کسب و کار

پیش بینی قیمت پروفیل در سال ۱۴۰۲

با نزدیک شدن به سال ۱۴۰۲، همچنان شاهد روند صعودی قیمت پروفیل و سایر محصولات فولادی هستیم. درحال حاضر سوالی که برای خریداران پیش می‌آید این است که این روند در سال جدید نیز ادامه خواهدداشت یانه؟ مشاهدات این روزهای بازار و افزایش نرخ دلار تا ۵۰ هزار تومان نگرانی برای افزایش قیمت پروفیل در سال جدید را بیشتر کرده‌است. با ما باشید تا به تمامی زوایای قیمت آهن قوطی و عوامل موثر بر آن در سال جدید بپردازیم.

قیمت پروفیل در سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد؟

برای پیش‌بینی قیمت پروفیل در سال جدید لازم است ابتدا به سراغ پارامترهای موثر بر قیمت این محصول برویم. از جمله این عوامل می‌توان به نرخ دلار، میزان عرضه و تقاضا و نرخ تورم اشاره کرد. علاوه بر این موارد، پارامترهای متعدد دیگری نیز به‌طور غیرمستقیم بر قیمت این محصول تاثیرگذار خواهندبود. همان‌طور که می‌دانید طی روزهای اخیر بازار دلار با شیب زیادی روبه افزایش بوده و به‌نظر می‌رسد این روند تا روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ ادامه خواهدداشت. چنانچه دولت بتواند تدابیر لازم جهت کنترل نرخ دلار را انجام دهد در سه ماهه نخست سال آینده شاهد ثبات در قیمت پروفیل خواهیم بود. درغیر این صورت با ادامه وضعیت کنونی، نه تنها قیمت پروفیل، بلکه نرخ کلیه محصولات در بازار فولاد در سال ۱۴۰۲ روندی صعودی را درپیش خواهدگرفت. بنابراین برای پیش‌بینی دقیق از بازار فولاد باید در انتظار عملکرد دولت در روزهای آتی باشیم.

از دیگر عوامل موثر بر قیمت پروفیل می‌توان به نرخ تورم در سال آینده اشاره کرد. درخصوص نرخ تورم تحلیل‌گران دو سناریو را مطرح کرده‌اند. چنانچه براثر اصلاحات ایجاد شده درکشور تا ۲ سال آینده نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد برسد شاهد کاهش نرخ فولاد نیز خواهیم بود ولی اگر تدبیری درخصوص وضعیت کنونی وجود نداشته باشد تورم بالای ۵۰ درصدی را تجربه خواهیم کرد. در این‌صورت قیمت پروفیل نیز همانند سایر محصولات روندی صعودی خواهدداشت. بنابراین برای کاهش قیمت این محصول نیاز به اصلاحات اساسی در شاخص‌های پولی و مالی کشور است. بازار جهانی نیز به دنبال جنگ روسیه و اوکراین و همچنین محدودیت‌های کرونایی در چین اوضاع خوبی را در سال ۱۴۰۱ تجربه نکرد. به‌دنبال رکود اقتصاد جهانی شاهد رشد قیمت محصولات فولادی در جهان بودیم. ازاین رو در سال جدید افزایش قیمت پروفیل همراه با نرخ تورم جهانی پیش‌بینی می‌شود. این روند موجب افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار ایران نیز خواهدشد. متاسفانه بررسی مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت پروفیل نشان‌دهنده روند صعودی برای این بازار در سال جدید خواهدبود. امید است با تدبیرهای انجام شده شاهد بهبود نرخ تورم و دلار در کشور و به موجب آن کاهش قیمت در بازار فولاد باشیم.

قیمت پروفیل آهن

برآورد و تخمین قیمت پروفیل در سال ۱۴۰۲

پیش‌بینی قیمت پروفیل در شرایط کنونی کمی دشواراست چراکه علاوه بر موارد ذکرشده در بالا، پارامترهایی همچون قیمت نفت، بورس کالا و شرایط آب و هوایی نیز بر قیمت نهایی این محصول تاثیرگذار هستند. همچنین به‌غیر از این موارد، برخی وقایع غیرقابل پیش‌بینی بوده و به‌طور ناگهانی بر بازارهای کالایی تاثیر می‌گذارند. بنابراین درحال حاضر نمی‌توان برآورد دقیقی از قیمت این محصول در سال آتی انجام داد. ازطرفی میزان عرضه و تقاضا نیز تاثیر زیادی بر نرخ فولاد خواهدداشت و باید دید در سال ۱۴۰۲ وضعیت تقاضای چگونه است. برخی تحلیل‌گران معتقدند با ثبات بازار مسکن در سال آینده، شاهد افزایش میزان تقاضا در این بازار و به‌دنبال آن افزایش تقاضا در بخش فولاد خواهیم‌بود. همچنین به‌نظر می‌رسد در سایر بازارهای وابسته به فولاد اعم از خودروسازی نیز شاهد رونق تقاضا در سال ۱۴۰۲ باشیم. بنابراین افزایش قیمت پروفیل طی روزهای آینده و خصوصا نیمه نخست سال آتی دوراز انتظار نیست. براساس میزان تقاضا، نرخ تورم و افزایش نرخ دلار می‌توان روند افزایشی بیش از ده درصد را برای قیمت پروفیل درسال جدید متصور شد.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل در سال آینده

به دلیل کاربرد زیاد این محصول در صنایع مختلف، بررسی قیمت پروفیل در سال جدید از اهمیت بالایی برخوردار است. عوامل بسیار زیادی بر روند تغییرات نرخ پروفیل تاثیرگذار بوده که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. همان‌طور که ذکرشده پارامترهایی همچون نرخ دلار، نرخ تورم، میزان عرضه و تقاضا و بازار جهانی از مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار فولاد و قیمت پروفیل به حساب می‌آیند. عوامل دیگری نیز همچون قیمت نفت به‌طور غیرمستقیم بر بازار فولاد تاثیرگذار هستند. بنابراین برای پیش‌بینی دقیق از قیمت محصولات فولادی لازم است نگاهی نیز به بازار فولاد داشته باشید. یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار بر بازار پروفیل، وضعیت بازار بورس در سال آینده خواهدبود. چنانچه سهام شرکت‌های فولادی در سال آتی روند صعودی داشته باشد شاهد نرخ صعودی رشد قیمت پروفیل نیز خواهیم‌بود. بازار صادرات و واردات فولاد نیز تاثیر زیادی بر قیمت نهایی محصولات فولادی دارد به‌طوری‌که با افزایش میزان صادرات قیمت پروفیل بازار داخلی نیز افزایش می‌یابد. بنابراین عوامل زیادی در پیش‌بینی قیمت پروفیل و یا قیمت لحظه ای آهن آلات دخیل بوده و ازاین رو توصیه می‌شود برای خریدی مقرون‌به‌صرفه تنها به این تحلیل بسنده نکنید. تمامی عوامل فوق به علاوه برخی متغیرهای پیش‌بینی نشده ممکن است روند بازار را در سال آینده تحت‌تاثیر قراردهد. بهتر است پیش از خرید تمامی جوانب را درنظر گرفته و محصول خود را با بهترین قیمت تهیه کنید.

جمع‌بندی همان‌طور که ذکرشد عوامل زیادی در پیش‌بینی قیمت پروفیل سال ۱۴۰۲ تاثیرگذار هستند. تمامی موارد بررسی شده در این خبر تنها نظر تحلیل‌گران بوده و ممکن است در روزهای آینده عوامل دیگر موجب تغییر در این مسیر شوند. بنابراین توصیه می‌شود اخبار و وقایع را در سال جدید به صورت روزانه دنبال کرده و از آخرین تغییرات بازار آگاه شوید. تحلیل‌گران تیم ما نیز در روزهای آتی با به‌روزرسانی مقاله فوق اطلاعات جدیدتری را در اختیار شما قرار خواهندداد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا