کسب و کار

هر آنچه که باید در مورد قیمت و مشخصات انواع دوچرخه شهری بدانید

چرا دوچرخه شهری 

دوچرخه های شهری محبوبترین و رایج‌ترین دوچرخه‌ها هستند. این نوع دوچرخه عموما برای مسیرهای هموار درون شهری ساخته می‌شوند و بطور کلی برای سواری‌های کاربردی تولید می‌شوند در مقایسه با دوچرخه‌هایی که انحصارا برای هدفی مانند دوچرخه سواری کوهستان و یا دوچرخه سواری مسابقه‌ای، دوچرخه شهری در محبوبیت درحال رشد است چرا که نگرانی‌ها بین ساکنین زمین درمورد مسائل محیط زیستی و آسیب‌ها به زیستگاه جانداران متعدد درحال جانگیری و افزایش است. از آنجا که این ترس منجر به احساس مسئولیت‌پذیری می‌شود از این پس شاهد خرید انواع دوچرخه شهری بیشتر و اتومبیل کمتر خواهیم بود. در ثانی قیمت روز افزون سوخت به تدریج درحال کنار زدن وسایل نقلیه سوختی از مرکز توجه است و درهمین حین جستجوها برای پیدا کردن یک وسیله دوستدار محیط زیست همچنین مقرون بصرفه قوت میگیرد چرا مسافت بین خانه تا فروشگاه را با موتور و یا ماشین طی کرد وبه طبیعت زیبا آسیب رساند زمانیکه می توان با انتخاب دوچرخه هم هزینه اضافی را قطع کرد هم وظیفه خود دربرابر مجیط زیست را ادا کرد و هم همین زمان نسبتا کوتاه را به موقعیتی برای تفریح و ورزش تبدیل کرد. این بهترین گزینه در عصری است که انسان بحق و بِجِد متهم به کم تحرکی و محکوم به اضافه وزن است. در ادامه مایلیم که شما را با ویژگی های این نوع دوچرخه آشنا کرده تا بتوانید بهترین تصمیم برای خود اتخاذ کنید.

ساختار دوچرخه شهری

این دوچرخه ها از جهات بسیار از سایر مدلهای دوچرخه متفاوت و منحصر بفرد هستند و از جنبه های مختلفی این تفاوتها قابل بررسی میباشند . اصلی ترین موارد را میتوان در فریم و قطعات دوچرخه شهری دانست . پس اگر بخواهیم ساختار دوچرخه شهری را به دقت مورد بررسی قرار دهیم نیاز است تا به این موارد نگاهی عمیق و دقیق داشته باشیم . اصولا همین موارد هستند که کیفیت ساخت و سواری یک محصول را تعیین نموده و از طرف دیگر بر روی قیمت نیز تاثیر گذار هستند . پس در ادامه سعی میکنیم ان پارامترها را بررسی نماییم : 

 فریم دوچرخه شهری

فریم یا بدنه قسمتی از دوچرخه است که بوسیله آن اجزای دوچرخه همه باهم در ارتباطند از همین رو این بخش اسکلت هم خوانده می شود تا اهمیت آن پررنگ تر شود.

فریم انواع دوچرخه ویژگی های دارد که آن وسیله را برای هدف تعیین شده مناسب کند. برای نمونه دوچرخه های کوهستان برای مسیرهای سنگلاخی و کوهستانی تولید می شوند که بازتاب دهنده نیاز شخص سوارکار به بدنه ای سبک همچینین مجهز به کمک فنر است. پس در دوچرخه شهری نیز بعد از جمع آوری اطلاعات بررسی هر یک از آنها و تلاش در تطابق نیاز شهروندان، با یک به یکِ خصوصیات دوچرخه، فریمی تولید می شود که اشخاص با اعتماد کامل به کارایی آن به خیابان های شهر می آیند. بدنه این محصولات فشرده تر یا با اصطلاح رایج تر جمع و جور تر است. به این معنی که زوایا در این بدنه تند تر هستند.

در هندسه فریم هر درجه تغییر در زوایای بدنه بیانگر اضافه شدن یک ویژگی به دوچرخه است و در این بین، دوچرخه شهری از این تغییرات مستثنا نیست. با تیز تر شدن زوایا، دو عامل بسیار مهم در هندسه دوچرخه به نامهای slack  و reach  تغییر می کنند که هردو از مهمترین معیارهای تعیین سایز مناسب شخص هستند.reach  فاصله افقی میان توپی تنه تا نقطه میانی لوله بالایی و stack فاصله عمودی از توپی تنه تا میانه لوله بالایی است. این دو اصلی ترین واحد اندازه گیری هستند که سایز و حالت نشستن شمارا تعیین می کنند. به عبارت ساده تر slack نشانگر طول وسیله و reach نمایانگر عرض آن است. همچنین با تیز شدن زوایه ای مثل head angle بین طول دوشاخ و خط فرضیِ میان دوچرخ، دوچرخه سریع تر حرکت می کند.

علاوه بر این، اکثر دوچرخه های شهری یصورت step through طراحی می شوند به این معنی که لوله بالایی فریم پایین تر یا به عبارت دیگر خمیده، شکل میگیرند. چنین مدل بدنه ای در تولید دوچرخه شهری پیاده می شود تا شخص به راحتی پیاده و سوار دوچرخه شود. این طراحی بخصوص همچنین حالت نشستن قائمی را برای سوارکار فراهم کرده و اورا در آرامش و راحتی به مقصد می رساند.

ویژگیهای دوچرخه شهری

قطعات دوچرخه شهری

در ساخت انواع دوچرخه شهری قبل از هر مطلب دیگری تولید کننده به گزینش اجزا و قطعاتی فکر می کند که از بهم پیوستن آنها عملکردی برآید توانمند در ایجاد راحت ترین وسیله برای سوارکار به این صورت که شخص از سفر درون شهری خود گلایه ای نداشته باشد. فرمان در دوچرخه شهری عموما خمیده است و بعلت کرپی فرمانِ بلندتر بالاتر تعبیه می شود. فرار از ترافیک هم برای سوارکارانِ دوچرخه شهری امری مشکل نیست چرا که فرمانها عموما طول کمتری دارند و اشخاص می توانند از میان صف های طولانی از ماشین ها عبور کنند. زین دوچرخه های شهری پهن تر هستند که تاثیراتش نیاز به بیان شدن ندارند. از آنجا که اصولا برای انجام خرید روازانه ،مدرسه رفتن یا رفتن به محل کار لباس ورزشی نمی پوشیم وبرعکس با لباس های راحت و یا رسمی سوار دوچرخه می شویم، پس برای سالم نگه داشتن لباس هایمان در هر سواری، دوچرخه های شهری با قاب زنجیرو گلگیر تجهیز می شوند. این دو به همین صورت از زنجیر و تایر محافظت می کنند تا سوارکار در باران و گِل باز نماند. دوچرخه شهری به نسبت دیگر دوچرخه ها سنگین تر است. در نگاه جزئی تر به قطعات این نوع دوچرخه متوجه می شویم که طبق های جلو بزرگتر هستند و دندانه های بیشتری دارند تا با ایجاد گشتاور بیشتر سرعت را افزایش دهند. این امر از خستگی فرد هنگام پدال زنی با توجه به وزن این دوچرخه ها، جلوگیری می کند. دوچرخه شهری اصولا دنده های زیادی ندارد به همین دلیل خودروها هم از ۸ یا نهایتا ۹ بالا نمی رود به هرحال این دوچرخه ها برای خیابان های کاشی یا آسفالت شدۀ شهر طراحی شده اند. معمولا ترمز از نوع ویبریک روی این دوچرخه ها کارگذاشته می شود که هم اطمینان حاصل شود و هم ثبات قیمت حفظ شود.البته لازم به ذکر است که دوچرخه شهری با ترمز هیدرولیک هم وجود دارد، برای مثال دوچرخه شهری و توریستی giant roam بعضی از دوچرخه ها فاقد کمک فنر هستند مثل سری escape یا  contentتا با به حداقل رساندن هدر رفت انرژی راندامان را به حداکثر برساند. از طرفی دیگر دوچرخه شهری ROAM کمک فنر دارد و سواری نرم تری برای سوارکار به ارمغان می آورد. از دیگر مزایای یک دوچرخه شهری این است که بطور معمول دارای سبد در جلو یا ترکبند عقب است. دوچرخه ای برای عبور ومرور در شهر طراحی شود و برای متعلقات سوارکار فکری نشود؟

بهترین مدل دوچرخه شهری

به دلیل تفاهم عموم دوچرخه های شهری در اکثر موارد بالا،در اینجا سعی شده تا با فراهم کردن اطلاعات درمورد تنها وجه تمایز دوچرخه های شهری به دوستداران دوچرخه در انتخاب بهترین مدل دوچرخه شهری یاری رسانیم. مسئله حضور دوشاخ فنر دار یا بدون فنر به اندازه زیادی مربوط به زمین هایی است که قرار است دوچرخه خودرا برآن برانید. از آنجا که مسیرهای شهری از دسته مسیرهای هموار است گفته می شود به دوشاخ فنردار نیازی نیست اما نکته قابل توجه این است که خیابان ها تماما صاف نیستند و از طرف دیگر شاید شخص بخواهد از مسیر جاده خارج شود. پس درابتدا هدف خودرا مشخص کنید سپس برای گزینش بهترین مدل دوچرخه شهری متن زیر را بخوانید.

دوچرخه شهری مدل دوشاخ بدون فنر

حالا اگر بخواهیم تصمیم بگیریم تا بهترین مدل دوچرخه شهری را خریداری کنیم کدام مدل را انتخاب کنیم؟ از مزایای یک دوشاخ بدون فنر یا rigid fork می توان به سبک تر بودن آن شاره کرد. در اینصورت انرژی کمتری برای مسافت های طولانی تر استفاده می کنیم. از طرفی یک دو شاخ خشک یا همان بدون فنر به تعمیرات کمتری نیاز دارد که یعنی وقت و پول خود را ذخیره می کنید. حتی اگر هم به تعمیرات جزئی نیاز باشد به دلیل سادگی اجزا خود می توانید آنرا درست کنید. متاسفانه این نوع دوشاخ نمی تواند بر اثر پستی بلندهای خیابانهای شهرغلبه کند و شما تمام اثرات را احساس خواهید کرد. برای انتخاب بهترین مدل دوچرخه شهری پله دیگری مانده است.

دوچرخه شهری مدل دوشاخ فنردار

دوشاخ فنر دار یا همان suspension fork بیشتر در بین دوچرخه سواران کوهستان معروف است و کارایی آن هم بیشتر در بین آنها مشهود است. این نوع دوشاخ سیستمی را داراست که سبب می شود در هنگام عبور از دست انداز ها سرعت گیرها چاله ها و دیگر ناهمواری ها دستها فرمان و دوچرخه بدون ارتعاش و با تعادل به حرکت ثابت خود ادامه دهند. این به این معنی که دوشاخ فنر دار اثر آنهارا خنثی می کند. البته این راحتی قیمتی هم دارد که شخص باید بپردازد. یک دوشاخ فنر دار به تعمیرات زیادی نیاز دارد که بسیار گران و زمان بر است. در مرحله دوم این قطعه سنگین تر است که نمایانگر کم شدن سرعت است.

بهترین برند دوچرخه شهری

بدون شک انتخاب یک دوچرخه شهری متناسب با نیازها به کاری طاقت فرسا تبدیل شده که گاهی حتی به نتیجه معقول نرسیده و تصمیم اشتباه گرفته می شود. برای انتخاب بهترین مدل دوچرخه شهری با کوچک تر کردن شعاع حلقه انتخاب برای شما به بهترین برند دوچرخه شهری می رسیم. جاینت با نام تجاری giant manufacturing CO.LTD  قطب بزرگ تولید دوچرخه است که با بکارگیری نوین ترین فناوریها از سال ۱۹۷۲ در تایوان فعالیت خودرا آغاز کرد.تا سال ۲۰۱۸ جاینت در ۵۰ کشور جهان و ۱۲۰۰۰ فروشگاه بفروش میرسید. این بهترین برند دوچرخه شهری و انواع دیگر همچنین در نوآوری پیش قدم است مثل فناوری ALUXX در فریم ها،OVERDRIV برای قسمت بالایی دوشاخ و پایینی فرمان و سیستم TUBELESS  برای تایرها این حتی نیمی از ویژگی های خارق العاده محصولات جاینت بهترین برند دوچرخه شهری نیست.

قیمت انواع دوچرخه شهری

بودجۀ بالایی ندارید؟ قصد ندارید مبلغ زیادی را به دوچرخه شهری خود اختصاص دهید؟ به دنبال روشی اقتصادی برای انجام سفرهای درون شهری خود هستید؟ جای نگرانی نیست، قیمت دوچرخه شهری در مقایسه با انواع دوچرخه های دیگر با ثبات تر و به نسبت پایین تر است. در واقع، یکی از وجوه تمایز در بین دوچرخه های دیگر، قیمت دوچرخه شهری است. اگر تابحال به دلیل قیمت بالای دوچرخه های دیگر خودرا از دوچرخه سواری دریغ کردین بهتر این است که قیمت دوچرخه را چک کنید.

تفاوت با دوچرخه های کوهستان

اگر بخواهیم یک تفاوت دوچرخه شهری و کوهستان را خاطر نشان کنیم چیزی نیست جز یدنه این دو فریم دوچرخه شهری در اکثر مواقع بجز معدود مواردِ فنر دار خشک است که دقیقا نقطه مقابل دوچرخه های کوهستانی است. دوچرخه های کوهستانی یا دو کمک فنر دارند یا یک عدد. این به این دلیل است که ضربات از سنگ و صخره را دفع کند تا تعادل سوارکار حفظ شود. همچنین وزن کم حیاتی ترین نیاز دوچرخه های کوهستانی و بزرگترین تفاوت انواع مدلهای دوچرخه شهری و کوهستان است. دوچرخه سواران کوهستان باید به تیزترین سربالایی ها صعود کنند و از عمیق ترین شیب ها سقوطی نرم و کنترل شده داشته باشند.به همین علت سبک بودن از اهمیت بالایی برخوردار است. درحالیکه وزن دوچرخه های شهری بالاتر است قیمت دوچرخه های کوهستان به مراتب بالاتر است. 

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا