سیاسی

آخرین اخبار از مذاکرات وین/ افشاگری از نقش روسیه در عدم توافق

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده است که به رغم برطرف شدن مانع‌تراشی روسیه، مانع ایجاد شده به وسیله ایران، پیشرفت در مذاکرات احیای برجام را متوقف کرده است. آخرین اخبار از مذاکرات وین را بخوانید.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، جوزپ بورل که دوشنبه پس از بازگشت از سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس در پارلمان اروپا صحبت می‌کرد، در مورد مذاکرات وین گفت: در حالی که به حصول توافق این قدر نزدیک شده‌ایم، باعث تاسف است که به توافق دست پیدا نکنیم. نمی‌توانم تضمین دهم که توافقی وجود خواهد داشت.

او در ادامه گفت:‌ دو هفته پیش به نظر می‌آمد که در حال رسیدن به توافق هستیم. اما بعد با مانع تراشی روسیه مواجه شدیم.

به گفته بورل روسیه قصد داشت از توافق بر سر احیای برجام به عنوان اهرم فشاری علیه غرب در جنگ با اوکراین استفاده کند و مانع از لغو تحریم‌های مربوط به صادرات نفت ایران شود.

بورل گفت: اگر ایران تولید نفت را از سر بگیرد،‌ عرضه بیشتری در بازارهای جهانی وجود خواهد داشت و این به نفع روسیه نیست.

جوزپ بورل در ادامه گفت روسیه با دریافت تضمین‌های لازم از مخالفت دست کشید اما بروز اختلاف های دیگر از جمله تاکید ایران بر خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا باعث توقف در پیشرفت مذاکرات شده است (همشهری آنلاین).

به همکاری با متحدان‌مان در برابر ایران ادامه می‌دهیم


وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: واشنگتن به همکاری با متحدان منطقه‌ای‌اش علیه آن‌چه تهدیدات ایران و متحدانش می‌خواند، ادامه خواهد داد.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه در نشست خبری در حاشیه کنفرانس با مقامات چند کشور عربی و رژیم صهیونیستی گفت: با اسرائیل و شرکای خود در منطقه علیه تروریسم و خشونت همبستگی داریم.

توافق فراتر از برجام نخواهد بود


حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلویزیونی در مورد آخرین روند مذاکرات گفت: توافق فراتر از برجام نخواهد بود. در حوزه لغو تحریم‌ها توانستیم پیشرفت‌های بزرگی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها خواستار مذاکره مستقیم بودند و مطرح می‌کردند که می‌خواهیم نشان دهیم که آقای بایدن، حسن نیت دارد. ما هم گفتیم آمریکا اگر حسن نیت دارد باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم. به دنبال اقدام عملی هستیم و به واسطه‌ها هم گفتیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: به نقطه توافق نزدیک شدیم اما موضوعات اندک و مهم صورت مانده است و آقای مورا قرار است تا ساعتی دیگر وارد تهران شود و آخرین تبادلاتی که صورت گرفته است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا