دانش و فناوری

چند درصد از بهبودیافتگان کرونا پلاسما اهدا کردند؟

روند بازار به نقل از فارس نوشت: معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران گفت: کمتر از ده درصد از بهبودیافتگان کرونا پلاسما اهدا کردند.

سعید محمدی، درباره آخرین وضعیت اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا اظهار داشت: در ابتدای بحران کرونا بسیاری کشورها نمی دانستند پلاسما را چه زمانی باید برای بیمار مبتلا به کرونا تجویز کنند. پس از مدتی با چاپ چندین مقاله علمی در خصوص پاسمادرمانی، مشخص شد که درمان پلاسما مانند هر درمان دیگری اگر در زمان خودش انجام شود مؤثر است.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران  خاطرنشان کرد: کاملا مشخص شده که چه پلاسمایی با چه آنتی بادی و در چه زمانی باید تزریق شود و نتایج درمانی اش نیز از ابتدای کار خیلی بهتر شده است.

محمدی با بیان اینکه از زمانی که فرد به ویروس مبتلا می شود تا زمانی که ویروس هنوز فرصت پیدا نکرده خیلی تکثیر پیدا کند و آسیب جدی به ارگان ها بزند، بهترین زمان برای گرفتن پلاسما با تیتر خوب همان هفته اول است و بهترین اثربخشی را خواهد داشت افزود: بنابراین بیمارانی که پلاسمای بهبود یافتگان کووید را می خواهند بگیرند، باید در همان یک هفنه اول که در بیمارستان بستری می شوند، پلاسما را دریافت کنند نه اینکه انتهای پروسه ی درمانی.

محمدی در خصوص روند کنونی دریافت پلاسمای بهبود یافتگان کرونا برای بیماران مبتلا در ایران گفت: این روند درمانی هنوز در حال انجام است و الان ذخایر خوبی داریم و پزشکان معالج در بیمارستان ها، براساس اندیکاسیون، درخواست پلاسما می دهند و این پروژه متوقف نشده است.

وی با تأکید بر اینکه انتظار داریم استقبال مردم برای اهدای پلاسما بیشتر شود، گفت: هنوز نمیدانیم روند شیوع کرونا در سال آینده در ایران و جهان به چه صورت است بنابراین هر چه بهبود یافتگان ما از این پروژه استقبال کنند، ذخایر سازمان انتقال خون هم تقویت می شود که اگر به پیک های بعدی برخوردیم، بتوانیم بیماران را به خوبی پوشش بدهیم.

وی بیان کرد: با توجه به گزارشات تاکنون کمتر از ۱۰ درصد بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسمای خون خود مراجعه کرده اند اما ما انتظار داریم با توجه به تبلیغات و اطلاع رسانی هایی که در رسانه ها داشته ایم و بیشتر شدن تعداد مبتلایان و در نتیجه بهبود یافتگان، تعداد اهدا کنندگان هم بیشتر شود اما این هدف هنوز محقق نشده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا