کسب و کار

آشنایی با وظایف و قوانین گمرکی و هموارسازی مسیر واردات و صادرات!

تمامی کسانی که در حوزه واردات و صادرات کالا فعالیت دارند، قطعا می دانند که برای وارد و یا صادر کردن کالا باید از گمرک عبور کنند و این قانون در سراسر دنیا وجود دارد. به همین دلیل آشنایی با قوانین گمرکی، تعرفه های گمرکی و حق العمل کاری از جمله مواردی است که به افراد کمک می کند تا راحت تر بتوانند با گمرک وارد تعامل شوند. در ادامه می خواهیم بیشتر به بررسی این موارد بپردازیم.

وظایف گمرک چیست؟

گمرک هر کشور وظیفه دارد با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی که در کشور در جریان است، قوانین گمرکی را مشخص نماید و تمامی بازرگانان مستلزم هستند که از این قوانین پیروی کنند. امروزه، تمامی دنیا وارد تعاملات و معاملات گسترده ای با یکدیگر شده اند و گمرک ها تلاش می کنند با وضع قوانین گمرکی مناسب به رفع این پیچیدگی ها کمک کنند و تعاملات اقتصادی را ساده تر نمایند. قوانین گمرکی هر کشوری در وب سایت رسمی گمرک آن کشور آمده است و در مورد ایران نیز وضع به همین منوال است. اما اگر شما می خواهید درک درستی به این قوانین داشته باشید، توصیه می شود با اصطلاحات زیر آشنایی پیدا کنید:

  • اظهار کالا ( بیانیه کتبی که قوانینی که صاحب کالا باید به آن پابیند باشد مشخص می گردد )
  • اظهار نامه اجمالی ( لیست کاملی از محصولات که شرکت حمل و نقل باید به گمرک ارائه دهد )
  • اظهار کننده ( صاحب قانونی کالا)
  • ترخیص ( دریافت کالا از گمرک)
  • تضمین ( وجه نقدی یا اعتباری)

تعرفه های گمرکی چیست؟

باید بدانید که گمرک مرزبان اقتصادی هر کشور است. این سازمان وظیفه دارد تا با اعمال قوانین مناسب از ورود کالاهای ممنوعه به کشور جلوگیری کند و با دریافت حق گمرکی مناسب به آبادانی کشور و رونق اقتصادی کمک نماید. تعرفه گمرکی مجموعه مالیات و عوارضی است که سازمان گمرک برای خدماتی که به وارد کنندگان کالا ارائه می دهد، دریافت می نماید. تعرفه های گمرکی سالیانه از سوی دولت مشخص می گردند و سپس این موضوع در وب سایت رسمی گمرک به طور رسمی اعلام می شود. بهتر است بدانید تا زمانی که تعرفه های گمرکی به طور کامل پرداخت نشوند امکان ترخیص کالا وجود نخواهد داشت. تعرفه های گمرکی شامل موارد زیر هستند:

  • عوارضی که برای انجام کارهایی نظیر تخلیه بار، آزمایش و استاندارد دریافت می شود.
  • عوارضی که توسط سازمان کمرگ دریافت می گردد، اما متعلق به سازمان های دیگری است که در روند ترخیص کالا خدمات ارائه می دهند مانند سازمان بنادر و سازمان ملی استاندارد.
  • سود بازرگانی که از طرف دولت اعلام می گردد.
تعرفه های گمرکی چیست؟

حق العمل کاری چیست؟

قبل از آنکه به موضوع حق العمل کاری بپردازیم، ابتدا باید بدانیم حق العمل کار گمرکی کیست! حق العمل کار گمرکی به فرد حقیقی یا حقوقی گفته می شود که تشریفات گمرکی شخص دیگری را انجام می دهد و برای انجام این کار هزینه (حق العمل کاری) دریافت می کند. البته باید بدانید که تمامی افراد نمی توانند به عنوان حق العم کار گمرکی فعالیت داشته باشند و سازمان گمرک تنها به کسانی اجازه انجام اینکار را می دهد که دارای پروانه معتبر از سوی این سازمان هستند.

اگر می خواهید این پروانه را دریافت کنید باید به وب سایت گمرک ایران مراجعه نمایید و در آزمون این سازمان شرکت کنید. پس از قبولی می توانید وارد این حوزه شوید. برای شرکت در این آزمون سن شما نباید کمتر از ۲۵ سال باشد و هرگز نباید دارای سابقه جرم و جنایت و یا قاچاق کالا باشید. امروزه، شرکت های زیادی هستند که در این زمینه فعالیت دارند و با دریافت حق العمل کاری کارهای گمرکی شما را انجام می دهند. شما می توانید با مراجعه به وب سایت های معتبر این شرکت ها اطلاعات بیشتری را در مورد آنها بدست بیاورید.

حق العمل کاری چیست؟

آیا شرکت های انجام امور گمرکی معتبر هستند؟

شاید بتوان گفت یکی از سوالات پرتکرار کسانی که می خواهند از شرکت های انجام امور گمرکی خدمات دریافت کنند این است که آیا این شرکت ها معتبر هستند! در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر این شرکت ها پروانه ها و مجوزهای رسمی را از سوی سازمان گمرک و سازمان های دیگر دریافت کرده باشند، بی شک معتبر هستند و شما می توانید با اطمینان از آنها بخواهید که امور گمرکی شما را انجام دهند. به همین دلیل، قبل از دریافت خدمات از این شرکت ها باید مجوزهای آنها را ببینید و از آنها استعلام بگیرید. همچنین، می توانید از کسانی که قبلا از این شرکت ها خدمات دریافت کرده اند اطلاعات کافی را بدست بیاورید و در صورتی که این اطلاعات مورد تایید بودند برای دریافت خدمات اقدام نمایید.

شرکت بازرگانی افشار راد طب

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم، تا شما را با مفاهیمی نظیر قوانین گمرکی، تعرفه های گمرکی و حق العمل کاری آشنا کنیم. در واقع، شما با پیروی از این قوانین و پرداخت تعرفه های مشخص شده می توانید روند ترخیص کالا را سرعت ببخشید. اگر شما با این امور آشنایی ندارید و یا زمان کافی ندارید تا این کارها را دنبال کنید، می توانید از شرکت های معتبری که در این حوزه فعالیت دارند برای انجام امور گمرکی خود کمک بخواهید. شرکت بازرگانی افشار راد طب (radcommercialgroup.com) شرکتی است که فعالیت خود را در سال ۱۳۸۹ آغاز کرد و امروزه به برندی معتبر در زمینه واردات، صادرات، حمل و نقل بین المللی و ترخیص کالا تبدیل شده است. متخصصان این شرکت به شما کمک می کنند تا مشاوره های لازم را در خصوص امور گمرکی به شما بدهند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا