کسب و کار

آخرین قیمت خرید و فروش گوسفند زنده در بازار دام

هر سال با نزدیک شدن به عید قربان، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان، بازار خرید و فروش گوسفند زنده در سراسر کشور رونق بیشتری می‌گیرد. مردم ایران نه‌تنها در عید سعید قربان، بلکه در مراسم‌های دیگری مانند: بازگشت از سفرهای زیارتی، به‌دنیا آمدن فرزند، عروسی، خرید خانه و ماشین، تهیه گوشت برای پخت نذری در ایام محرم و صفر و یا برای استفاده در سبد غذایی خود، گوسفند قربانی می‌کنند. مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان خرید گوسفند زنده موردتوجه خریداران قرار می‌گیرد، قیمت گوسفند زنده است. عوامل مختلفی قیمت دام زنده ازجمله گوسفند را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند‌ و در این مطلب، قصد داریم درباره همین عوامل و مهم‌ترین نکات برای خرید بهترین گوسفند قربانی صحبت کنیم.

چرا خرید گوسفند زنده از نظر قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید گوشت است؟

یکی از مهم‌ترین و لذیذترین مواد غذایی که در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد، گوشت گوسفند است. اکثر غذاهای خوشمزه ایرانی با گوشت گوسفند تهیه می‌شوند. باتوجه‌به افزایش قیمت گوشت در بازار، بسیاری از خانواده‌ها خرید یک گوسفند زنده با قیمت پایین‌تر را به خرید گوشت از قصابی یا فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات دامی ترجیح می‌دهند. در سال ۱۴۰۳ نرخ هر کیلو گوسفند زنده بین ۲۹۸ هزار تا ۳۱۵ هزار و بر اساس نژاد آن متغیر است؛ درحالی‌که هر کیلو گوشت قیمت بیشتری دارد. گوشت گوسفند زنده علاوه‌بر قیمت مناسب‌تر، مزایای دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از:

  • اطمینان از سالم بودن گوشت مصرفی
  • امکان استفاده از گوشت تازه گوسفند
  • خرید گوسفند به‌طور شراکتی
  • امکان فروش پشم گوسفند بعد از ذبح یا قربانی کردن آن
  • امکان استفاده از دل، قلوه، جگر و کله‌پاچه گوسفند

وقتی برای خرید گوشت و اجزای مختلف گوسفند مانند کله‌پاچه، جگر، دل و قلوه اقدام می‌کنید، مشخص نیست که گوسفند از چند روز قبل ذبح شده‌است. درواقع، به‌طور کامل نمی‌توان از تازه بودن این محصولات مطمئن بود؛ اما با خرید و ذبح گوسفند زنده، از سالم بودن و تازه بودن گوشت آن اطمینان خواهید داشت، به شرطی که آن را از مراکز معتبر خریداری کرده باشید. بعضی از خانواده‌ها خرید گوسفند زنده را با اقوام و آشنایان خود به‌صورت شراکتی انجام می‌دهند. با استفاده از این روش نیز می‌توان در هزینه‌ خرید ماهانه گوشت صرفه‌جویی کرد.

قیمت گوسفند زنده

قیمت گوسفند زنده در بازار به چه عواملی بستگی زیادی دارد؟

همان‌طورکه در بخش مقدمه نیز اشاره کردیم، مهم‌ترین و اولین نکته‌ای که در زمان خرید گوسفند زنده موردتوجه خریداران قرار می‌گیرد، قیمت این محصول است. عوامل مختلفی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در افزایش یا کاهش قیمت دام زنده به‌ویژه گوسفند تاثیرگذار هستند‌. از مهم‌ترین عوامل این موضوع، موارد زیر هستند:

قیمت اجزای تشکیل‌دهنده خوراک گوسفندان یا همان نهاده‌های دامی

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت نژادهای مختلف گوسفند زنده، قیمت اجزای تشکیل‌دهنده خوراک گوسفندان یا همان نهاده‌های دامی شامل یونجه، غلات و… است. در سال‌های اخیر قیمت نهاده‌های دامی به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده‌است. به همین دلیل، دامداران هزینه بیشتری را صرف تهیه خورا‌ک دام‌های خود می‌کنند و برای جبران این هزینه‌ها مجبورند که گوسفند زنده را با قیمت بیشتری نسبت‌به سال‌های قبل به فروش برسانند.

بالا رفتن سطح تورم سالیانه

افزایش سطح تورم سالیانه را نیز می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی قیمت انواع گوسفند زنده معرفی کرد. دامدارانی که در زمینه پرورش گوسفند مشغول فعالیت هستند، با افزایش نرخ تورم هزینه‌های جانبی بیشتری را صرف تهیه واکسن برای سلامتی دام‌ها، دادن حقوق کارگران دام‌پروری، تهیه دارو، حمل‌ونقل، پرداخت پول آب و برق می‌کنند. باتوجه‌به افزایش هزینه‌های مربوط به پرورش دام زنده در اثر افزایش تورم، قیمت گوسفند نیز در بازار افزایش پیدا می‌کند.

خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی مراتع و چراگاه‌ها

یکی دیگر از عوامل موثر روی قیمت دام زنده خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی مراتع و چراگاه‌های کشور است. در چنین شرایطی دامداران باید مبلغی از سرمایه خود را صرف خرید علوفه موردنیاز گوسفندان کنند. بالا رفتن نرخ نهایی پرورش دام برای دامداران باعث می‌شود که خریداران هنگام خرید گوسفند زنده قیمت بالاتری را بپردازند. اگر گوسفندان با قیمت بالاتر به فروش نرسند، دامداران دچار ضرر مالی می‌شوند.

بازار گوسفند

حضور دلالان و واسطه‌ها در بازار خرید و فروش گوسفند زنده

دلالان و واسطه‌هایی که در بازار خرید و فروش دام زنده فعالیت دارند‌، گوسفند زنده را با قیمت پایین از دامداران خریداری کرده و برای منافع شخصی خود، آن‌ها را با قیمتی بالاتر در اختیار خریداران قرار می‌دهند. به تمام افرادی که قصد خرید گوسفنده زنده را دارند،‌ توصیه می‌شود که هرگز گوسفند را از دلالان نخرند.

نوع نژاد گوسفند

در تعیین قیمت گوسفندهای زنده، نژاد نیز عامل بسیار تاثیرگذاری محسوب می‌شود. هر نژاد ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. به‌عنوان مثال، برخی نژادها گوشتی‌تر هستند و برخی دیگر به‌دلیل کمیاب بودن، شرایط پرورش سخت‌تری دارند. از رایج‌ترین نژاد گوسفند‌های گوشتی در ایران می‌توان به نژادهای افشاری، کردی، مغانی، سنگسری، لری، فراهانی، مهربان، شال و سنجابی اشاره کرد. از بین تمام این نژادها، گوسفندهای نژاد افشاری به‌عنوان بهترین نژاد، قیمت بالاتری دارند. در زمان خرید گوسفند زنده حتما باید به نژاد آن توجه کنید.

وزن و سن گوسفند

وزن و سن گوسفند نیز از عوامل تاثیرگذار روی قیمت این نوع دام زنده است. هرچه وزن گوسفند بیشتر باشد، قیمت فروش آن نیز بیشتر خواهد بود. از طرفی پایین بودن سن گوسفند نیز در بالا بودن قیمت آن موثر است. اکثر افراد در زمان خرید گوسفند زنده به دنبال گوسفندان جوان هستند؛ زیرا گوشت آن‌ها خوشمزه‌تر، زودپزتر و لذیذتر است. برای آگاهی از سن گوسفند معمولا تعداد دندان‌هایش را درنظر می‌گیرند. برای دانستن وزن واقعی گوسفند نیز ستون فقرات آن را موردبررسی قرار می‌دهند؛ زیرا برخی از فروشندگان سودجو هنگام فروش، شکم گوسفند را پر از آب و غذا می‌کنند تا سنگین‌تر شود.

در زمان خرید گوسفند زنده به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مهم‌ترین نکاتی که حتما باید در زمان خرید دام زنده ازجمله گوسفند، موردتوجه قرار بگیرند، عبارت‌اند از:

  • انتخاب معتبرترین مرکز فروش گوسفنده زنده
  • اطمینان از اعتبار و سابقه مرکز فروش و رعایت اصول بهداشتی در محل نگهداری گوسفندان
  • توجه به سالم بودن گوسفند
  • درنظر گرفتن وزن، سن و نژاد گوسفند
  • توجه به قیمت هر کیلو گوسفند زنده
  • پایین بودن سن گوسفند از یک سال
  • انتخاب گوسفندهایی با وزن بین ۵۰ تا ۵۵ کیلوگرم
  • توجه به نحوه نشخوار کردن، کیفیت پشم‌ها و نداشتن علائم سرماخوردگی برای اطمینان از سالم بودن گوسفند
  • توجه به براق و شفاف بودن چشم گوسفند
  • توجه به عدم وجود زخم و کف در بینی و دهان گوسفند

با رعایت این نکات می‌توانید سالم‌ترین و بهترین گوسفند را برای قربانی کردن خریداری کنید.

خرید و فروش دام زنده

خرید گوسفند زنده به‌صورت آنلاین از سایت‌های معتبر

در این مطلب، راجع‌به عوامل تاثیرگذار در قیمت گوسفند و مهم‌ترین نکات خرید گوسفندهای زنده برای قربانی کردن در مراسم‌های مختلف صحبت کردیم‌‌. برای آگاهی از آخرین قیمت خرید و فروش گوسفنده زنده در بازار دام می‌توانید به یکی از سایت‌های معتبر فعال در حوزه فروش گوسفند زنده مراجعه کنید. این مراکز با دریافت مجوز رسمی از سازمان دامپزشکی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و گوسفند زنده را به همراه باسکول و قصاب و به‌صورت رایگان به آدرس مشتریان خود ارسال می‌کنند.

از مهم‌ترین مزایای خرید آنلاین گوسفند زنده می‌توان به مواردی مانند مناسب و به‌روز بودن قیمت گوسفند زنده بر اساس نرخ کشتارگاه، اطمینان از سلامت کامل گوسفندان، عدم حضور دلال‌ها و واسطه‌ها در خرید آنلاین، امکان انتخاب گوسفند با وزن موردنظر از بین تعداد زیادی گوسفند‌ و… اشاره کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا