کسب و کار

آشنایی با مواد شیمیایی چاپ و رنگ در بازرگانی آبان

بسیاری از افراد به نوعی با صنعت چاپ در ارتباط هستند. از صنایع غذایی گرفته تا صنایع رنگ آمیزی و بسته بندی. صنعت چاپ یکی از صنایع بزرگ و در حال پیشرفت در جهان است که از گذشته تا به امروز دچار تحولات گسترده ای شده است و در دهه های اخیر نیز با ورود فن آوری های نوین به این عرصه، با تغییرات زیادی مواجه شده است. در حال حاضر صنعت چاپ با ارائه خدمات گوناگون به روش های مختلف به مشتریان خود، به یکی از نیاز های اساسی مردم و جزء جدایی ناپذیر زندگی آنها تبدیل شده است و حلال چاپ یکی از ملزومات مهم این صنعت است.

حلال چاپ برای بسیاری از صنایع از جمله رنگ و چاپ، تولیدکنندگان نایلون، نایلکس، سفره یکبار مصرف، کلیه فعالان بسته بندی صنایع غذایی و سایر صنوف استفاده فراوانی دارد.

احتمالا اولین کلمه ای که با شنیدن حلال چاپ به ذهنتان می رسد، ابزارهایی نظیر پرینتر یا فکس هستند که امروزه در اغلب منازل یا محل کارها نیاز افراد به چاپ را برآورده می سازند. این در حالی است که صنعت چاپ حوزه بسیار گسترده تری را شامل می شود و از چاپ برای طراحی نشریات و مجلات، تا چاب برای بسته بندی کالاها، لیبل ها و تبلیغات را در بر می گیرد. در صنعت چاپ اصلی ترین موادی که به کار می روند عبارتند از: پیگمنت یا رنگدانه، رزین، حلال و مواد افزودنی. حلال چاپ که یکی از اجزای اصلی مرکب رنگ به حساب می آید.

حلال برای چاپ افست، فلسکو، هلیو

حلال ها یکی از مهمترین و کاربردی ترین محصولاتی هستند که در صنایع بسیاری استفاده می شوند. در بالا به برخی از آنها اشاره کردیم. اما در مورد چاپ باید بدانید که حلال چاپ در چاپ افست، هلیو و فلسکو بسیار کاربردی است. علاوه بر سه مورد ذکر شده، یعنی افست، هلیو و فلسکو، حلال برای سایر روش های چاپ نیز موجود است.

حلال ماشین آلات

حتما می دانید که پس از کار با دستگاه چاپ، نیاز به پاکسازی و شستشوی آن است و اصطلاحا رنگ لخته می کند. برای نگهداری از ماشین آلات گران قیمت چاپ حتما از حلال شستشوی ماشین آلات و شستشودهنده های باکیفیت استفاده نمایید.

تینر فوری

این محصول یکی از انواع تینرهای پرطرفدار در بازار است که از جمله مشخصه های اصلی و بارز برای شناخت آن بوی تندی است که در هنگام باز کردن از آن به مشام می رسد. علاوه بر آن این ماده شیمیایی کاملا بی رنگ است و ظاهری شبیه به آب آشامیدنی دارد و نسبت به سایر انواع تینرها از سرعت تبخیر پذیری بیشتری برخوردار است. بنابراین پس از استفاده از آن حتما باید درب آن را ببندید.

کاربردهای تینر فوری

تینر فوری یکی از حلال های پر کاربرد به حساب می آید که علاوه بر به کار گیری در صنعت رنگ، صنایع چوبی و مبلمان، در انواع مشاغل نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. با این حال یکی از اصلی ترین کاربردهای آن استفاده به عنوان حلالی برای حل و رقیق نمودن رنگ های فوری نظیر سیلر، کیلر، رنگ های متالیک، رنگ های فوری و یا همان رنگ های خودرویی است. تینر فوری همچنین یک پاک کننده قوی است که از آن می توان به عنوان شوینده ای صنعتی برای شستشوی تجهیزات صنعتی و یا حتی پاک کردن رنگ از تجهیزات نقاشی همانند قلم مو اشاره کرد.

ویژگی های تینر فوری

یک تینر فوری مرغوب باید بسیار شفاف باشد و ظاهری شبیه به آب داشته باشد. به همین علت در هنگام تهیه این محصول باید توجه داشته باشید که ماده ای در تینر رسوب نکرده باشید و به اصطلاح آن را دو فاز نکرده باشد. علاوه بر آن تینر فوری می بایست فاقد آب باشد زیرا در غیر اینصورت در هنگام حل شدن رزین در آن، رزین رنگی کدر پیدا می کند. برای تشخیص وجود آب در این محصول می توانید مقداری از آن را با روغن مخلوط کنید و پس از حل شدن در آن مشاهده کنید که آیا محلول به دست آمده شفاف است یا خیر. در این حالت هر چه محلول شفافیت تر باشد مقدار آب نیز در تینر کمتر است.

حلال برای چاپ افست، فلسکو، هلیو

آشنایی با سولوسو

سولوسو Solvesso نوعی حلال آروماتیک و یکی از فرآورده های پرکاربرد است که از رایحه ای معطر و آروماتیک برخوردار است و در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود. این حلال از خانواده هیدروکربن ها است و جزو حلال های آروماتیک به حساب می آید، به طوری که بخش عمده ای از ساختار آنها از ترکیبات آروماتیک تشکیل شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نوع سولوسو را بر اساس تعداد کربن های به کار رفته در ساختار آن تعیین می کنند. برای بررسی ساختار این ماده باید بگوییم که عمدتا متشکل از نه، ده و یا تعداد بیشتری کربن است. 

سولوسو به طور کلی دارای ساختاری مایع و ظاهری بی رنگ و بسیار شفاف است و از نقطه جوش نسبتا بالایی برخوردار است. در خصوص انحلال پذیری این حلال باید به این نکته اشاره کنیم که اگرچه این ماده قابلیت حل شدن در آب را ندارد، اما در ترکیبات آلی به خوبی حل می شود و از این نظر می توان گفت که از خاصیت انحلال پذیری بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص انواع فرآورده های سولوسو و کاربردهای هر یک از انواع آنها در صنایع مختلف توضیحاتی را اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید. 

فرآورده های سولوسو

سولوسو در گریدهای مختلفی تولید و در بازار مواد شیمیایی عرضه می شود. از این رو این ماده دارای فرآورده های گوناگونی است که در این قسمت به سه فرآورده اصلی آن اشاره می کنیم. این فرآورده ها عبارتند از سولوسو ۱۰۰، سولوسو ۱۵۰ و سولوسو ۲۰۰.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا