بورس

پیش‌بینی بورس فردا / گمانه‌زنی درباره دستکاری شاخص؟

بورس امروز رشد آرام شاخص کل را شاهد بود در حالی که شاخص هم‌وزن که نمایان‌گر واقعی‌تری از شرایط کلی بازار است، دومین هفته آبان ماه را با افت ۰٫۷ درصدی شروع کرد. با وجود این معاملات فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، نماگر اصلی بورس تهران امروز ۷ آبان ماه ۱۴۰۱ با رشدی ۰٫۲۹ درصدی معادل سه هزار و ۵۶۴ واحد موفق شد به محدوده یک میلیون و ۲۴۴ هزار و واحدی۶۳۲ برسد و مقداری از سقوط ۲۰ هزار واحدی روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته را جبران کند. این در حالیست که شاخص هم وزن با کاهش ۰٫۸۹ درصدی، در محدوده ۳۵۸ هزار واحدی ایستاد.

پارادوکس مثبت بودن شاخص کل در حالی که سنگین‌ترین خروج پول حقیقی از ابتدای نیمه‌ دوم سال را در روز جاری شاهد بودیم گمانه‌زنی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه را درباره‌ی مثبت کردن دستوری شاخص کل را افزایش می‌دهد. نماگر اصلی بازار سرمایه امروز در حالی به رنگ سبز آراسته شده بود که ۸۸۴ میلیارد خروج پول حقیقی، در کنار ۴۸۸ نماد منفی در برابر ۱۳۷ نماد مثبت همچنین ۳۷۴ میلیارد تومان مجموع ارزش صف های فروش در برابر فقط ۳۲٫۴ میلیارد تومان مجموع ارزش صف‌های خرید از سری اتفاقات روز آغازین هفته جدید بود.

پیش‌بینی بورس فردا

فردین آقابزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت نیوز گفت: معاملات امروز بازار در دو فاز خودش را نشان داد فاز ابتدایی تا ساعت ۱۰ و مرحله‌ی دوم از ساعت یاد شده تا پایان بازار؛ پیرو جلسه‌ اضطراری که در سازمان بورس برگزار شد که نوید اعمال حمایت از بازار سرمایه را می‌داد. همین‌کار هم در فاز ابتدایی بازار انجام شد و شرکت‌هایی که وزن بیشتری در بازار دارند باعث مثبت شدن شاخص کل شدند.

تا ساعت ۱۰ امروز حجم و روند معاملات تقریبا مثبت بود و شاید کمتر کسی انتظار داشت که در ادامه روز به یک‌باره چرخشی صورت بگیرد. اما این اتفاق افتاد و بلافاصله پس از ساعت ده عرضه در بازار شدت گرفت و خروج پول حقیقی اتفاق افتاد.

این کارشناس ادامه داد: این یکی از نکاتی است که نشان می‌دهد از ابزار های ممکن چه به صورت ارشادی و چه به صورت اعمال مستقیم سازمان بورس و ارکان آن سعی می‌کنند به نحوی شاخص را مدیریت کنند؛ نمودش را میتوانیم امروز به وضوح مشاهده کنیم که پس از جلسه اضطراری و اعلام هماهنگی هفته گذشته شرکت‌هایی از گروه‌های تاثیرگذار بازار نظیر فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی را مثبت کردند.

در حالی که وزن کلی بازار که شاخص هم‌وزن گوشه کوچکی از آن را نشان می‌دهد، حاکی از آن بود که کماکان تمایل سهامداران بر فروش بیش از خرید است.

آقابزرگی در نهایت گفت: به نظرم ادامه‌ی این وضعیت نه تنها آثار مثبت ایجاد نمی‌کند. بلکه بی اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه را تشدید می‌کند. یعنی زمانی که همه متوجه شوند سازمان بورس و ارکان وابسته به آن سعی در کنترل شاخص دارند، بلافاصله اقدام به فروش سهام و خروج از بازار خواهند کرد.

حمیدرضا اناری

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا