اجتماعی

فرق بیمه سلامت با بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه سلامت توسط سازمان بیمه سلامت اجرا می شود. سازمان بیمه سلامت زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. اما بیمه تامین اجتماعی توسط سازمان تامین اجتماعی که سازمان دولتی و زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره می شود، عمل می کند. کرونا سبب شده تا میلیون ها نفر در کشور کار خود را از دست داده و متقاضی بیمه بیکاری از طریق سامانه بیمه بیکاری وزارت تعاون شوند. با این حال، بیمه بیکاری فقط به دارندگان بیمه اجباری تعلق می گیرد.

همه افرادی که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند یعنی خویش فرما هستند یا بیمه شده اجباری یا بیمه بیکاری دریافت می کنند یا مستمری بگیر یا مقرری بگیر هستند، دریافتی آن ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم (از طریق سرپرست آن ها)، بر اساس حداقل حقوق وزارت کار است.

مبنای سرانه حق بیمه افراد در بیمه تامین اجتماعی، ۹ درصد حقوق و مزایا است و این سبب افزایش درآمد ماهانه سازمان تامین اجتماعی به نسبت سازمان بیمه سلامت شده است. چرا که طبق قانون برنامه ششم (ماده ۷۰)، سازمان بیمه سلامت در حوزه کارمندی، ۷ درصد حقوق و مزایا را به عنوان حق بیمه دریافت می کند و ۲ درصد کم تر از بیمه تامین اجتماعی است که از سهامداران غول و ارشد بازار بورس ایران نیز محسوب می شود.

۳۴ میلیون نفر از بیمه شدگان بیمه سلامت، به صورت رایگان خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می کنند. سازمان این بیمه هیچ حضوری در بازار بورس ایران نداشته و پرتفویی ندارد.بیمه سلامت

تصویر ایندکس سایت تامین اجتماعی

خدمات درمانی که سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی به بیمه شده ارائه می کند، همگی تابع قوانین شورای عالی بیمه خدمات درمانی است. لذا در برخی موارد مثل تعرفه خدمات و پوشش های درمانی و دارویی، تفاوت چندانی با هم ندارند.

سهم بیمه سلامت در بخش سرپایی در سال ۹۹، حدود ۷۰ درصد و سهم بیمار نیز ۳۰ درصد بود. در بخش بستری سهم بیمه، ۹۰ درصد و سهم بیمار ۱۰ درصد است. تفاوت هایی در حوزه پرداخت به موسسات طرف قرارداد وجود دارد و وضع سازمان بیمه سلامت بهتر از سازمان های بیمه گری مثل تامین اجتماعی است که به دلیل حجم بالای طلب از دولت، با کسری پرداخت به موسسات طرف قرارداد مواجه هستند.بیمه سلامت

تصویر ایندکس سایت بیمه سلامت

سایت بیمه سلامت در نشانی ihio.gov.ir اطلاعات لازم را در اختیار متقاضیان دریافت خدمات درمانی بیمه سلامت قرار می دهد. سایت سازمان تامین اجتماعی که یکی از پربیننده ترین سایت های ایران است، در نشانی: tamin.ir قرار دارد.

شما اگر در خارج از کشور مشغول به تحصیل یا زندگی هستید و در ایران کاری ندارید، می توانید با مراجعه به کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی در سراسر جهان، نسبت به برقراری روند بیمه پردازی خود تا سن بازنشستگی اقدام کنید.

توجه کنید که بیمه سلامت، بیمه بیکاری ندارد و سابقه کار و بازنشستگی ندارد. اما بیمه تامین اجتماعی برای مشمولان بیمه اجباری، خدمات بیمه بیکاری دارد که مبلغ آن در سال ۹۸، ماهانه ۱۵ میلیون ریال بود.

سامانه جامع روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری در دوران کرونا در سال ۱۳۹۹ در این لینک https://prkar.mcls.gov.ir در دسترس است. کل مدارک را باید در این سامانه آپلود کنید تا توسط کارشناسان وزارت کار بررسی و نتیجه به شما از طریق پیامک ارسال شود.

و در سال ۱۳۹۹ به حدود ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال رسید که کف حداقل پرداختی به متقاضیان بیمه بیکاری در سال ۹۹ است. این رقم در سال ۱۴۰۰ شمسی حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. توصیه میکنیم حتما از یکی از بیمه های کشور، خدمات بیمه دریافت کرده و سهامداری شرکت های بیمه در بازار سرمایه برای بلند مدت را در صورتی که کد بورس دارید، در نظر داشته باشید. در دوران کرونا، شرکت های بیمه ای، حاشیه سود خوبی خواهند داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا