در دو روز متوالی بوده است. از این‌رو معاملات روز جاری به‌ویژه نیمه دوم بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند روند آتی این نماگر را تا حدودی مشخص کند.

در واقع هر چند افزایش جریان ورودی نقدینگی به معاملات سهام می‌تواند رونق این بازار را به دنبال داشته باشد، اما نشانه‌هایی از اوج‌گیری هیجان در بازار را به تصویر می‌کشد.

جایی که شاهد حضور پول‌های تازه و کم‌تجربه با رویای کسب سود حداکثری در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستیم. روند حرکت این نقدینگی جدید در معاملات امروز درصورتی‌که بتواند به برچیده شدن صف‌های فروش بینجامد، می‌تواند بار دیگر نماگر بازار سهام را به مسیر صعودی سوق دهد.

در مقابل، اما با افزایش هیجان سهامداران تازه‌وارد بورسی در جهت منفی و سنگین‌تر شدن صفوف فروش، امکان ادامه‌دار شدن اصلاح شاخص کل و سهام بورسی امری محتمل است.

در واقع هر چند دیروز ترس از فروش چندان عیان نبود، اما در سمت خرید نیز تقاضای موثری دیده نمی‌َشد، از این‌رو درصورتی‌که شاهد فروکش عطش خرید در بازار سهام باشیم، به چند دلیل از جمله شناسایی سود پس از کسب بازدهی بالا در پرتفوی بسیاری از معامله‌گران و همچنین برخی تحلیل‌ها از حبابی شدن قیمت سهام و تضعیف جریان نقدینگی احتمال اصلاح دنباله‌دار شاخص سهام وجود دارد.

در مقابل، اما برخی از فعالان بازار که کم هم نیستند معتقدند بازار سهام همچنان پتانسیل رشد بیشتر را داشته و از تقاضای مناسبی برخوردار است و در این مسیر، اصلاح امری طبیعی است. به‌خصوص درصورتی‌که خبر منفی خاصی به بازار مخابره نشود. به این ترتیب مسیر بعدی شاخص سهام وابسته به این سوال مهم است که آیا عطش خریداران فروکش می‌کند یا خیر؟

منفی‌ترین گروه‌های دیروز
روز گذشته در میان ۳۹ صنعت فعال بورسی، تنها ۵ گروه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند و شاهد افت شاخص ۳۴ صنعت بورسی بودیم.

به این ترتیب در حالی شاخص گروه‌های بزرگ بازار قرمزپوش شدند که برخی گروه‌های کوچک و تک‌سهمی در رتبه‌های بالای فهرست صنایع قرار گرفتند. به این ترتیب در پایان دادوستد‌های دیروز گروه استخراج نفت و گاز با تک‌نماد «حفاری» با بازدهی ۴۲/ ۴ درصد در صدر این فهرست ایستاد.

گروه محصولات چوبی هم با تک‌نماد «چفیبر» با رشد ۴۱/ ۴ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت و گروه‌های محصولات کاغذی، وسایل ارتباطی و محصولات چرمی در زمره گروه‌های مثبت، رتبه‌های سوم تا پنجم را کسب کردند.

در این روز منفی، اما صنایع مطرح و سودآور بورسی در ماه‌های اخیر، به اولویت‌های اصلی اصلاح تبدیل شدند.

از این‌رو گروه‌هایی، چون زراعت، محصولات فلزی، مواد دارویی، بانک‌ها، لیزینگی‌ها و حمل و نقل ریزش بیش از ۳ درصدی شاخص صنعت را تجربه کردند. تشکیل صف‌های فروش در نماد‌های مطرح و پرمعامله روز‌های اخیر بانکی که تحت‌تاثیر جو مثبت گروه با جذب نقدینگی فراوان رشد‌های خوبی را در کوتاه‌مدت تجربه کرده بودند، موج پول‌های ورودی را به پاشنه آشیل این سهم‌ها تبدیل کرد.

از این‌رو با وجود اینکه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین ارزش دادوستد‌ها را به خود اختصاص دادند، اما شاخص این گروه با افت بیش از ۳ درصدی مواجه شد.

دارویی‌ها نیز که در روز‌های اخیر به واسطه انتشار اخباری از احتمال افزایش سرمایه برخی از شرکت‌های زیرمجموعه این گروه، پرتقاضا ظاهر شده و عمدتا در صف‌های خرید قرار گرفته بودند، دیروز فضایی معکوس را تجربه کردند. به این ترتیب سهام دارویی دیروز شاهد افت ۶/ ۳ درصدی میانگین قیمت‌ها بودند و با دادوستد ۲۱۱ میلیارد تومانی رتبه دوم برترین گروه صنعت از منظر ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

علاوه بر این خودرویی‌ها که طی ماه‌های اخیر جزو صنایع پرطرفدار بورسی به شمار می‌آمدند نیز با منفی شدن جو بازار فشار فروش بالایی را تجربه کردند. هرچند نماد‌های این گروه جز برخی قطعه‌ساز‌ها رشد‌های زیادی را از اول سال تجربه نکرده‌اند و همین امر میل به فروش بی‌محابا را کاهش می‌دهد.

در مورد سهام گروه‌های یاد شده دیگر نیز رشد‌های قیمتی، سهامداران زیادی را در موقعیت فروش قرار داده است که می‌تواند حتی با وجود اصلاح قیمت زیاد، باز هم آن‌ها را در موقعیت فروش نگه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا