کسب و کار

نکات نگهداری از لحاف

وقتی صحبت از نگهداری لحاف به میان می آید، خیلی ها گمان می کنند که کار بسیار ساده ایست و فقط کافیست که لحاف را داخل کمد و یا روی تخت خواب قرار دهید.

اما واقعیت ماجرا این است که طول عمر لحاف های شما بستگی زیادی به نگهداری صحیح از آن ها دارد. البته نگهداری صحیح و استاندارد از لحاف هم فوت و فن هایی دارد که در ادامه آن ها را با شما در میان خواهیم گذاشت.

لحاف را چگونه بشوییم؟

اگر لحافی که برای خواب استفاده می کنید را یک بار زیر میکروسکوب بگذارید، قطعا از دیدن چیزهایی که روی سطح لحافتان است تعجب خواهید کرد. روی سطح لحاف معمولا پر از ذرات ریز میکروسکوپی است. این ذرات موجودات زنده ای هستند که از بافت مرده ی پوست انسان تغذیه می کنند. البته نباید نگران باشید، چون با یک شستشوی اصولی تا مدت ها خبری از این موجودات مزاحم نخواهد بود.

تجربه ثابت کرده است که شستن لحاف هر دو هفته یکبار یا نهایتا ماهی یکبار بسیار مناسب خواهد بود و سلامت فضای خواب شما را تامین خواهد کرد.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در هنگام شستشوی لحاف بایستی به آن توجه نماییم، شستشوی با ماشین لباسشویی است. این که ماشین لباسشویی شما این قابلیت را داشته باشد که بتواند لحاف شما را شستشو داده و مقداری از آب آن را هم بگیرد، اتفاق بسیار خوبی است و در هزینه های شما بسیار صرفه جویی خواهد کرد.

چرا که شستشو با ماشین لباسشویی این اطمینان خاطر را به شما می دهد که آلودگی از سطح لحاف به خوبی پاک شده و از طرفی هیچ گونه مواد شوینده ای هم روی سطح لحاف باقی نخواهد ماند. این درحالی است که اگر بخواهید لحاف را به روش های سنتی، با دست و در تشت آب بشویید، احتمال این که آلودگی ها همچنان بر روی سطح لحاف باقی بماند بسیار زیاد است.

 از طرف دیگر در هنگام آبکشی هم ممکن است مواد شوینده و آب آلوده به خوبی از لا به لای الیاف لحاف خارج نشده و این موضوع به مرور باعث پوسیدگی لحاف شما بشود.

بنابراین اولین توصیه ای که در رابطه با شستشوی لحاف برای شما داریم این است که آن را در ماشین لباسشویی بشویید و اگر این امکان را ندارید، انجام این کار را به خشک شویی بسپارید. اگر به هر دلیلی مصر هستید که شستوی لحاف را با دست و در خانه انجام دهید، فراموش نکنید که عمل آبکشی را چندین و چندبار انجام دهید تا از پاکیزه شدن کامل لحافتان اطمینان پیدا کنید.

نگهداری از لحاف

اما برای شستشوی لحاف داخل ماشین لباسشویی هم نکاتی وجود دارد که رعایت کردن آن ها در بهبود نتیجه موثر خواهد بود:

  • قبل از شستشوی لحاف اقدام به لکه گیری آن نمایید. این موضوع باعث می شود لکه های روی ملحفه، بر روی آن ثابت نشده و اثری از آن ها باقی نماند.
  • لحاف را به تنهایی داخل لباسشویی قرار دهید و از دمای بین ۳۰ تا ۴۰ درجه آب استفاده نمایید.
  • به جای انواع پودرهای شستشو، استفاده از مایع لباسشویی گزینه ی مناسب تری برایتان خواهد بود.
  • اگر ملحفه ی لحافتان سفید است و می خواهید به کیفیت و سفیدی روز اول برگردد، پیشنهاد می کنیم که از یک چهارم پیمانه آبلیمو در کنار آب گرم و مایع یا پودر شستشو استفاده نمایید.
  • لحافتان را به شکل گرد، داخل ماشین لباسشویی قرار دهید. این کار مانع از آن می شود که دچار کشیدگی و تغییر شکل شود.
  • اگر لحافتان پشمی است، از آب سرد برای شستشوی آن استفاده کنید.
  • لحاف برقی یا لحاف موهر را به هیچ عنوان در منزل نشویید، این کار را حتما به خشکشویی بسپارید.
  • بهترین خشک کننده برای لحاف شسته شده تان نور آفتاب است. بنابراین توصیه می کنیم پس از این که آب لحاف گرفته شد و قدری از وزن آن کاسته شد، حتما آن را برای ۱ الی ۲ روز در معرض نور خورشید قرار دهید.
  • زمان مناسب برای شستشوی لحاف ها، فصل بهار و تابستان است که نور خورشید گرمای کافی را دارد. بنابراین توصیه می کنیم که در خانه تکانی ها شب عید از انجام این کار منصرف شوید.

حالا که با چگونگی و نحوه ی شستن لحاف آشنا شدید، نوبت به آن می رسد که برایتان بگوییم در نگهداری از لحاف بایستی چه نکاتی را رعایت نمایید.

لحاف

 مهم ترین نکات در نگهداری از لحاف

بیشتر ما معمولا چند عدد لحاف در خانه داریم که تعداد محدودی از آن ها را مورد استفاده قرار داده و مابقی را داخل کمد یا کشو نگهداری می کنیم.  برای نگهداری از این لحاف ها لازم است که نکات مختلفی را رعایت نماییم. این نکات عبارتند از:

لحاف ها را تمیز کنید و بعد داخل کمد یا کشو قرار دهید

از آنجایی که معمولا کمد یا کشو محیط های دربسته ای هستند، به راحتی شرایط را برای احتباس هوا و بوها ایجاد می کنند. بنابراین اگر لحاف تان را قبل از قرار دادن داخل این فضاها نشسته باشید به زودی بوی نامتبوعی به خود گرفته و علاوه بر این که آلودگی و کثیفی را در بین تار و پود لحاف حفظ می کند باعث می شود فضای کمد یا کشو هم همواره بوی نامتبوعی داشته باشد.

پس اولین نکته ای که بایستی برای نگهداری از لحاف هایتان در نظر داشته باشید، این است که آن ها را قبل از کنار گذاشتن، به خوبی بشویید.

کیسه های وکیوم را فراموش کنید

این روزها بسیاری از افراد در خانه های کوچک آپارتمانی، اقدام به نگهداری از لحاف های خود در کیسه های وکیوم می کنند تا فضای کمتری اشغال شود. این امر اگرچه یک راهکار مطلوب برای صرفه جویی در فضا به نظر می رسد اما در عمل فضای مطلوبی را برای رشد انواع قارچ ها فراهم می آورد.

از کاور رختخواب استفاده کنید

کاورهای زیپ دار رختخواب با قیمت های مناسب و تنوع بی نظیری که از نظر اندازه و طرح در بازار دارند، گزینه ای مناسب برای نگهداری از لحاف ها بوده و آن ها را از شر آفات و حشرات مختلف مصون نگه می دارند. بنابراین اگر قصد دارید که تعدادی از لحاف هایتان را در کمد نگه دارید، حتما از این کاورها استفاده نمایید.

از محیط های گرم غافل نشوید

یکی از بدترین فضاهایی که می توانید لحاف هایتان را در آن جا نگهداری کنید، فضاهای گرم هستند. این فضاها سرزمین ایده آلی برای رشد انواع بید، کپک و قارچ هستند. ممکن است برخی ها به شما توصیه کنند که از نفتالین در بین لحاف های خود استفاده کنید.

اما خوب است که بدانید نفتالین تنها شما را از شر بیدها خلاص خواهد کرد اما راهکاری برای دفع قارچ و کپک نیست. بنابراین بهترین گزینه این است، لحاف های خودتان را در فضای دیگری نگهداری کنید. اما اگر چنین امکانی را ندارید، هفته ای یک مرتبه لحاف هایتان را از داخل فضای گرم خارج کرده و برای چند ساعتی در معرض نور خورشید قرار دهید.

اگر انجام این کار را فراموش می کنید، حتما به فکر تغییر محل نگهداری لحاف هایتان باشید!

جمع بندی

نگهداری از انواع لحاف اگرچه کاری ساده به نظر می رسد اما اصولی دارد که رعایت آن ها در افزایش طول عمر لحاف تان بسیار موثر است. با رعایت این نکات ساده برای سال های متمادی از لحاف هایتان استفاده نمایید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا