اقتصادی

پیش بینی قیمت دلار ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ / بی‌تحرکی دلار تا چه زمانی ادامه دارد؟

از ابتدای هفته قیمت دلار در پله چهارم کانال ۴۰ هزار تومانی رِنج شده است. بازارساز با قدرت در حال مهار قیمت این اسکناس آمریکایی است و عرضه ارز در بازار بالاست.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، روند قیمت دلار در پله چهارم کانال ۴۰ هزار تومانی رِنج شده است. این اسکناس آمریکایی دیروز نیز نوسان کاهشی محدودی در منطقه مذکور داشت و ۱۰۰ تومان ارزانتر از دیروز معامله شد.

فعلا بازارساز با قوت نرخ ارز را در دست دارد و مانع هر گونه نوسان افزایشی در قیمت دلار است. برخی معامله‌گران با توجه به قیمت حواله درهم که با قیمت ۱۲ هزار و ۴۴۰ تومان مبادله می‌شود، می‌گویند سطح عرضه ارز در بازار داخلی به اندازه‌ای قوی است که زمینه‌ساز ناهماهنگی در قیمت دلار و درهم شده است.

سیگنال درهم به دلار تهران

اکوایران در گزارشی با اشاره به این موضوع عنوان کرده سال‌هاست که در بازار ارز داخلی، معامله‌گران به نرخ حواله درهم توجه دقیقی دارند و زمانی که در اواسط دهه ۹۰، نرخ حواله درهم به بالای مرز هزار تومان رسید، دلار نیز توانست از کانال سه هزار تومانی خارج شود و به کانال ۴ هزار تومانی قدم بگذارد.

در این شرایط برخی از معامله‌گران باور دارند یا قیمت درهم دارای حباب است و این ارز باید به زیر مرز ۱۲ هزار تومان برگردد یا ، نرخ دلار در بازار داخلی باید تقویت شود.

قرار بود هفته جاری، بانک مرکزی با دستِ‌ باز و بدون واسطه، تحت عنوان سامانه مرکز مبادله ارز و طلا اقدام به نرخ‌سازی و مدیریت قیمت ارز کند. روز گذشته نیز مجلس دست نهاد پولی کشور را در رابطه با مداخله در خرید و فروش ارز و اوراق ارزی باز گذاشت.

اما به نظر می‌رسد اقدامات پشت‌پرده به مذاق نهاد مذکور خوش‌تر می‌آید. شاید هم ترجیح می‌دهد در موقع مقتضی به عنوان نهاد مسئول پاسخگوی آشفتگی‌های ارزی نباشد.

امروز بازارهای موازی نیز مانند تهران روند کاهش پلکانی محدودی داشتند. دلار سلیمانیه که روز گذشته به محدوده ۴۵ هزار تومانی ورود کرده بود، امروز کاهش داشت و با قیمت ۴۴ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد.

دلار هرات در کف کانال ۴۴ هزار تومانی قرار گرفت. فعلا سلیمانیه پرچمدار بیشترین قیمت در بازارهای همسایه است.

دلار در سقف قیمت قرار دارد

در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه انگیزه‌های مهمی برای کاهش قیمت دلار از سوی تقاضاکنندگان دیده نمی‌شود به تجارت‌نیوز گفت: «به پایان سال نزدیک هستیم و با وجود کاهش مسافرت‌های خارجی به دلیل افزایش قیمت دلار، اما باز هم این سفرها عدد بزرگی به کشور تحمیل می‌کنند. از سوی دیگر نگاه سرمایه‌گذار به دلار الزاما حفظ سرمایه نیست و به فرار سرمایه تبدیل شده است.»

وی افزود: «موارد مذکور بروز و ظهور خود را در قیمت دلار نشان می‌دهد. همچنین باید توجه داشت آنچه تا کنون باعث تغییر جهت قیمت دلار شده، سیاست‌های کلامی بانک مرکزی بوده و عملا نقدینگی بزرگی از جنس دلار نداریم که با تزریق آن بتوانیم به شکل واقعی بازار را مهار کنیم.»

این کارشناس بازارهای مالی به سیگنال تک‌نرخی کردن نرخ ارز توسط بازارساز اشاره کرد و گفت: «این موضوع باعث می‌شود عرضه‌کنندگان دلار که صنایع مهم صادراتی ما در این مدت هستند به عرضه بیشتر در بازار ترغیب شوند.»

دیبا خاطرنشان کرد: «با توجه به اخبار سیاسی و ریسک‌های سیستماتیکی که بر کلیت کشور حاکم است فعلا قیمت دلار در سقف قیمتی خود قرار دارد.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا