کسب و کار

آشنایی با پلتفرم های معاملاتی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

برای فعالیت در هر کدام از بازارهای مالی تسلط بر دانش معامله گری الزامی است. کسب سود از این بازارها هر چند ممکن است اما ضرر و زیان در کمین افرادی است که به این سلاح مجهز نیستند. سوال مهم این است که چطور به این دانش دست پیدا کنیم؟

در این مقاله می خواهیم ابزارهایی را که معامله گران موفق استفاده می کنند تا آیندهِ قیمت را پیش بینی کنند، معرفی کنیم. در واقع می توان گفت آشنایی با پلتفرم های معاملاتی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، اولین قدم به سمت کسب دانش در این زمینه است.

معامله گری با استفاده از تحلیل تکنیکال

معامله گری با استفاده از تحلیل تکنیکال
معامله گری با استفاده از تحلیل تکنیکال

یکی از مهم ترین روش هایی که برای کار در بازارهای مالی باید به آن مسلط باشید استفاده از تحلیل تکنیکال است.

خیلی ساده می توان گفت که تحلیل تکنیکال به بررسی نمودار قیمت از نظر آماری گفته می شود. یعنی با بررسی گذشته قیمت در قالب نمودار سعی در پیش بینی آینده قیمت خواهیم کرد.

برای بررسی قیمت باید از یک سری ابزار و الگو استفاده کنیم تا بتوانیم به شکل بهتری روند آینده قیمت را حدس بزنیم.

یکی از محبوب ترین پلتفرم ها یا نرم افزارهای معاملاتی برای تحلیل تکنیکال، متاتریدر است که اکثر بروکرها آن را در اختیار مشتریانشان قرار می دهند. برای این که نحوه کار کردن با این پلتفرم پرکاربرد را یاد بگیرید می توانید به مقاله آموزش مرحله به مرحله و تصویری نرم افزار MetaTrader در این قسمت مراجعه کنید.

قابلیت های نرم افزار متاتریدر را می توان در چند دسته تقسیم بندی کرد:

  • استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورهای مختلف
  • دسترسی به نمودارهای قیمت
  • دسترسی به اخبار
  • قابلیت ایجاد هشدارهای معاملاتی
  • معاملات فارکس، سهام، طلا، شاخص، ارزهای دیجیتال و …
  • امکان کپی کردن از معاملات سایر معامله گران
  • تایم فریم های مختلف
  • استفاده از اکسپرت
  • سفارش گذاری های مختلف

معامله گری با استفاده از تحلیل فاندامنتال

معامله گری با استفاده از تحلیل فاندامنتال
معامله گری با استفاده از تحلیل فاندامنتال

اما تحلیل تکنیکال به تنهایی نمی تواند معاملات موفقی را برای شما رقم بزند. شاید بپرسید چرا؟

داده های اقتصادی و میزان رشد و پیشرفت کشورها به شکل مستقیمی روی نرخ ارز آن ها تاثیرگذار است. عواملی مثل میزان تورم، نرخ بهره و بیکاری به شدت روی نرخ ارزها در فارکس تاثیرگذار هستند. همچنین می توان گفت که وقایع سیاسی و اقتصادی  روی قیمت تمام ابزارهای معاملاتی از جفت ارزهای فارکس گرفته تا طلا، نفت و ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است.

بنابراین آگاهی از این اخبار و داده ها و توانایی تحلیل کردن آن ها می تواند منجر به انجام معاملات موفقی برای شما بشود.

یکی از مهم ترین وب سایت هایی که در این زمینه وجود دارد سایت فارکس فکتوری (www.forexfactory.com) است که از آن به عنوان تقویم اقتصادی جهان نیز یاد می شود. برای این که بتوانید با تمام قسمت های این سایت پرکاربرد آشنا شده و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید می توانید اینجا کلیک کنید.

سایت فارکس فکتوری مزایای زیادی دارد که در ادامه به چند تا از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • دسترسی به مهم ترین اخبار اقتصادی به صورت دسته بندی شده
  • امکان تنظیم ساعت محلی در سایت
  • امکان شخصی سازی برای کاربران
  • امکان گفتگو با سایر کاربران سایت
  • امکان مشاهده جزئیات معامله سایر معامله گران
  • معرفی بروکرهای معتبر
  • مشاهده زمان بازو بسته شدن سشن های فارکس
  • قابلیت فیلتر کردن اخبار بر اساس نوع ارز، نوع خبر و اهمیت آن

بسیاری از کسانی که در بازار فارکس فعال هستند از اطلاعات این سایت برای تحلیل فاندامنتال یا بنیادی استفاده می کنند تا بتوانند به کمک آن روند آینده قیمت را پیش بینی کنند.

کدام روش بهتر است: تکنیکال یا فاندامنتال

تا این جا یاد گرفتیم که برای تحلیل بازار دو نوع روش مهم تحلیلی وجود دارد به نام تحلیل تکنیکال و فاندامنتال یا بنیادی. این دو روش در عین تفاوت های بسیار زیادی که با هم دارند به نوعی مکمل هم محسوب می شوند و تسلط به هر دوی آن ها برای موفق شدن در فارکس و سایر بازارهای مالی لازم است.

برای این که بتوانید اطلاعات جامعی درباره تفاوت این دو نوع تحلیل به دست بیاورید می توانید به مقاله ۱۰ تفاوت تحلیل فاندامنتال و تکنیکال مراجعه کنید.

همان طور که قبلا هم گفتیم تحلیل تکنیکال به بررسی نمودارهای قیمت با استفاده از ابزارهای مختلف گفته می شود. در این نوع از تحلیل علاوه بر استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورهای مختلف الگوهای مختلفی همچون امواج الیوت، الگوهای شمعی، الگوهای هارمونیک و … استفاده می شود.

در تحلیل فاندامنتال اما از انواع داده های اقتصادی استفاده می شود. در این نوع از تحلیل وضعیت اقتصادی کشورها بررسی می شوند تا با توجه به آن ارزش کنونی ارز آن کشورها و قیمت آینده آن ها را پیش بینی کنند.

باید گفت که هر دو نوع تحلیل به معامله گران در انجام معاملات موفق کمک می کنند اما اگر فقط از تحلیل تکنیکال استفاده کنیم چه اتفاقی می افتد؟

فرض کنید با توجه به بررسی نمودار قیمت (روش تکنیکال) به این نتیجه رسیده اید که جفت ارز EUR/USD با کاهش قیمت رو به رو خواهد شد. بنابراین شما آماده معامله Short یا فروش می شوید.(فارکس بازاری دوطرفه است و می توان در آن هم معاملات خرید و هم معاملات فروش انجام داد.)

پس در اولین روز هفته بدون توجه به اخبار اقتصادی وارد معامله فروش می شوید اما بازار برخلاف مسیری که شما پیش بینی کرده بودید، حرکت می کند و شما را وارد ضرر می کند. (البته اگر حد ضرر معقولی از قبل مشخص کرده باشید، پول خیلی کمی را از دست می دهید.)

بعد از این که به خود می آئید تازه متوجه می شوید که به هنگام معامله شما، یک خبر اقتصادی مهم درباره یورو منتشر شده و همین باعث شده تا روند قیمت در آن  تغییر کند.

پس بهتر است که با اشراف کامل و تسلط به هر دو نوع تحلیل وارد دنیای جذاب معامله گری شوید تا بتوانید اشتباهات خود را به حداقل برسانید.

در پایان می توان گفت که تسلط به متاتریدر به عنوان پرکاربردترین پلتفرم معاملاتی برای تحلیل تکنیکال و همچنین تلسط به سایت فارکس فکتوری و نحوه استفاده از آن به عنوان محبوب ترین مرجع برای دسترسی به اخبار و داده های اقتصادی برای تحلیل فاندامنتال بسیار الزامی است. با استفاده از این دو پلتفرم و تسلط بر هر دو نوع تحلیل تکنیکال و فاندامنتال می توانید مطمئن باشید که راه درستی به سمت معامله گری در فارکس و کسب سود از آن را شروع کرده اید.

خبرنگار: بهروز مجیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا