اقتصادی

پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۹ مهر ۱۴۰۱ | دلار در مدار گرانی؟

روند صعودی قیمت دلار دوباره شدت گرفت و در روز گذشته وارد کانال ۳۲ هزار تومان شد. اما بازار در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ چه روندی را طی خواهد کرد؟ در صورت توافق برجام دلار به چه قیمتی می‌رسد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، روند صعودی قیمت دلار دوباره شدت گرفته و به نظر می‌رسد ناآرامی‌ها به بازار دلار هم رسیده است. قیمت دلار که در چند روز گذشته، در کانال ۳۱ هزار تومان درحال نوسان بود، روز گذشته، ۷ مهر ۱۴۰۱ قیمت‌ها در بازار آزاد وارد کانال ۳۲ هزار تومان شد. بر اساس گزارش برخی از کانال‌های تلگرامی دلار با قیمت ۳۲ هزار تومان کار خود را شروع کرد. اما در ادامه روز نوسانات ادامه داشت و کف و سقف معاملات به ترتیب به ۳۱ هزار و ۹۳۰ و ۳۲ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. دلار سلمانیه هم دیروز روندی کاهشی را طی کرد و به ۳۲ هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

اما بازار در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ چه روندی را طی می‌کند؟

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار دلار در چند روز گذشته به دلیل ناآرامی‌ها، با افزایش همراه شد. اما دولت سعی کرد که جلوی افزایش قیمت را بگیرد و در این زمینه هم موفق بود.

حق‌شناس توضیح داد: اما اگر بخواهیم به صورت بلندمدت پیش‌بینی کنیم، در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اگر خبر قطعی در رابطه با مذاکرات برجام منتشر نشود و مذاکرات به بن‌بست برسد، دلار تا پایان سال وارد کانال بالای ۳۵ هزار تومان و حتی نزدیک ۴۰ هزار تومان نیز خواهد رسید. اگر برجام به نتیجه برسد، با اینکه ارزش ذاتی دلار بالاتر است، اما دولت قیمت‌ها را کنترل می‌کند.

او افزود: باید توجه کرد که ارزش واقعی دلار بالاتر از این اعداد است و دولت هم این را می‌دانند. سیاست‌های پولی کشور در وضعیتی مناسبی قرار ندارد. اما در عین حال دولت ادعا می‌کند که سرعت رشد نقدینگی را کاهش داده است. البته این ادعا درست است ولی باید به این نکته توجه کرد که دولت قبلی دست به چاپ پول زده بود. به همین دلیل است که سرعت رشد نقدینگی کاهش یافته است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: دولت در مواجه با مسائل داخلی و خارجی دست به ارزپاشی و خبر درمانی زده و قیمت‌ها را کنترل می‌کند. اما این کنترل‌ها ادامه داشته باشد، فنر دلار از دست دولت در می‌رود و با جهش قیمت بیشتری مواجه خواهیم شد.

پتانسیل رشد قیمت وجود دارد

اما یک کارشناس بازارهای مالی دیگر معتقد است که تنها با احتساب تورم ۵۰ درصدی، دلار به بالای ۴۰ هزار تومان می‌رسد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: یکی از شاخص‌هایی که در نوسان قیمت دلار تاثیرگذار است، رشد تولید ناخالص ملی و مقایسه آن با رشد حجم نقدینگی است. در حال حاضر تولید ناخالص ملی در شرایط مناسبی قرار ندارد. حجم نقدینگی پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی نیز نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب در بازار ارز است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: با توجه به تورم ۵۰ درصدی در کشور از ابتدای سال، پتانسیل رشد قیمت دلار در ادامه سال را تقویت می‌کند. برای مثال، اگر سامانه نیما قیمت دلار در ابتدای سال را ۲۸ هزار تومان اعلام کرده باشد، با روند تورمی که در کشور وجود دارد، دلار باید خود را تطبیق بدهد تا فنر نرخ دلار فشرده‌تر نشود. درصورت فشرده‌تر شدن فنر دلار، در ادامه قیمت‌ها به صورت جهشی افزایش پیدا می‌کند و دلار در بازه زمانی کوتاهی به بالای ۴۰ هزار تومان، یعنی به قیمت واقعی خود خواهد رسید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا