اقتصادی

ورود دوباره قیمت نفت به کانال ۱۲۲ دلاری/ ایران می‌تواند نفت بفروشد؟

قیمت نفت در ۴۸ ساعت گذشته دوباره افزایش یافت و به ۱۲۲ دلار رسید. تقاصا برای نفت روز به روز بیشتر می‌شود اما اوپک در ماه پیش، نتوانست میزان نفت مقرر شده خود را تولید کند و حالا قیمت نفت دوباره افزایش یافته است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت نفت در ۴۸ ساعت اخیر یک بار دیگر گران شد و به کانال ۱۲۰ دلاری رسید. هر بشکه نفت برنت امروز، با بهای ۱۲۲ دلار معامله می‌شود. این سوخت، در سال گذشته، رکورد هشت ساله خود را شکست اما دوباره کاهش قیمت داشت.

قیمت نفت امروز


عوامل افزایش قیمت نفت چیست؟ اولین دلیل، پیشی گرفتن تقاضا به عرضه است. آژانس بین‌المللی انرژی تخمین رده که تقاضای نفت حدود ۳۰۰ بشکه افزایش می‌یابد. یعنی میزان تقاضا در سال جدید سه میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت است.

اخبار مرتبط

تقاضا برای عرضه نفت در حالی شدت گرفته که تولیدکنندگان از تولید بازمانده‌اند. برای مثال، اوپک در ماه فوریه، بیش از یک میلیون بشکه در روز از سطح تولید هدف‌گذاری شده خود عقب ماند و کمتر از میزان مقرر شده نفت تولید کرد.

اوپک در حالی از تولید بیشتر نفت باز مانده که کشورهای مصرف‌کننده مانند آمریکا، چندین بار از اوپک خواستند تولید خود را افزایش دهد تا بهای جهانی این سوخت، مهار شود.

عامل دیگر افزایش قیمت نفت در ۴۸ ساعت گذشته، عوامل سیاسی است. تنش‌های سیاسی میان اوکراین و روسیه هنوز به شدت خود باقی مانده است. به جز این برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان اعلام کردند که نفت روسیه را تحریم نمی‌کنند. به نظر می‌رسد جالا این روسیه است که اروپا را تهدید می‌کند. تهدید روسیه این است که از سرازیر شدن نفت و گاز به اروپا ممانعت می‌کند نه اروپا.

اگر کشورهای اروپایی دست به تحریم شبکه بانکی روسیه بزنند، احتمالا روسیه هم صادرات نفت به اروپا را متوقف می‌کند زیرا نمی‌تواند از اروپا پولی دریافت کند و احتمالا حاضر به اقدامات جایگزین مانند سوآپ و تهاتر هم نشود.

ایران قیمت نفت را کاهش می‌دهد؟


در صورتی که اروپا دوباره به بحران انرژی برخورد، قیمت نفت دوباره افزایشی می‌شود. بنابراین، افزایش بهای این سوخت، احتمالا به معنای تشدید تنش‌های میان روسیه و اوکراین است.

البته برخی گمان می‌کنند شاید با توافق در وین، قیمت نفت هم کاهش یابد. کارشناسان بلومبرگ می‌گویند: توافق در وین ممکن است شوک کوچکی به بازار دهد اما در نهایت بازار دوباره کانال نفت ۱۲۰ دلاری را می‌بیند. آن گونه که بلومبرگ می‌گوید، ایران تنها در صورتی می‌تواند قیمت‌های بازار را در بازه طولانی مدت کاهش دهد که تحریم‌ها لغو شود و تولید خود را به چهار میلیون بشکه در روز برساند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا