اقتصادی

برنج روی دست کشاورزان مانده است | آخرین قیمت برنج در بازار

بازار برنج ایرانی در رکود است، تقاضا برای خرید ارقام بومی کم شده و برنج‌های ارقام پر محصول روی دست کشاورزان مانده است. در این میان برخی به‌امید تکرار گرانی‌های سال گذشته دست به دپوی محصول در کارخانه‌های شالی کوبی زده‌اند.


به گزارش روند بازار به نقل از همشهری آنلاین، سال گذشته قیمت برنج ایرانی رکورد تاریخی زد و دست بسیاری از خرید آن کوتاه شد. کشاورزان دلیل گرانی بی‌سابقه برنج را حضور دلالان می‌دانند که در فصل برداشت ورود کرده و محصول را ارزان خریدند و با چند برابر قیمت به بازار عرضه کردند. البته طبق اعلام وزرات جهادکشاورزی، در این گرانی کاهش تولید نیز بی‌تأثیر نبود و بهانه به دست دلالان داده است.

اما، امسال بازار برنج شرایط متفاوتی دارد، به گفته کارشناسان، بر خلاف سال گذشته، هم عرضه کم رمق است و هم تقاضا وجود ندارد، ضمن اینکه در رکود عرضه و تقاضا تولید نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

اسفندیار قاسم‌زاده، عضو انجمن برنج ایران، درباره وضعیت تولید و بازار برنج در سال جاری، اظهار کرد: در توصیف کلی بازار برنج برای سال جاری باید از کلمه رکود در تمام بخش‌ها استفاده کرد، چراکه امسال ما هم در بخش عرضه و هم تقاضای برنج ایرانی دچار رکود شده‌ایم.

وی توضیح داد: رکود در بخش عرضه به آن دلیل است که کشاورزان دچار بی‌اعتمادی شده‌اند، این بی‌اعتماد به دلیل آن است که سال گذشته دلالان برنج را از کشاورزان ارزان خریداری و به چند برابر قیمت فروختند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: کشاورزان برای جلوگیری از سوء استفاده واسطه‌ها و امید به اینکه محصول خود را با قیمت مناسب‌تری بفروشند از عرضه برنج خودداری می‌کنند.

وی به گزارش‌هایی اشاره کرد که خبر از دپوی ۲۵ درصد از برنج تولیدی در شالیکوبی‌ها می‌دهد، به عبارت دیگر، میزان قابل توجه‌ای از برنج‌ها در انبارها به‌ امید افزایش قیمت دپو شده است.

قاسم‌زاده با تأکید براینکه شرایط در بخش تقاضای بازار نیز مناسب نیست، افزود: تقاضا در بازار مصرف بسیار افت داشته است و برای همین میزان برنجی که اکنون در بازار عرضه می‌شود هم مشتری وجود ندارد.

وی شرایط بازار را برای ارقام پر محصول برنج بدتر توصیف کرد و افزود: افت بازار مصرف برنج‌های پر محصول موجب شده، قیمت این نوع از برنج‌ها به رغم افزایش هزینه تولید مانند سال گذشته باشد.

قاسم‌زاده در یک مقایسه، میزان درآمد حاصل از تولید برنج پر محصول نسبت به برنج‌های ارقام بومی را کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در هر هکتار عنوان کرد.

وی یادآور شد: میزان تولید برنج پر محصول در سالجاری نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.

قاسم‌زاده قیمت خرید هر کیلوگرم برنج ارقام بومی مانند طارم و هاشمی از کشاورزان را ۸۵ تا ۸۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: هر کیلوگرم از این برنج ها ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان فاکتور می‌شود و در هنگام ارسال به شهرستان‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد به قیمت آن به دلیل هزینه‌های مانند حمل و نقل و سود بازرگان اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین در ارقام پر محصول هر کیلوگرم برنج پر محصول ندا ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان، هر کیلوگرم برنج شیرودی ۴۰ تا ۴۸ هزار تومان و هر کیلوگرم برنج فجر ۶۶ تا ۶۷ هزار تومان فاکتور می‌شود.

این عضو انجمن برنج ایران پیش‌بینی کرد: در ماه‌های آینده بازار برنج کشور شاهد افت بیشتر قیمت باشد.

به نقل از: اقتصاد آنلاین

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا