اقتصادیکسب و کار

آشنایی با انواع گریدهای پلی پروپیلن

پلی پروپیلن‌ها یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین انواع مواد پلیمری هستند که به دلیل ویژگی‌های متعدد و جالب و توجه خود، در ساخت انواع مواد زیرمجموعه‌ای و پرکاربری چون: پلی پروپیلن C30S، پلی پروپیلن گرید Z30S، پلی پروپیلن R40 و…، به کار گرفته می‌شوند. درواقع پلی پروپیلن‌ها به واسطه‌ی مزایای فوق‌العاده‌ی خود، به عنوان جایگزین مناسبی برای انواع مواد پلیمری به شمار می‌روند؛ اما مطمئناَ این سوال برایتان بوجود می‌آید که به راستی انواع پلی پروپلین‌هایی چون پروپیلن C30S، گرید Z30S و R40 دارای چه ویژگی‌های خاصی هستند که تا این میزان، بازار را  قبضه‌ کرده‌اند؟!

خواص مواد پلی پروپیلن

پلی پروپیلن‌، در کنار مواد پلیمری پراهمیت دیگری چون پلی اتیلن و پلی استایرن، دارای مزایای خاص و متنوعی هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرسمی بودن مواد به کار رفته در آن و مناسب برای تولید انواع اسباب بازی و لوازم خردسالان
  • میزان سیالیت قابل توجه برای پروسه‌ی قالب‌گیری
  • امکان بازیافت این مواد و عدم آسیب به طبیعت
  • راحت بودن قالب‌گیری به روش تزریق
  • قابلیت دسترسی راحت به آن در بازار
  • مناسب برای تولید انواع لوازم خانگی، صنایع الکتریکی و قطعات و اجزای خودرو
  • امکان جوش حرارتی و امکان تلفیق با پوش‌های فلزی و هسته در هنگام پروسه تزریق
  • مقاومت قابل توجه در مقابل انواع مواد اسیدی، بازها و البته هرگونه چربی
  • مقرون به‌صرفگی به لحاظ قیمتی
  • امکان میکس مناسب و ترکیبی با مواد پرکننده‌ای همچون خاک اره و …
  • استفاده از پلی پروپیلن در ساخت انواع ورق‌های فیلم و…

همچنین بایستی اشاره کرد که پلی پروپیلن‌ها دارای وزن سبک و بسیار مخصوصی بوده و به دلیل داشتن ویژگی‌های متفاوت فیزیکی و شیمیایی، بسیار انعطاف‌پذیر می‌باشند. البته علاوه بر دیگر ویژگی‌های عنوان شده، پلی پروپیلن‌ها را به جرئت می‌توان جایگزین بسیار مناسبی برای انواع پلیمرهای مواد اولیه پلاستیک به شمار آورد و به دلیل پیشرفت‌های مختلف آن در بهبود دائمی خواص گریدهای تولیدی جدید، امکان استفاده از پلی پروپیلن‌ها در ساخت انواع تجهیزات پزشکی، کاربردهای بسیار وسیع و فراوانی دارد. 

پلی پروپیلن C30S

پلی پروپیلن C30S در دسته‌ی پلی پروپیلن‌های هموپلیمر جای گرفته که با خاصیت اکستروژن گرید و با میزان جریان پذیری نسبتاَ مناسب، به منظور تولید و ساخت انواع فیلم و ورق‌های فیلم، موارد مختلف صنایع نساجی، انواع تسمه و قطعات مونوفیلامینت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید این استفاده گسترده از انواع پلی پروپیلن C30S را بتوان بیش از هر عامل دیگری، به خاصیت تبلور بالا، جریان پذیری مناسب، خاصیت فرآیند پذیری قابل توجه و مقاومت ضربه‌ای پایین این مواد نسبت داد.

بد نیست بدانید که پروپیلن C30S نیز در درون کشور و در مجموعه پتروشیمی مارون تولید شده و در بسته‌های ۲۵ کیلویی در بازار عرضه می‌گردد. البته بایستی به این نکته نیز اشاره داشت که با توجه به موارد کاربردی این دست از مواد پلیمری، مقاومت ضربه‌ای پایین پروپیلن C30S چندان مورد توجه نبوده و خاصیت استحکام کششی مطلوب آن است که در تولید فیلم‌های کشش یافته از دو جهت، تولید انواع تسمه و گونی، نخ فیلم و موارد مربوطه به صنعت نساجی، حرف اول را می‌زند.

پلی پروپیلن R40

کارشناسان حوزه مواد پلیمری، نام پلی پروپیلن R40 که در واقع نوعی پروپیلن کوپلیمر (PP-CO) از نوع گرید تزریقی می‌باشد را، بیش از هر صنعت دیگری به صنعت خودرو گره زده‌اند. بله… فرآیند پذیری قدرتمند، خاصیت پوشانندگی، هزینه مناسب، قابلیت قالب‌گیری عالی، پرداخت مناسب و سطح بالا، درصد سختی قابل توجه و همچنین مقاومت ضربه‌ای ویژه پلی پروپیلن R40 موجب شده است که از این مواد پلیمری در تولید انواع موارد بسته‌بندی و انواع قطعات و اجزای خودرو مانند سپر، باتری، سطوح داشبورد و … بهره گرفته شود.

همچنین ویژگی‌های قابل توجه پلی پروپیلن R40 باعث شده است که در تولید بدنه لوازم خانگی نیز از آن استفاده گردد. این دست از پلی پروپیلن‌ها، علاوه بر مقاومت ضربه‌ای ویژه، در هوای سرد و انقباض و انبساط‌ها نیز عملکرد بسیار مطلوبی دارند؛ به همین منظور از آن‌ها در ساخت قطعات خودرویی دیگری نیز همچون زه خودرو، رودری، سپر، سطوح بدنه کابین داخلی، کنسول، بدنه محافظ ترمز دستی و … استفاده می‌شود و همین ویژگی‌های متعدد است که نظر صاحبان صنایع را به خود جلب نموده است. علاوه بر تمامی مزایای عنوان شده، قابلیت دانسیته پایین را نیز به محصولات پلی پروپیلن R40 اضافه کنید؛ چرا که این خاصیت می‌تواند به کاهش وزن نهایی لوازم خانگی و اتومبیل‌ها کمک نماید. همچنین بد نیست بدانید که این مدل از مواد پلیمری که با ویژگی ظاهری گرانول شفاف مطرح هستند، مقاومت بسیار مطلوبی نیز در مقابل مواد شیمیایی دارا می‌باشند.

پلی پروپیلن گرید Z30S

به طور کلی ظروف پلی پروپیلنی همچون پلی پروپیلن Z30S، عمدتاَ به صورت نیمه شفاف معرفی شده و قابلیت رنگ پذیری ویژه‌ای را دارند؛ به شکلی که می‌توانند با سایر رنگ‌ها نیز به خوبی ترکیب شوند. از جمله مزایای متعدد پلی پروپیلن Z30S می‌توان به: امکان تولید در ایران، ارزان قیمت بودن، عدم آزاد سازی مواد سمی و شیمیایی مضر از خود، استحکام و مقاومت فیزیکی مناسب، انعطاف پذیری بسیار فوق‌العاده، عدم تغییر شکل و فرم بر اثر برخورد مداوم با حرارت، استفاده از آن در تولید انواع ظروف، بارگیری و حمل و نقل راحت آن، لوازم و عناصر و تجهیزات صنعتی و … اشاره کرد.

همچنین بد نیست بدانید که از مواد پلی پروپیلن گرید Z30S در تولید انواع قطعات اسباب بازی، تولید پوشک و دستمال مرطوب مرغوب، تجهیزات پزشکی و حوزه سلامت، قطعات و پلاستیک‌های سبک وزن، پارچه‌های بافت و نخ‌های نساجی، ساخت ورق‌های فیلم کامپکت، ظرف‌های یکبار مصرف و … استفاده کرد. مواد پلی پروپیلن گرید Z30S از خانواده هموپلیمرها محسوب می‌شود که استحکام کششی مناسب و سختی قابل توجه، از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

پلاستو ایران؛ نامی نیک در خرید مواد اولیه باکیفیت پلاستیک

مجموعه پلاستو ایران (plastoiran.com) با سابقه‌ی ۱۳ سال حضور مداوم در عرصه فروش مواد پلیمری باکیفیتی همچون پلی پروپیلن C30S، پلی پروپیلن گرید Z30S، پلی پروپیلن R40 و…، آماده‌ی ارائه خدمات و فروش مواد اولیه پلاستیک به تمامی صاحبان صنایع و متقاضیان از سراسر کشور می‌باشد.

پلاستو ایران به پشتوانه‌ی دارا بودن مهندسین، کارشناسان و مشاوران برجسته، همواره در پی آن بوده است که با ارائه باکیفیت‌ترین خدمات، جلب رضایت مخاطبان خود را در بالاترین سطح ممکن بدست آورد. از همین رو پیشنهاد می‌شود به جهت کسب اطلاعات کامل و دقیق در رابطه با خرید مواد اولیه پلاستیک، با مشاوران کار آزموده‎‌ی مجموعه پلاستو ایران تماس حاصل نمایید. به یاد داشته باشید که ما کیفیت را فریاد نمی‌زنیم… بلکه کیفیت را برایتان به ارمغان می‌آوریم.

تلفن‌های تماس: ۸۸۷۵۶۶۹۲ – ۸۸۷۵۶۶۹۳ – ۰۹۱۲۷۶۹۶۰۰۵

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا