اجتماعی

زلزله سوریه|‌ تعداد جان باختگان از مرز ۵ هزار نفر گذشت

در نهمین روز زلزله مرگبار سوریه، تعداد جان باختگان در سراسر خاک این کشور به ۵هزار و ۸۰۱ نفر افزایش یافت.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در تماس تلفنی با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه مراتب همبستگی دولت و ملت ونزوئلا را با سوریه اعلام کرد.

به گزارش المیادین، وی از آمادگی برای تداوم کمک‌ها به زلزله زدگان سوری خبر داد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه هم گفت: تیم های امداد و نجات و کمک‌های غذایی که ونزوئلا ارسال کرده است تاثیر زیادی در رفع محنت و مصیبت زلزله زدگان داشته است.

بر اساس جدیدترین آمار، تعداد جان باختگان زلزله مهیب سوریه در سراسر خاک این کشور به ۵هزار و ۸۰۱ نفر افزایش یافت. شمار مصدومان زلزله سوریه هم به ۷ هزار و ۳۹۶ نفر رسید

موافقت دمشق با بازگشایی دو گذرگاه مرزی به روی کمک‌های امدادی

در موضوع کمک‌های انسان‌دوستانه، دبیرکل سازمان ملل دوشنبه شب اعلام کرد که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، با گشودن دو گذرگاه مرزی جدید میان ترکیه و سوریه برای ورود کمک‌های بشردوستانه موافقت کرده است.

«آنتونیو گوترش» ضمن اعلام این خبر تأکید کرد که با راه‌اندازی این دو گذرگاه و تسریع در سازوکار صدور مجوزهای تردد ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه سرعت بیشتری می‌گیرد. وی افزود که موافقت بشار اسد با بازگشایی این دو گذرگاه مرزی ۳ ماهه است.

درخواست سوریه از جامعه جهانی برای کمک به آسیب دیدگان زلزله

«بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در نشست ویژه شورای امنیت درباره پیامدهای زلزله بر اوضاع سوریه گفت: یک هفته از زلزله ویرانگر می‌گذرد.

وی تاکید کرد: طبق برآورد اولیه این زلزله هزاران کشته و مجروح داشته است. صدها ساختمان مسکونی فرو ریخته و برخی دیگر ترک خورده است. خسارات وارده به زیر ساختها شدید بوده و خسارات جانی و مادی همچنان در حال افزایش است.

صباغ گفت: دولت فوراً یک برنامه اقدام اضطراری در سطح ملی تدوین کرد که در آن تمامی وزارتخانه‌ها، نهادها و مقامات ذیربط برای مقابله با پیامدهای این زلزله بسیج شدند.

صباغ خاطرنشان کرد: هیات وزیران در یک جلسه فوق‌العاده، مناطق آسیب‌دیده در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و ادلب را به‌عنوان مناطق قلمداد کرد و دستور تسهیل حرکت تردد و ارسال کمک‌های امدادی و مالی ارائه شده از سوی کشورها وسازمان‌های بین المللی به آن چهار استان زلزله زده را صادر کرد.

صباغ خاطرنشان کرد: سوریه به تنهایی قادر به مقابله با چنین فاجعه بی‌سابقه‌ای به سبب پیامدهای جنگ تروریستی ۱۲ سال پیش بر سر آن و تحریم شدید تحمیل شده بر مردم سوریه نیست که در نتیجه زورگویی یک‌جانبه غربی‌ها به وجود آمده است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد افزود: با توجه به اینکه هیچ کشور کوچک یا بزرگی از جمله سوریه نمی‌تواند به تنهایی بار مسئولیت مقابله با پیامدهای این فاجعه انسانی را به دوش بکشد، لازم شد حمایت بین المللی برای ارائه کمک‌های فوری درخواست شود. و برای این منظور از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، دبیرخانه کل سازمان، آژانس‌ها و صندوق‌های تخصصی آن، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر شرکای اقدامات بشردوستانه، خواستار ارائه کمک و حمایت از تلاش‌های دولت در مواجهه با این فاجعه انسانی برای آسیب دیدگان شدیم.

پیام رئیس پارلمان سوریه به ۴۶ کشور دنیا

«حموده صباغ» رئیس پارلمان سوریه، ۴۶ پیام به سران شوراها و مجالس برادر و دوست ارسال کرد و از طریق آنها از جامعه جهانی خواست تا برای رفع فوری تحریم ناعادلانه تحمیل شده بر مردم سوریه فشار بیاورند.

تاکید فیصل المقداد بر نقش صلیب سرخ

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه بر اهمیت نقش بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ در سوریه طی سال‌های بحران و اهمیت تقویت این نقش و همکاری‌های موجود با دولت سوریه با همکاری هلال احمر سوریه برای مقابله با پیامدهای زلزله ویرانگر تاکید کرد.

فیصل المقداد در دیدار با «میرجانا اسپولیاریچ»، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ به تاثیر مضاعف تحریم‌های غیرانسانی یکجانبه بر توانایی‌های کشور سوریه برای مقابله با این فاجعه و پیامدهای آن پرداخت و خواستار بسیج همه تلاش‌های بشردوستانه بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های ناشی از زلزله شد.

به نوبه خود، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ عمیق ترین تسلیت و همدردی خود را با سوریه و خانواده‌های قربانیان و آسیب دیدگان این زلزله مهیب ابراز کرد.

رایزنی المقداد با پدرسون

همچنین «فیصل المقداد»، وزیر امور خارجه سوریه با «گیر پدرسون»، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار و گفتگو کرد.

«فیصل المقداد» در این دیدار، بر لزوم سیاسی نشدن مسئله بشردوستانه و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

المقداد و پدرسون درباره تلاش‌هایی که می‌توان برای ارتقای نقش سازمان بین المللی در واکنش به اثرات مخرب زلزله در سوریه انجام داد، رایزنی کردند.

پدرسون با ابراز تسلیت عمیق خود به زلزله زدگان، بر آمادگی خود برای انجام هر آنچه در توان دارد برای کمک به سوریه برای غلبه بر اثرات این فاجعه تاکید کرد.

المقداد به نوبه خود از دبیرکل سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه او به دلیل همبستگی با سوریه در پرتو این فاجعه انسانی بی سابقه تشکر کرد.

وی بر تمایل سوریه برای ارائه تمام حمایت‌های ممکن از زلزله زدگان و ارسال کمک‌های بشردوستانه به همه نیازمندان در تمام مناطق بدون هیچ گونه تبعیض تاکید کرد.

المقداد بر آمادگی سوریه برای همکاری نزدیک با آژانس‌های مختلف سازمان ملل متحد برای تقویت و حمایت از تلاش‌های دولت سوریه در مواجهه با پیامدهای فاجعه بار زلزله تاکید کرد.

وزیر امور خارجه سوریه به لزوم لغو تمامی اقدامات قهری یکجانبه تحمیل شده بر مردم سوریه نیز اشاره کرد.

همچنین «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه با «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری و هیئت همراه دیدار کرد.

در جریان این دیدار، زمینه‌های مختلف همکاری بین سوریه و مقامات ملی و آژانس‌های سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و شرایط اضطراری، به ویژه با توجه به راه‌های مقابله با عواقب زلزله ای که چند روز پیش منطقه را لرزاند، بررسی شد.

دو طرف بر لزوم اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به همه سوری‌ها بدون تبعیض و در تمام مناطق سوریه تاکید کردند و از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواستند تا از تلاش‌ها برای کمک به سوری‌ها برای غلبه بر این فاجعه انسانی به دور از سیاسی کردن و در راستای احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه ، حمایت کنند.

طرح سازمان ملل برای کمک به سوریه

«مارتین گریفیث»، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در دیدار خود با «حسین دیاب» استاندار حلب، بر اهمیت تعیین اولویت‌ها برای مقابله با پیامدهای زلزله دوشنبه گذشته سوریه تاکید کرد.

در جریان این دیدار استاندار حلب بر لزوم رفع تحریم‌ها علیه مردم سوریه و حمایت و کمک برای مقابله با واقعیت فاجعه بار زلزله تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد که تأثیرات ناشی از این تحریم ها به طور مستقیم در زندگی شهروندان، به ویژه در جنبه‌های خدماتی و بهداشتی منعکس می شود.

گریفیث به خبرنگاران تصریح کرد: طرح فعلی سازمان ملل کمک به سوریه است و از این نظر، ما شروع به افزایش میزان تجهیزات و ماشین آلات خواهیم کرد.

وی همچنین توضیح داد که دوره مورد انتظار برای تکمیل تلاش‌های امدادی، کمک‌ها و پاسخ‌های بشردوستانه سه ماه است و اولین چیزی که مهم است نجات جان مردم حلب، پناه دادن به آسیب‌دیدگان، حمایت از مدارس و افزایش ذخایر غذایی است.

گریفیث در ادامه افزود: آنچه دیدیم تنها بخش کوچکی از فاجعه‌ای است که در ۶ فوریه رخ داد، و آنچه در اینجا در حلب غم‌انگیزتر است این است که مردمی که سال‌ها رنج کشیده‌اند، اکنون دوباره رنج می‌برند. این یک تراژدی واقعی است که جهان باید آن را بشنود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا