عکس و فیلمورزش

جهان‌بخش، ناجی تیم ملی فوتبال ایران

تیم‌ملی ایران در دیدار با کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی فوتبال با نتیجه یک بر یک متوقف شد. گل ایران را در این دیدار علیرضا جهانبخش به ثمر نشاند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، تیم‌ملی فوتبال ایران امروز (سه‌شنبه) در چارچوب چهارمین دیدارش از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف کره‌جنوبی رفت. این دیدار که در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی برگزار شد با تساوی یک بر یک به پایان رسید. سون هیونگ مین در دقیقه ۴۹ برای کره‌ جنوبی و علیرضا جهانبخش در دقیقه ۷۶ برای ایران گل‌زنی کردند. با این نتیجه ایران با ۱۰ امتیاز و کره جنوبی با ۸ امتیاز در رده‌های اول و دوم جدول رده‌بندی گروه A رقابت‌های انتخابی جام جهانی قرار گرفتند.

نیمه نخست

کره‌ای‌ها غافل‌گیر کننده بازی را آغاز کردند و در همان دقیقه اول حمله خطرناکی به سمت دروازه ایران داشتند اما ضربه جو هوانگ به دیواره دروازه ایران برخورد کرد و به بیرون رفت. پس از این حمله غافل‌گیر کننده، بازی به تعادل کشیده شد و هر دو تیم سعی در ایجاد موقعیت داشتند اما عملکرد خوب مدافعان مانع از به نتیجه رسیدن این حملات شد.

این روال تا دقیقه ۱۰ پیگیری شد تا این که سون از جناح چپ نفوذ کرد و پاس کات بک به داخل محوطه جریمه ایران داد. در این صحنه که مدافعان ایران دوباره از جو هوانگ غافل شده بودند به توپ رسید اما خوشبختانه توپ از بین پاهای این مهاجم کره‌ جنوبی عبور کرد.

کره‌ای‌ها در این دقایق عملکرد بهتری داشتند اما ایران بالاخره توانست نخستین موقعیت خطرناکش را در دقیقه ۱۵ روی شوت کاپیتان جهانبخش از پشت محوطه جریمه ایجاد کند اما ضربه زیبای او با اختلاف کمی از بالای زاویه مخالف دروازه به بیرون رفت.

یک نیمه بدون موقعیت حساس

شاگردان اسکوچیچ از دقیقه ۲۰ مالکیت میدان را در اختیار گرفتند و توپ را بیشتر به گردش در آوردند. زوج آزمون – طارمی در دقیقه ۲۶ تا آستانه باز کردن دروازه کره جنوبی پیش رفتند اما شوت مهدی طارمی در شلوغی محوطه جریمه به مدافعان کره برخورد کرد و برگشت.

در ادامه باز هم توپ و میدان در اختیار ایران بود ولی هیچ موقعیتی روی دروازه تیم‌ها ایجاد نشد تا این که در دقیقه ۳۲ شوت اینبئوم، مدافع راست کره جنوبی پس از برخورد با مدافع ایران با اختلاف دو متری از کنار دروازه به کرنر رفت.

کره‌ای‌ها پس از این صحنه برتری نسبی پیدا کرد ولی این برتری منجر به موقعیت‌سازی نشد. با این حال ایران در ضد حملات با وجود به نتیجه نرسیدن توپ‌ها خطرناک ظاهر شد و حتی در دقیقه ۳۷ کار ترکیبی طارمی و جهانبخش می‌توانست یک موقعیت عالی برای ایران ایجاد کند اما پاس جهانبخش در لحظه آخر توسط مدافع کره قطع شد و به طارمی نرسید.

در ادامه بازی در اختیار کره بود تا دقایق پایانی نیمه نخست که آزمون و طارمی دروازه کره جنوبی را به توپ بستند اما همه توپ‌ها با واکنش دروازه‌بان حریف دفع شد.

نیمه دوم

کره‌ای‌ها دوباره ابتدای نیمه را غافل‌گیرکننده آغاز کردند ولی این بار به نتیجه رسیدند. مدافعان ایران در دقیقه ۴۸ روی پاس خوب جائه سونگ از میانه میدان جا ماندند و این توپ در موقعیت تک به تک به سون هیونگ مین، ستاره کره‌ای‌ها رسید. این بازیکن هم که قدر این توپ‌ها را می‌داند مقابل دیدگان بیرانوند، توپ را به گوشه دروازه ایران زد تا کره جنوبی با یک گل پیش بیفتد.

بازیکنان تیم‌ملی چند دقیقه‌ای پس از دریافت گل طول کشید تا به بازی برگردند و سعی کردند کم کم به دروازه کره جنوبی نزدیک شوند. در ادامه اسکوچیچ دست به تغییر در ترکیب تیمش زد و قلی‌زاده را از زمین بازی بیرون کشید و نورافکن را به میدان فرستاد.

ایران در این دقایق برنامه داشت که با نفوذ از جناحین و آوردن توپ به میانه‌ها در پشت محوطه جریمه کره جنوبی موقعیت‌سازی کند که بالاخره در دقیقه ۵۸ یکی از این تلاش‌ها جواب داد و موقعیت خوبی برای طارمی ایجاد شد. در این صحنه پاس پشت پای جهانبخش به داخل محوطه جریمه کره در اختیار طارمی قرار گرفت اما مهاجم ایران نتوانست ضربه خوبی بزند و شوتش با اختلاف از بالای دروازه به بیرون رفت.

بازگشت ایران به بازی

ایران که کم کم به بازی برگشته بود از دقیقه ۶۰ حملات پیوسته‌ای به روی دروازه کره‌جنوبی انجام داد اما هر بار یا به وسیله مدافعان کره یا به وسیله تیرک دروازه ناکام ماند. مهم‌ترین موقعیت از دست رفته ایران در این دقایق شوت سعید عزت‌اللهی در دقیقه ۶۶ از پشت محوطه جریمه بود که تیر عمودی دروازه مانع از باز شدن دروازه سئونگ گیو شد.

حملات دنباله‌دار ایران در دقیقه ۷۵ منجر به گل‌زنی شد اما در موقعیت آفساید. در این صحنه سردار آزمون پشت مدافعان کره در موقعیت آفساید صاحب توپ شد و جهانبخش را در موقعیت دروازه خالی صاحب توپ کرد تا دروازه باز شود اما گل توسط داور مردود اعلام شد. با این حال زوج آزمون – جهانبخش ناامید نشدند و دو دقیقه بعد روی یک، دو بلند گل تساوی ایران را به ثمر رساندند.

در صحنه گل سردار آزمون به زحمت به پاس بلند و عمقی جهانبخش رسید و با ارسالی بلند، توپ را دوباره برای جهانبخش مهیا کرد. کاپیتان ایران هم با یک ضربه سر بسیار زیبا و دقیق دروازه کره جنوبی را باز کرد. شاگردان اسکوچیچ پس از گل دست بردار نبودند و حملاتشان را ادامه دادند و یک بار دیگر با شوت زیبای مهدی طارمی در دقیقه ۷۸ تیرک عمودی دروازه کره جنوبی را به لرزه درآورد.

در دقایق پایانی کره جنوبی مالکیت توپ را در اختیار گرفت اما جز یک ضربه از راه دور که در اختیار بیرانوند قرار گرفت، نتوانستند موقعیت دیگری ایجاد کنند تا بازی با تساوی یک، یک به پایان برسد.

ترکیب ایران:

علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، شجاع خلیل‌زاده، سعید عزت‌الهی، علیرضا جهانبخش (کاپیتان) ، احمد نورالهی (سرلک، دقیقه ۹۰)، مهدی طارمی، وحید امیری، محمدحسین کنعانی‌زادگان، علی قلی‌زاده (امید نورافکن، دقیقه ۵۶) و سردار آزمون (مهدی قایدی، دقیقه ۹۰).

ترکیب کره جنوبی:

سئونگ گیو، لی یونگ، کیم مین جائه، وو یونگ، این بئوم، سون هیونگ مین، جائه سونگ (دونگ یئونگ، دقیقه ۸۱)، هی چان، هونگ چول (جین سو، دقیقه ۷۰)، جو هوانگ (سانگ هو، دقیقه ۸۱)، یونگ گوون.

منبع: ایسنا

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا