سیاسی

آخرین اخبار مذاکرات وین امروز ۲۰ اسفند

گفت‌وگو ها در وین همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر این مذاکرات به مراحل مهم و حساسی رسیده است.آخرین اخبار مذاکرات وین را بخوانید.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، چه خبر از آخرین اخبار مذاکرات وین ؟

به نقل از ایرنا، همچنان موارد انگشت‌شمار اما مهمی روی میز مذاکرات باز مانده است که حل و بسته شدن آن‌ها در گرو تصمیم سیاسی آمریکایی‌هاست که آن‌ها هم به جای تصمیم‌گیری، به بازی‌های رسانه‌ای متوسل شده و تلاش می‌کنند که ایران را مقصر پیشرفت کُند گفت‌وگوها نشان دهند.

در همین راستا، علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان روز گذشته (پنج‌شنبه) در ادامه رایزنی ها و دیدارهای دیپلماتیک خود دو بار با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در هتل کوبورگ دیدار کرد.

مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی که وین را به مقصد پایتخت‌های خود ترک کردند، پس از گذشت یک هفته هنوز به محل مذاکرات بازنگشته‌اند.

به رغم برخی ادعاها، همچنان برخی نقاط اختلافی میان طرف‌های مذاکره کننده در این بین وجود دارد که به نظر می‌رسد این نقاط اختلافی مربوط به موضوع رفع تحریم‌هاست.

آماده لغو همه تحریم های مغایر برجام علیه ایران هستیم
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد که پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات وین به دست آمده است و همچنان به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم و به تعداد کمی از مسائل حل نشده، رسیده‌ایم.

البته این مقام وزارت خارجه آمریکا بار دیگر به تاکتیک ضرب‌الاجل های ساختگی متوسل شده و گفت که زمان کمی باقی مانده است و آن هم به دلیل پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در چند ماه و چند سال گذشته است.

جین ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در اظهار نظری مشابه، گفت که مدتی است به توافق نزدیک شده‌ایم و پایان مذاکرات همیشه سخت و چالش برانگیز است.

در حالی که آمریکا به عنوان طرف که برجام را ترک کرده است، باید اراده جدی خود را برای بازگشت به مذاکرات نشان بدهد، هر دو مقام آمریکایی تلاش می‌کنند ایران را به عنوان طرف مقصر در تطویل مذاکرات معرفی کنند و توپ را در زمین ایران بیندازند.

آمریکا در روزهای اخیر نیز تلاش کرده است در ازای لغو موثر تحریم‌ها، زیاده‌خواهی و درخواست‌های فرابرجامی خود را پیش ببرد.

با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم/همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاشیم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در همین زمینه در گفت‌وگوی تلفنی با جوزف بورل هماهنگ کننده ارشد مذاکرات گفت که طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است. برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ما است، قابل مذاکره نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم‌ها نباید تحت تأثیر زیاده‌خواهی طرف آمریکایی قرار بگیرد.

میخائیل اولیانوف سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی وین و نماینده این کشور در مذاکرات در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: به پایان مذاکرات و نهایی شدن متن توافق بسیار نزدیک هستیم و ممکن است در چند روز آینده به توافق برسیم، اما هنوز تعدادی از مسائل حل نشده وجود دارند.

نماینده اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام با تاکید بر تعهد این نهاد اروپایی بر احیا و حفظ توافق هسته‌ای، درباره برخی اقدامات هسته‌ای ایران که در نتیجه خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق انجام شده‌اند، ابراز نگرانی کرد و گفت: لغو تحریم‌های هسته‌ای بخشی ضروری از توافق در وین است.

تیم مذاکره‌کننده کشورمان در این دوره از مذاکرات، دستاوردهایی فراتر از برجام را در دستور کار خود قرار داده و فقط به دنبال احیای توافقی است که دستاوردهایی در راستای تأمین منافع ملی در پی داشته باشد؛ رفع تحریم ها به صورت واقعی و گرفتن تضمین عملی از دیگر طرف‌های حاضر در مذاکرات، به ویژه آمریکا به عنوان کشوری که از برجام خارج شده، است.

اما طرف غربی به جای اینکه با نشان دادن اراده جدی و گرفتن تصمیم سیاسی تلاش کند که مذاکرات ۱۱ ماهه را به نتیجه برساند، همواره تلاش کرده است که با بازی‌های رسانه‌ای، مذاکرات را با چالش و کندی مواجه کند.

در این میان، خبرهای مختلفی توسط خبرنگاران از وین مخابره می‌شود و برخی ادعا می‌کنند که متن توافقات در وین نهایی شده است؛ اما به اذعان مذاکره‌کنندگان حاضر در وین، هنوز بخش‌های مهمی از متون باقی‌مانده است که حل و فصل آنها نیازمند تصمیم سیاسی واشنگتن است. با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی مانده و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد.

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

به نقل از فارس، دولت آمریکا علی‌‌رغم تاکید ایران و روسیه مبنی بر نهایی نشدن گفتگوهای رفع تحریم‌ها، مدعی باقی ماندن تعداد کمی از مسائل در مذاکرات وین شد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد جمعه مدعی شد توافق هسته‌ای با ایران در وین، به تعداد بسیار کمی از مسائل باقی مانده رسیده اما این مسائل بسیار قابل توجه و دشوار هستند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، پرایس با ادعای اینکه در مرحله نهایی مذاکراتی که تقریباً یک سال طول کشیده قرار دارند، گفت: «از همه طرف‌ها، از جمله روسیه می‌خواهیم که بر توافق تمرکز کنند».

وی ادامه داد: «ما به توافق بر سر پرونده هسته‌ای ایران بسیار نزدیک هستیم. توافق در این‌باره، ممکن است در روزهای آینده حاصل شود».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی تکراری درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر تعاملات نمایندگان دو کشور در مذاکرات وین، تاکید کرد که این تحریم‌ها هیچ تأثیری بر این گفتگوها ندارد.

پیش از این نیز «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید گفت طرف‌ها در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به توافق نزدیک هستند اما پایان گفت‌وگوها معمولاً چالش‌انگیز است.

این در حالی است که «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین شامگاه چهارشنبه با بیان اینکه گفتگوها هنوز نهایی نشده است، تاکید کرد حتی متن توافق نهایی هم هنوز نهایی نشده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا