اقتصادی

ورود دلار بازار آزاد به کانال بالاتر/ قیمت دلار، طلا و سکه اول تیر ۱۴۰۱

قیمت‌ دلار و طلا، امروز چهارشنبه اول تیر ۱۴۰۱، نوساناتی داشته است. وضعیت بازار دلار، طلا و سکه را بخوانید.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازار دلار، طلا و سکه، امروز نوساناتی دارد. قیمت دلار در صرافی ملی که با اندکی افزایش نسبت به روز گذشته ۲۷۶۹۴ تومان اعلام شد.

بازار آزاد امروز در آغاز معامالا نوسان داشت اما در ادامه افزایشی شد و اکنون وارد کانال بالاتر شده است.

در عین حال، به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز قیمت دلار نیمایی امروز بر خلاف روز گذشته، روند صعودی دارد و با ۷۷ تومان کاهش، به ۲۵۲۹۵ تومان رسیده است.

نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک می‌شود


روز گذشته سیدمحمدهادی، سبحانیان معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی گفت: یکی از مواردی که دولت دنبال می‌کند، نزدیک شدن نرخ ارز بازار آزاد و نرخ ارزی نیمایی است.

او افزود: اراده دولت ایجاد نرخ دیگری از ارز نیست. زیرا با از بین بردن انگیزه برای تولید و سرمایه‌گذاری منجر به نتیجه نمی‌شود. حمایت از مصرف‌کننده، هدف اصلی مداخلات قیمتی است (باشگاه خبرنگاران جوان).

نوسانات قیمت طلا و سکه


علاوه بر دلار، در بازار طلا و سکه نیز امروز نوساناتی وجود دارد. بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا در لحظه تنظیم این خبر روند کاهشی دارد و به یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۵۰۳ تومان رسیده است. این رقم نسبت به روز گذشته در همین ساعات، بیشتر است.

قیمت سکه نسبت به روز افزایشی است و با قیمت ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

قیمت سکه طرح قدیم، نیز تغییری نداشته و به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. اما این رقم نسبت به دیروز ۵۰ هزار تومان بیشتر است.

نرخ اونس جهانی در لحظه تنظیم این خبر کاهشی است و به قیمت ۱۸۲۷ دلار معامله می‌شود.

سیگنال‌های موثر بر بازار دلار، طلا و سکه


به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و صدور قطعنامه شورای حکام قرار داشتند.

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم باقی مانده است. تا چندی پیش مقامات مختلف در کشورهای طرف مذاکره معتقد بودند که توافق در دسترس است. اما حالا برخی مقامات به ویژه در آمریکا نسبت به این موضوع تردیدهایی را مطرح کرده‌اند. مقامات ایرانی نیز بی‌تصمیمی در آمریکا را عامل وقفه در مذاکرات می‌دانند.

در این میان، دیروز منابع غربی ادعا کرده‌اند که سه فروند قایق تندرو متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کشتی‌های آمریکایی نزدیک شده‌اند. واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی در گزارشی مدعی شده است که سه فروند قایق تندرو متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دو کشتی آمریکایی «یو اس اس سیروکو» و «یو اس اس اس اس چوکتا کانتی» نزدیک شده‌اند.

«جوزف بوچینو»، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این ارتباط ادعا کرده است: اقدامات نیروی دریایی ایران با استانداردهای بین‌المللی رفتار حرفه‌ای یا ایمنی دریانوردی مطابقت نداشت و خطر اشتباه محاسباتی و برخورد را افزایش داد (مهر).

برای توافق خوب آماده هستیم


اخیرا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات احیای برجام گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سال‌هاست برای همه روشن است. دولت آمریکا بی‌اعتمادی جامعه جهانی را نسبت به خود باعث شده و ما به همین دلیل باید به دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم.

او در نشست خبری خود افزود: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار به‌رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا از ریل خود خارج نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است، برگردد. برای رسیدن به توافق خوب و قوی آماده هستیم.

او همچنین گفت: بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک TBI وصول شد.

قانونگذاران کنگره، توافق با ایران را «بعید» می‌دانند


از سوی دیگر، طبق گزارش یک رسانه مطرح آمریکایی، قانونگذاران کنگره می‌گویند که توافق هسته‌ای جدید با ایران مساله‌ای «بعید» است.

در حالی که اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران و نقض تعهداتش در برجام ادامه دارد، وبگاه «هیل» با استناد به نظر برخی قانونگذاران ارشد کنگره، توافق جدید هسته‌ای با ایران را «بعید» خوانده است.

هیل که تمرکز اصلی آن خبرهای مربوط به شاخه قانونگذاری آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) است، بامداد روز دوشنبه (به وقت تهران) گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «قانونگذاران (کنگره) می‌گویند توافق جدید هسته‌ای ایران، بعید است».

در گزارش این وبگاه آمریکایی ادعا شده است: سناتورهای هر دو حزب که اخیرا توسط مقامات ارشد دولت بایدن در جریان مذاکرات با ایران قرار گرفته‌اند، می‌گویند که تردید دارند تهران با هرگونه توافق جدیدی برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌ای موافقت کند (فارس).

سایه میراث شوم ترامپ بر مذاکرات وین


روز گذشته نیز، نیویورک تایمز از سنگینی میراث شوم ترامپ بر مذاکرات وین نوشت. این روزنامه آمریکایی آنچه پیش‌روی دولت بایدن در صورت شکست احتمالی مذاکرات وین قرار دارد را دوراهی ناخوشایند خوانده و میراث ترامپ را عامل اصلی وضعیت کنونی ذکر کرده است (اقتصادآنلاین).

ایرنا نیز نوشت، شرکت‌های تجاری انگلیس مشتاق همکاری با ایران هستند اما بانک‌های انگلیسی از ترس تحریم‌های آمریکا همکاری نمی‌کنند. این شرکت‌ها به امید احیای روابط تجاری با ایران، چشم به نتیجه مذاکرات وین دوخته‌اند.

در روزهای گذشته صدور قطعنامه شورای حکام و اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر بازار دلار، طلا و سکه اثر گذاشت. دولت تلاش دارد با اقداماتی بازارها را کنترل کند.

در این میان، بر اساس اطلاعیه بازار متشکل ارزی، فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها با نمادهای معاملاتی جدید در بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا