اجتماعی

«فیلترینگ» وزارت بهداشت بر آبهای معدنی مشکوک

روند بازار – ماجرای «روغن پالم» در حال تکرار است. وزارت بهداشت سال گذشته موفق شد با حساس کردن رسانه‌ها و مردم درباره مضرات روغن پالم و پیگیری‌های قانونی، این مشکل بهداشتی را تا حدی برطرف کند.

اکنون اما توقف تولید آب معدنی «دماوند» که یکی از معروفترین برندهای کشور است، خبرساز شده است.

  حکم قضایی برای شرکت متخلف

در همین زمینه مدیرکل بازرسی و نظارت سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تولید آب معدنی «دماوند» به علت رعایت نکردن قوانین و ضوابط سازمان غذا و دارو و عدم تمکین به مقررات در جهت سالم سازی فرآورده و به دلیل تخلفات پیاپی با حکم قضایی متوقف شده است.

دکتر بهروز جنت،  تأکید کرد: تمامی شرکتهای تولید کننده آب معدنی و آب آشامیدنی زیر ذره بین نظارتی سازمان غذا و دارو قرار دارند و هم اکنون در بازار هیچ آب معدنی آلوده‌ای وجود ندارد.

مدیرکل بازرسی و نظارت سازمان غذا و دارو افزود: منشأ املاح آب، عناصر موجود در لایه‌های مختلف زمین است که آب چشمه از آنها عبور می‌کند و از لحاظ زمین‌شناسی و غذایی سالم است. این آب از سطح یکسانی از محتوای املاح معدنی خاص، عناصر کمیاب و دیگر ترکیبات برخوردار بوده و مواد معدنی جداگانه به آب اضافه نمی‌شود.

این در حالی است که طی دو هفته گذشته خبرهای پلمب و توقیف شماری از تولیدکنندگان آب معدنی، مصرف کنندگان را نسبت به مصرف این فرآورده‌ها نگران کرده بود.

  بی‌توجهی به رفع آلودگی میکروبی

هفته گذشته نیز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام نام یکی از شرکتهای متخلف تولید آب معدنی از مردم خواست از مصرف آب معدنی «دماوند» پرهیز کنند و تاکید کرد: این شرکت به دلیل بی‌توجهی به رفع آلودگی میکروبی و توقف تولید با حکم قضایی مورد پیگرد قانونی است.

دکتر رسول دیناروند، در خصوص تخلف شرکت آب معدنی دماوند که به صدور حکم قضایی و پلمب این شرکت منجر شد، گفت: با اینکه شرکت تخلفش را پذیرفته بود و باید تولید و توزیع تا رفع نقایص متوقف می‌شد، متاسفانه علاوه بر بی‌توجهی به دستور پلمب و توقف فعالیت، شرکت آب معدنی دماوند به تخلف خود ادامه داد و اقدام به توزیع محصولات غیر سالم خود در بازار کرده است.

به گفته دیناروند، بازرسان متوجه شدند این شرکت به تولید محصول و تخلف دیگری در تغییر تاریخ تولید آب معدنی‌ها دست زده است که کاری غیر قانونی بود.

  برخورد قانونی با فرآورده‌های غیرقانونی

در همین حال دکتر جنت در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: در ادامه تاکیدهای وزیر بهداشت برای سالم سازی محصولات غذایی، دستور العملی تهیه شده و با محوریت سازمان غذا و دارو به همه دانشگاه‌ها اعلام شده است تا در صورت همکاری نکردن احتمالی شرکتها، با حمایت قوه قضاییه و مجتمع جرایم غذایی با واحدهای تولیدی و توزیعی متخلف برخورد شود.

به گفته وی، با توجه به دستور مقام عالی وزارت بهداشت نسبت به بررسی آبهای معدنی و نیز اقدامهای مؤثر سازمان غذا و دارو نسبت به جمع آوری و توقف خط تولید برندهای آلوده، این اقدام در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار گرفته است، اگرچه اکنون همه آبهای معدنی موجود در بازار سالم هستند.

  مردم موارد مشکوک را گزارش کنند

مدیرکل بازرسی و نظارت سازمان غذا و دارو از مردم خواست موارد مشکوک در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی را به وزارت بهداشت اطلاع دهند. وی تأکید کرد: اطلاع‌رسانی در موضوع سلامت جامعه و مردم در اولویت کار ماست و با کسانی که کوچکترین تخلفی داشته باشند بشدت برخورد می‌شود. ما از مردم نیز انتظار همکاری و گزارش موارد خلاف یا مشکوک را داریم.  وی درباره چگونگی تماس مردم برای حضور بازرسان این سازمان گفت: تلفنهای دانشگاه‌های علوم پزشکی و نهادهای نظارتی برای دریافت اطلاعات مردمی در اختیار آنان است و تلفن ۶۱۹۲۷۰۰۰ و ۶۶۴۶۷۴۹۴ مدیریت اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی نیز به صورت مستمر تماسهای افراد را ثبت و به بازرسان وزارت بهداشت ارجاع می‌دهد.

  آب معدنی گوارا فقط از چشمه

مدیرکل بازرسی و نظارت سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: ما بر همه برندهای موجود نگاه نظارتی داریم و هم اکنون محصولات موجود در بازار همه سالم و قابل استفاده هستند، اما مردم باید به برچسب‌های روی محصولات توجه کنند و اگر آب معدنی خوب می‌خواهند به نوع چشمه و منبع آب طبیعی توجه کنند، چون آب معدنی گوارا فقط از چشمه تهیه می‌شود، در غیر این صورت، آب بسته‌بندی شده، با آب لوله کشی شهری تفاوت ندارد.

  جوابیه می‌دهیم!

 در همین حال خانم حقی، رئیس بازاریابی و فروش شرکت آب معدنی «دماوند»، با تأیید نظارتهای بازرسان سازمان غذا و دارو از این شرکت، به خبرنگار ما گفت: در این زمینه توضیحاتی به بازرسان این سازمان داده شد و نمونه‌های مورد نظر ارایه گردید، اما برای تنویر افکار عمومی توضیحی در حال تهیه است که بزودی از طریق رسانه ملی و نیز جراید منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا