سیاسی

آخرین جزئیات از مذاکرات وین/ چقدر با توافق فاصله داریم؟

در روزهای اخیر خبر شکست مذاکرات وین بیش از پیش شنیده می شود، سرانجام مذاکرات به کجا ختم می‌شود؟

به گزارش روند بازار، با توجه به روند فعلی گفتگوها شکست مذاکرات وین چقدر محتمل است؟

به نقل از همشهری، تقریبا دو روز پیش بود که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در بخشی از اظهاراتش در کنفرانس امنیتی مونیخ، درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات وین گفت: «ما در حال حاضر فرصت رسیدن به یک توافق را داریم که اجازه خواهد داد تحریم‌ها لغو شوند، اما اگر به سرعت موفق به انجام آن نشویم، مذاکرات با خطر شکست مواجه می‌شود.» او همچنین با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، گفت که «زمان مهم تصمیم‌گیری برای ایران فرا رسیده است.»

شرایط مذاکرات وین حساس است

از سوی دیگر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران با اشاره به این که جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات وین که با هدف احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا در جریان است، ابتکار عمل بالایی از خود به نمایش گذاشته و با انعطاف‌پذیری زیادی بر سر میز مذاکره حاضر شده، گفت: با وجود این که طرف غربی در طول این مذاکرات دشوار بارها احتمال ترک میز مذاکره را مطرح کرده ولی ما همواره تاکید کرده‌ایم که با جدیت بر سر میز مذاکره خواهیم ماند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز اگر می‌گوییم که بیش از هر زمان دیگری به حصول توافق نزدیک هستیم، به همین جهت است که به آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌ها اطلاع داده‌ایم و به سه کشور اروپایی هم از سوی همکارانم در وین یا خودم گفته‌ایم که دیگر کاملا واضح است که نوبت شما فرا رسیده و زمان مشاهده ابتکار عمل و انعطاف‌پذیری طرف غربی است.(ایسنا)

در همین زمینه روز گذشته «محمود عباس‌زاده مشکینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد که « توافق دور از درسترس نیست؛ اگر غربی‌ها به وی‍ژه آمریکا حسن نیت داشته باشند. ما به دنبال این هستیم همه موارد مهم را حل و بر آن توافق کنیم. در واقع اگر یک توافق خوب حاصل نشود ما توافق نکردن را به توافق بد ترجیح می‌دهیم. توافق نکردن بهتر از توافقی است که منافع ملی ما را تامین نکند.»

گفتگو عربستان و اروپا درباره مذاکرات وین

وزیر امورخارجه عربستان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات احیای برجام و توافق با ایران گفتگو کردند.

فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین راه‌های تقویت صلح و امنیت بین‌الملل بحث و تبادل نظر کردند.

آنها به علاوه درباره مذاکرات وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و توافق جدید با ایران گفگو کردند.

بنابر این گزارش، جنگ یمن از دیگر موضوعات مورد بحث در جریان دیدار بورل و بن فرحان در مونیخ بوده است.(ایسنا)

توافقات این دوره ضعیف‌ است

نفتالی بنت که این روزها سخت نگران نزدیک شدن مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به توافق نهایی است، روز گذشته گفته بود احتمالا مذاکرات وین به زودی به حصول توافق منجر خواهد شد اما این توافق، ضعیف تر از توافق سال ۲۰۱۵ خواهد بود.

ساعاتی بعد از ادعاهای بنت، میخائیل اولیانوف رئیس هیات مذاکره کننده روسیه در روند مذاکرات وین در توئیتی تصریح کرد: برخی افراد پیش از حصول توافق نهایی، ادعا می‌کنند که این توافق ضعیف تر از توافق ۲۰۱۵ خواهد بود. این حقیقت ندارد.

اولیانوف تاکید کرد: چنین تحلیلی درست نیست. توافق هسته‌ای جدید مثل همان توافق اصلی خواهد بود و قطعا ضعیف از توافق سال ۲۰۱۵ نیست.(ایرنا)

واکنش شمخانی به مذاکره با آمریکا

علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.(باشگاه خبرنگاران)

همه تحریم‌‌ها رفع شود

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه با اشاره به روند مذاکرات ایران با ۱+۴ در وین و در خصوص برداشته شدن تحریم‌های غیرهسته‌ای؛ گفت: هیأت ایران بعد از بازگشت از تهران پیشنهادات خود را در مورد موضوعات باقیمانده به صورت مکتوب داد. در چارچوب گفتگوها، رفع همه تحریم‌هایی که با تعهدات طرف مقابل و انتفاع اقتصادی وعده داده شده ناهمخوان باشد، باید مرتفع شود. این جزو اصول ما بوده و تا امروز این موضوعات پیگیری شده است.


واکنش سخنگو به اظهارات مقامات صهیونیستی

وی در خصوص اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر نهایی شدن توافق هم گفت: مخاطب آنچه سران رژیم صهیونیستی می گویند، واشنگتن و پایتخت‌های کشورهای اروپایی است. مبنای اظهاراتشان هم جنگ روانی است تا به اقدامات ضد دیپلماسی خودشان به طور مؤثری نقش بدهند.

برگشت پذیری سریع برنامه‌های ایران

خطیب زاده در خصوص اخذ تضامین؛ گفت: نمایندگان ملت در مجلس می‎دانند که مذاکره‌کنندگان ملت در وین با چه دقت و سختی در حال مذاکره هستند تا حداکثر خطوط تعیین شده در شورای عالی امنیت ملی اجرایی و پیاده سازی شود. تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است.

تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی تضامینی هستند که ذیل آنها ابتکارات و طرح‌‌هایی بوده است. درباره تضامین اقتصادی گفتگوها به صورت ویژه و به سختی در جریان است.

یکی از مهمترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم و به صورت جدی پیگیری کردیم تضامینی است که به صورت ذاتی برای جمهوری اسلامی ایران قائل هستیم و آن برگشت پذیری سریع برنامه‌های ایران است.(تسنیم)

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا