اجتماعی

آخرین وضعیت سیلاب در کندوان/ جاده و خودروهایی که ناپدید شدند

آخرین وضعیت سیلاب جاده پرپیچ و خم و پرماجرای چالوس – کندوان حکایت از خسارت زیاد به تاسیسات عمومی و شخصی در این محور دارد.

به گزارش روند بازار، بارندگی نه چندان شدید و تند در محور کندوان چالوس بار دیگر خسارت زد و دست برنامه‌های از قبل اجراشده بخش‌های مختلف را برای مقابله با بحران‌های احتمالی رو کرد.

اگرچه هرساله برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی و بروز حوادث در مناطق مختلف برنامه‌های مدیریت بحران اجرا و طراحی می‌شود اما به نظر می‌رسد بازنگری در اجرا و لزوم تدوین برنامه جامع و منجسم برای مدیریت بحران در استان ضروری به نظر می‌رسد.

گستردگی مازندران از یک سو و داشتن رودخانه‌های خروشان و وحشی نظیر چالوس، هراز، تجن، نکارود، چشمه کیله، صفارود و غیره، ضرورت توجه به برنامه‌های پیشگیرانه را در این استان الزامی می‌سازد.

سیلاب آخرین روزهای بهاری در استان مازندران و محدوده محور کندوان، خسارت‌های هنگفتی بر جاده و زیرساخت و تأسیسات اشخاص زد و چند دستگاه خودرو را نیز آب برده است.

از لحظه وقوع سیلاب، ادارات و دستگاه‌های مختلف پای کارآمدند تا مسائل فراروی را بررسی کنند و اقدامات لحظه‌ای و موقتی برای امدادرسانی انجام شد و اجرای طرح‌های ویژه مستلزم زمان و اعتبار است.

فرماندار چالوس گفت: در پی وقوع سیلاب در جاده چالوس بویژه در محدوده رستوران دربند، بسیج نیروها برای پاکسازی محور انجام شد و شاهد خسارت سیل به تعداد زیادی از خودروها و رستوران‌ها هستیم.

محمد شریفی اظهار کرد: متولیان امر بلافاصله در محل حادثه حضور پیدا کرده و دستورات لازم برای تسریع در امدادرسانی و پاکسازی و بازگشایی مسیر توسط دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی صادر شده است و ماشین آلات راهداری جهت پاکسازی و بازگشایی مسیر به محل حادثه اعزام شده و مشغول فعالیت هستند.

ماشین آلات راهداری برای پاکسازی و بازگشایی مسیر به محل حادثه اعزام شده و مشغول فعالیت هستند

وی ادامه داد: به طوری که دیده می‌شود تعداد زیادی از خودروها دچار حادثه شدند اما آمار دقیق آن بعد از پاکسازی اعلام می‌شود و نیروهای امدادی در حال بررسی و پاکسازی هستند.

شریفی بیان کرد: امداد رسانی و حضور نیروهای امدادی و ستاد بحران در منطقه سیل زده جاده چالوس از همان دقایق اولیه بروز سیل انجام شد.

وی گفت: بر حسب دستور استاندار مازندران در حال تهیه گزارش کامل و دقیق از بروز این حادثه در این منطقه هستیم.

وقوع سیلاب در هر منطقه‌ای پای قصور و کوتاهی برخی دستگاه‌ها، ساخت وسازهای بی رویه و تصرف به بستر و حریم رودخانه را به میان می‌کشاند و بی شک حادثه مخرب و سیلاب جاده کندوان نیز از این مساله مستثنی نخواهد بود.

نماینده مردم شهرستان‌های چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهمترین دلایل بروز سیل در جاده چالوس عدم لایروبی رودخانه سردآبرود چالوس بود که باید انجام می‌شد.

کامران پولادی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از ساعت اولیه بروز سیل در منطقه دزدبن جاده چالوس حضور داشتم و با استاندار مازندران و دیگر نیروهای امدادی و هلال احمر تماس برقرار شد تا در منطقه حضور یابند.

وی ادامه داد: خوشبختانه استاندار مازندران با حضور در منطقه سیل زده جاده چالوس دستورات خوبی را صادر کردند و امیدواریم روند پاکسازی مسیر سریع‌تر انجام شود.

پولادی بیان کرد: بخش خصوصی نیز در این حادثه به کمک آمد و با اختصاص خودروهای سنگین در روند پاکسازی کمک می‌کند.

تلفات جانی نداشتیم

وی تصریح کرد: تلفات جانی تا کنون گزارش نشده اما پیش بینی می‌شود اجسادی زیر گل و لای مانده باشند که پاکسازی باید به اتمام برسد.

پولادی تصریح کرد: از راهداری، هلال احمر، فرمانداری، بخشداری و نیروی انتظامی تقدیر وو تشکر می‌کنم که تلاش زیادی برای پاکسازی منطقه سیل زده داشته‌اند.

طبق اعلام اورژانس مازندران تاکنون گزارشی ناشی از مصدومیت و یا تلفات انسانی ناشی از حادثه سیلاب ارسال نشد.

زکریا اشکپور سخنگوی اورژانس مازندران با بیان اینکه اورژانس در شهرستان‌های چالوس و نوشهر در پی اعلام وقوع سیل آماده باش بوده است، افزود: درپی اعلام وقوع سیلاب در محور کندوان، تیم‌های اورژانس در محور کندوان و شهرستان‌های چالوس و نوشهر به حالت آماده باش درآمدند. یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در شهرستان چالوس مستقر هستند.

وی افزود: همچنین بیمارستان‌های شهرستان چالوس و نوشهر نیز در حالت آماده باش هستند و خوشبختانه مصدومی توسط اورژانس به بیمارستانها منتقل نشد.

یوسف نوری استاندار مازندران نیز در بازدید از منطقه سیل‌زده چالوس خواستار بررسی و رصد دقیق بروز سیلاب و خسارت شد و گفت: علت حادثه باید توسط دستگاه قضائی بررسی شود.

سیلاب و حوادث مترقبه هرسال خسارت‌های زیادی به مناطق مختلف استان مازندران وارد می‌کند و در شهرستان چالوس نیز اثرات و تبعات خسارت سیلاب دو سال قبل همچنان مشهود است.

تدوین برنامه و طرح جامع برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی حوادث نیاز استان گسترده و پرحادثه ای چون مازندران به شمار می‌رود.

منبع
خبرگزاری مهر

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا