اجتماعی

کدام واکسن کرونا برای تزریق دز سوم مناسب است؟

با شیوع اومیکرون در کشور، مقامات بهداشتی بر تزریق دز سوم واکسن کرونا تاکید دارند. کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: «اینکه دوز سوم مانند دزهای اول یا متفاوت از آن‌ها باشد هر دو از نظر علمی مورد تأیید است.»

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، با افزایش شیوع اومیکرون، سویه جدید کرونا در ایران و کشورهای دیگر تاکید مقامات بهداشتی بر این است که افراد برای تزریق دز سوم واکسن اقدام کنند. اما واکسن‌های مناسب برای دز سوم واکسن کرونا کدام است؟

واکسن مناسب برای دز سوم واکسن کرونا

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا آذر ماه هم از موافقت کمیته علمی کرونا با تزریق دز سوم واکسن کرونا برای افراد بیشتر از ۱۸ سال در کشور خبر داد. اما برخی در انتخاب دز سوم واکسن کرونا تردید داردند. برای آنها سوال است که واکسن‌های مناسب برای دز سوم واکسن کرونا کدام است و چه واکسنی بزنند ایمن‌تر می‌شوند؟

کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: «اینکه دوز سوم مانند دزهای اول یا متفاوت از آن‌ها باشد هر دو از نظر علمی مورد تأیید است.»

او گفت: «بر اساس دستورالعمل اعلام شده از سوی وزارت بهداشت برای تزریق دز یادآور، کسانی که در نوبت اول و دوم، اسپوتنیک‌وی، سینوفارم، آسترازنکا و کووایران برکت تزریق کرده باشند، بهتر است دز سوم را هم از همان نوع اول تزریق کنند. البته با توجه به واردات کم بهارات و اسپوتنیک‌وی، واکسن‌های آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس به عنوان دز سوم در نظر گرفته شده است.»

چه کسانی می‌توانند آسترازنکا بزنند؟

پیش از این نیز مسعود ضیایی، رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر به ایسنا گفته بود: افرادی که واکسن بهارات تزریق کرده‌اند سه تا چهار ماه بعد از دز دوم باید واکسن آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس تزریق کنند.

او ادامه داد: «افرادی که واکسن اسپوتنیک وی در دز اول و دوم تزریق کرده‌اند لازم است شش ماه پس از دز دوم واکسن آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس تزریق کنند.»

ضیایی گفت: «افرادی که برای دز اول و دوم واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند باید سه تا چهار ماه پس از تزریق دز دوم، واکسن‌های آسترازنکا، پاستوکووک پلاس و یا سینوفارم بزنند. آن دسته از افرادی که در دز اول و دوم کوو ایران برکت تزریق کرده‌اند لازم است سه تا چهار ماه پس از تزریق دز دوم، واکسن‌های آسترازنکا، پاستوکووک پلاس و یا کوو ایران برکت بزنند.»

ورود محموله جدید آسترازنکا

روز گذشته نیز سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت خبر داد که پنجشنبه ۳۵۰ هزار دوز ‎استرازنکا اهدایی از ژاپن و ۱۹۳ هزار دوز اهدایی از یونان ترخیص شد تا پس از درج برچسب اصالت تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی گردد؛ امشب هم ۳۵۰ هزار دوز مابقی ترخیص می شود. البته فراموش نکنیم بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است.

روز پنجشنبه نیز بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو گفته بود که چندین میلیون دز واکسن آسترازنکا برای ادامه روند واکسیناسیون و تزریق به افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند تهیه شده است و باز هم درخواست داده‌ایم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا