دانش و فناوری

جای خالی اسنپ و دیجی‌کالا در نمایشگاه اینوتکس

کارشناسان دلیل عدم شرکت استارتاپ‌های بزرگ مانند دیجی‌کالا و اسنپ در نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس را نداشتن خروجی کاربردی برای آن‌ها می‌دانند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، موضوعی که در این نمایشگاه بسیار به چشم می‌آید، گلایه شرکت‌ها به ویژه استارتاپ‌های بزرگ از نهادهای دولتی و حاکمیتی است. با وجود اینکه حمایت‌هایی صورت گرفته‌، اما به نظر می‌رسد که کسب‌وکارها را راضی نکرده است.

با وجود این، مدیران استارتاپ‌هایی مانند دیجی‌کالا، اسنپ، یکتانت و غیره در پنل‌های این نمایشگاه حضور یافتند و سطح شرکت‌کنندگان این نمایشگاه نسبت سال‌های گذشته افزایش یافته است. اما استارتاپ‌ها نیز به نوعی از عملکرد و حمایت دولت گلایه‌مند هستند.

شکاف میان استارتاپ‌ها و دولت

طبق اطلاعاتی که از گزارش‌های میدانی تجارت‌نیوز به دست آمده است، می‌توان گفت مشکل اصلی اغلب شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان شکافی است که میان آن‌ها و دولت وجود دارد.

محمد شهرمیانی، مدیرعامل رهنما کالج در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: «در نیت اینکه دولت و حاکمیت قصد حمایت دارند، شکی نیست. اما در اینکه این حمایت آنجایی باشد که نیاز واقعی کسب‌وکارها است، کمی تردید وجود دارد.»

او در این باره ادامه می‌دهد: «آن چیزی دارد اتفاق می‌افتد، با وجود هزینه‌ها، تسهیلات و غیره خروجی کاربردی‌ نیست. حتی در حمایت‌هایی که حاکمیت و دولت از کسب‌وکارها می‌کند نیاز به شناخت عمیق‌تری وجود دارد.»

شهرمیانی به تحریم‌ها و تورم نیز اشاره کرد و اظهار می‌کند: «تحریم‌ها به نظر من آنقدر نمی‌تواند تاثیر‌گذار باشد. چرا که پتانسیل‌های بسیاری مانند نیرو‌های نخبه، افرادی که بخواهند تغییر ایجاد کنند و فضای مناسب برای رشد یک استارتاپ‌، در جامعه به اندازه کافی هست. در صورت اصلاح برخی از حمایت‌ها، می‌توان نهایت استفاده از استارتاپ‌ها را کرد.»

چرا استارتاپ‌های بزرگ در اینوتکس شرکت نکردند؟

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس در پارک فناوری پردیس تا فردا ۲۳ اردیبهشت در حال برگزاری است. در حالی که در این دوره از نمایشگاه اینوتکس ۴۰۰ استارتاپ و شرکت‌های دانش‌بنیان برای جذب سرمایه و بیشتر دیده شدن، شرکت می‌کنند. اما جای استارتاپ‌های بزرگی چون دیجی‌کالا، اسنپ، تپسی و غیره خالی است.

مدیرعامل رهنما کالج در این باره توضیح می‌دهد:«حاکمیت نباید در جاهایی مثل طرح صیانت سد راه استارتاپ‌ها شود. به عنوان مثال چرا استارتاپ‌های بزرگ‌ نمی‌خواهند در رویدادیی مانند اینوتکس شرکت کنند؟ چون گسستی بزرگی میان کسب‌وکارها نوآوری با دولت وجود دارد. دولت در این نمایشگاه باید حمایتی پیش برود.»

شهرمیانی با تاکید بر ابنکه در هرصورت یک حلقه اتصالی باید بین استارتاپ‌ و حاکمیت باید وجود داشته باشد، بیان می‌کند:« استارتاپ‌های بزرگ نیاز می‌بینند که در این رویدادها حضور پیدا کنند. اما چون خروجی کافی ندارد، پس نیستند.»

او ادامه می‌دهد:«حتی اگر در این رویداد اگر سخنرانی و ایونتی هم برگراز می‌شود، صرفا برای برگزار شدن است. دقیقا برای چه هدفی صحبت می‌کنند؟ افراد دیگری هم باید نظر بدهند، شرکت‌ها و دانشگاه‌ها باید حمایت کنند. تا این نمایشگاه یک خروجی برای استارتاپ‌ و کسب‌وکارها داشته باشد. اینگونه استارتاپ‌های بزرگ هم راضی شوند در این رویداد‌ها شرکت‌ کنند. در غیر این صورت نیازی نمی‌بینند که حضور پیدا داشته‌باشند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا