اجتماعی

آغاز حرکت شاخص بورس خلاف پیش‌بینی‌ها

روند بازار به نقل از ایرنا نوشت: سهامداران حاضر در بازار با وجود نگرانی در زمینه گسترش ویروس کرونا در ایران، تعطیلی شرکت‌های بورسی به دلیل شیوع این ویروس و نیز افت قیمت های جهانی، امروز بازار سرمایه روند متفاوتی را نسبت به روز گذشته آغاز کرد و در مسیر صعودی قرار گرفت.

شاخص بورس روز گذشته معاملات خود را  مانند نخستین روز هفته گذشته آغاز کرد و  در آغاز دقایق معاملات افت بیش از ١٩ هزار واحدی را برای این بازار رقم زد با این تفاوت که این روند در بازار هفته گذشته موقتی بود و  از نیمه دوم معاملات، تغییر رویه داد و در مسیر افزایشی قرار گرفت در حالی که روز گذشته روند نزولی شاخص تا پایان زمان معاملات همراه با بازار بود.

فعالان بازار از هفته گذشته بعد از مساله کرونا و تاثیرگذاری آن بر قیمت‌های جهانی در انتظار ریزش شاخص بورس بودند در حالی که ورود گسترده نقدینگی و استقبال سرمایه‌گذاران از این بازار اجازه چنین اصلاحی و ریزش شاخص بورس را به این بازار نداد و رشد پر قدرت نماگر بورس تا پایان هفته ادامه‌دار بود.

همچنین از روزهای پایانی هفته گذشته بود که به دلیل افت چشمگیر قیمت‌های جهانی خبرهایی در فضای مجازی در زمینه اصلاح شاخص بورس مطرح شد که سرمایه‌گذاران حاضر در بازار را نگران معاملات هفته جاری ساخت و قبل از آغاز معاملات روز گذشته شاهد ایجاد صف‌های فروش طولانی در بازار به منظور جلوگیری از ضرر و زیان‍های احتمالی بودیم.

ابلاغیه‌های جدید سازمان بورس در زمینه تغییر حجم مبنا و نیز تغییز فرآیند صدور کد برای سهامداران جدید عامل کمی نبود تا بتواند به دنبال کاهش قیمت‌های جهانی افت بیشتر شاخص بورس را رقم بزند و اصلاح ١٩ هزار واحدی این شاخص را در کارنامه معاملات روز گذشته بازار ثبت کند.

ادامه روند بازار سرمایه در گرو گسترش کرونا

نوید قدوسی امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به علت افت شاخص بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: علاوه بر تاثیر ابلاغیه‌های صادر شده از  سوی سازمان بورس، مساله کرونا و ریزش بازارهای جهانی می‌تواند به عنوان دیگر عامل تاثیرگذار بر روند نزولی بازار سرمایه مطرح شود.

وی افزود: گسترده شدن کرونا در ایران می‌تواند منجر به تعطیلی شرکت‌ها و کاهش سطح فعالیت‌های اقتصادی در کشور شود که این موضوع زمینه ایجاد نگرانی‌هایی را در بازار ایجاد کرده است.

به گفته قدوسی، تعطیلی شرکت‌ها به عنوان یک عامل منفی در روند معاملات تلقی شد که زمینه فشار فروش در بازار را فراهم کرد.

 این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مصوبات جدید سازمان بورس مبنی بر تغییر حجم مبنا و فرآیند جدید کد معاملاتی برای مشتریان جدید چندان بر روند بازار تاثیرگذار نیست بلکه مسائل روانی آن می‌تواند به شدت روند بازار راتحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: جای تعجب دارد که سازمان بورس درست در زمانی که باید از بازار حمایت کند چنین عامل کنترلی و بازدارنده ای را در بازار ابلاغ و اجرایی کرد.

قدوسی اظهار داشت: به صورت سنتی بازار همیشه در اسفند ماه تحت فشار فروش قرار می‌گیرد که این موضوع در کنار دیگر  عوامل زمینه شوک معاملاتی در بازار را از روز گذشته فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به چه دلیل مساله کرونا بر بازار هفته گذشته بی تاثیر بود، گفت: مساله کرونا هفته گذشته تاثیر چندانی را بر روند معاملات بازار سرمایه ایجاد نکرد و اثر آن به صورت مستقیم بر بازار نرسیده بود، همچنین در ایران آمار مبتلایان به این بیماری عدد بسیار کوچکی بود و چنین ذهنیتی که این بیماری در حال تبدیل به یک بیماری واگیردار است وجود نداشت.

وی نرخ دلار را به عنوان عامل مهم تاثیرگذار  بر روند صعودی شاخص بورس در بازار هفته گذشته دانست و گفت:  روند افزایشی نرخ دلار انرژی حرکت شاخص بورس به سمت صعود را افزایش داد اما از روز پنج شنبه قیمت دلار مسیر نزولی را در پیش گرفت، به همین دلیل قیمت دلار مستقل از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF زمینه نگرانی در سطوح فعالیت اقتصادی را فراهم کرد که به مراتب این مساله اثر خود را در بازار سرمایه گذاشت و روند بازار نزولی شد.

قدوسی با بیان اینکه ادامه اصلاح بازار بستگی به اخباری دارد که از گسترش کرونا در کشور منتشر می شود، گفت: روز گذشته دو خبر منفی از گسترش کرونا داشتیم مبنی بر اینکه یکی از شرکت‌های بورسی خبر از تعطیلی خطوط تولید خود به منظور جلوگیری از گسترش کرونا در بین کارمندان خود را اعلام کرد، خبر دیگر درباره صادرات میعانات گازی و سوخت مایع به چند کشور همسایه بود که این دو عامل بر روند بازار بی تاثیر نبودند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ادامه روند بازار بستگی به خبرهایی مانند اینکه آیا  تعطیلی خطوط تولید کارخانه‌ها ادامه دار است؟ یا سطح فعالیت اقتصادی کاهش پیدا می‌کند یا خیر؟ دارد این موضوعات از جمله عوامل تاثیرگذار در تعیین روند کوتاه مدت بازار محسوب می‌شوند.

اصلاح موقتی شاخص بورس

علی صادقین، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایرنا گفت: روز گذشته سه دلیل عامل افت شاخص بورس بودند، مهمترین آن افت قیمت‌های جهانی بود که بر سهام شاخص ساز، دلاری محور و شرکت‌هایی که صادرات دارند تا حدودی تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: تغییر حجم مبنا از دیگر عواملی بود که هیجان داشت اما اثر خاصی در خروج نقدینگی ندارد و فقط می‌تواند در کاهش سرعت ورود نقدینگی اثرگذار باشد.

صادقین اظهار داشت: به لحاظ تحلیل تکنیکالی  شاخص بورس بعد از چند روز رشد مستمر نیاز به اصلاح داشت، که این اصلاح دیرور انجام شد و از امروز دوباره به روند اصلی خود بازگشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از هفته گذشته اصلاح شاخص بورس پیش‌بینی شده بود به همین  دلیل از صبح روز گذشته قبل از آغاز معاملات شاهد صف‌های فروش در بازار بودیم اما هر چه جلوتر رفتیم شرکت‌هایی که ارتباطی به قیمت‌های جهانی ندارند روند خود را از بازار جدا کردند.

وی اصلاح انجام شده در بازار را موقتی اعلام کرد و گفت: در مورد سهام وابسته به قیمت‌های جهانی تا حدودی اصلاح قطعی است و به نظر می‌رسد که ارز سامانه نیما تا حدودی به جبران افت قیمت‌های جهانی کمک کند.

صادقین علت رشد پرشتاب شاخص بورس در بازار را اینگونه بیان کرد: ورود نقدینگی به عنوان اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس محسوب می‌شود و هیچ گزینه‌ای به اندازه ورود نقدینگی در روند بازار قدرتمند و تاثیرگذار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: روند نزولی شاخص بورس در بازار موقتی است و دوباره از چند روز آینده شاهد ورود نقدینگی به این بازار خواهیم بود.

وی گفت: تا زمانی که رقیب سرسخت و جدی برای بازار سرمایه پیدا نشود ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه ادامه دارد و شاهد بازگشت دوباره رشد شاخص به این بازار خواهیم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا