سیاسی

خبر فوری / خبرهای خوبی از وین به گوش نمی‌رسد!

نماینده روسیه در مذاکرات وین اعلام کرده «تقریباً مطمئن» است تا پایان هفته توافق می‌شود. مذاکره‌کننده ارشد ایران هم مجددا به وین برگشت تا ادامه مذاکرات انجام شود. وزارت خارجه فرانسه هم تاکید کرده مذاکرات این هفته باید تمام شود!

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، اگرچه گفته می‌شد پرونده هسته‌ای ایران به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود اما آغاز جنگ روسیه و اوکراین این نگرانی را ایجاد کرد که مبادا مذاکرات متوقف شود یا تحت تاثیر تحولات این جنگ قرار بگیرد. به خصوص که روسیه در مذاکرات وین نقش مهمی دارد.

مذاکرات این هفته باید تمام شود! (ساعت ۱۸)

وزارت خارجه فرانسه ساعتی قبل اعلام کرد «پایان‌دادن به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، در این هفته ضروری است.» پیش از آن هم اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین گفته بود اگرچه امیدوار بود مذاکرات هسته‌ای تاکنون نهایی شده باشد، اما «تقریباً مطمئن» است تا پایان هفته توافق می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری اعلام کرد بیش از ۹۸ درصد متن توافق به صورت مشترک نوشته شده است. این یعنی اختلافات و مشکلات بسیار اندکی باید باقی مانده باشد. خبری که نشان‌دهنده پایان مذاکرات است.

خبرهای خوبی از وین نمی‌رسد

اما برخی از منابع خبری از جمله رویترز گفته‌اند موضع ایران بعد از بازگشت باقری کنی از تهران سخت‌تر شده است! از طرف دیگر، ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در توئیتی نوشت: «خبرهای خوبی از وین به گوش نمی‌رسد. از اجرای بی‌کم و کاست قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» کوتاه نمی‌آییم.»

این در حالی است که مقامات اروپایی می‌گویند مذاکرات وین این هفته باید تمام شود. به خصوص اکنون که جنگ میان روسیه و اوکراین هم در جریان است و به نظر میرسد طرف‌های مذاکره‌کننده تمایل دارند که پرونده هسته‌ای ایران سریع‌تر به نتیجه برسد.

باقری کنی وارد وین شد!

رسانه‌ها خبر دادند که علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ساعتی قبل وارد وین شد. پیش‌بینی می‌شود مذاکره‌کننده ارشد کشورمان امروز دوشنبه دیدارهایی با انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین و همچنین نمایندگان دیگر کشورهای عضو برجام در هتل کوبورگ وین داشته باشد.

بسیاری می‌گویند این دور، آخرین دور از مذاکرات وین است. به همین دلیل انتظار می‌رود که وزیر امور خارجه ایران هم به زودی به وین سفر کند. اما سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود اعلام کرده که فعلا هیچ برنامه‌ای برای سفر امیرعبداللهیان به وین نداریم.

رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع مجلس هم امروز اعلام کرد مذاکرات در حال رسیدن به جمع‌بندی نهایی است. منتهی باید هرگونه قراردادی در چارچوب حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران و حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان باشد.

خطیب‌زاده: آمریکا مذاکرات را کش ندهد!

وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته اعلام کرده بود که مواضع ایران مشخص است و حالا وقت تصمیم‌گیری آمریکاست. این موضع را امروز سخنگوی وزارت امور خارجه هم تکرار کرد.

خطیب‌زاده گفت: طرف‌های غربی و آمریکا در سه موضوع اصلی همچنان تصمیم سیاسی خود را نگرفته‌اند. ما اکنون در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا نیست. طرف‌های غربی بیش از این موضوع را کش ندهند.

پیش‌نویس به صورت مشترک آماده شده و بالای ۹۸ درصد به صورت مشترک نگاشته شده و آنچه باقیمانده مواردی است که باید مرتفع شود. در خصوص موضوعاتی در حوزه رفع تحریم‌‌ها، تضامین و برخی ادعاهای سیاسی در حوزه فعالیت‌ّای صلحآمیز هسته‌ای ایران باید در یک بستر مناسب آماده شود.

موضع ایران درباره مذاکرات وین

روز گذشته نمایندگان مجلس جلسه غیرعلنی درباره مذاکرات هسته‌ای داشتند. احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در گفتگو با تسنیم برخی از موضوعات این جلسه را شرح داده است.

او گفت: آقای قالیباف عنوان کرد دیگر این سوال که در مذاکرات بمانیم یا نمانیم مطرح نیست، ما باید در مذاکرات بمانیم و آن را پیش ببریم. موضوعی که مطرح است، این است که ما باید چگونه مذاکرات را پیش ببریم تا برای ما انتفاع اقتصادی داشته باشد.

این نماینده مجلس به نقل از قالیباف اعلام کرده که «در مذاکرات بخشی از خواسته‌های ما برآورده شده اما هنوز موضوعات حل‌نشده‌ای وجود دارد که بیشتر به تضمین‌ها باز می‌گردد، ما هم متوجه هستیم که این موضوع مستلزم زمان است و ما هم خودمان را ملزم می‌دانیم که تعهدات‌مان پایاپای و متعادل انجام شود.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا