اقتصادی

آغاز روند تامین مالی از طریق فروش سهام در بازار

تحلیلگر بازار سرمایه از آغاز روند تامین مالی از طریق فروش سهام در بازار سرمایه خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران در بورس نباید سهم خود را در کف قیمت به فروش برسانند.

روند بازار بورس – محمد ماهیدشتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شاخص کل بورس، اگرچه در ماه آذر افزایش یافت، اما این شاخص در دی‌ماه رو به اصلاح گذاشته و جای نگرانی از بابت این اصلاح وجود ندارد، گفت: در این رابطه حسابی سرانگشتی نشان می‌دهد اصلاحی که شاخص بورس در دی ماه صورت داده، اصلاح خوبی است و جای نگرانی وجود ندارد.

اصلاحی که شاخص بورس در دی ماه صورت داده، اصلاح خوبی است و جای نگرانی وجود ندارد

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: در این میان، هر چقدر که بازار رشد کرده و برخی از سهام از ارزش ذاتی خود دور شده باشند، باز هم برآوردها در بررسی‌های سالانه، فصلی و ماهانه حکایت از آن دارد که روند بازار صعودی است و در سال ۲۰۲۱ میلادی، بورس روند متعادل و رو به رشدی را تجربه خواهد کرد؛ لذا در ماه ژانویه انتظار کاهش شاخص را نداریم و پیش‌بینی این است که روند به شکل متعادل پیش رود.

وی تصریح کرد: بعد از افزایشی که شاخص در آذرماه داشت و اصلاحی که هم اکنون بورس آن را تجربه می‌کند، اگرچه ممکن است در مردم این تلقی ایجاد شود که شاخص بورس رو به کاهش طی مسیر خواهد کرد، اما واقعیت آن است که بحث تأمین مالی از طریق فروش سهام شرکتهای بزرگ و البته سهامداران خرد، در دست انجام است و تأمین مالی از طریق فروش سهام در دستور کار قرار گرفته؛ چراکه کل اقتصاد با مشکل تأمین مالی مواجه شده است و بالانس عرضه و تقاضای سهام، به نفع تقاضا در حال انجام است.

با توجه به نرخ‌های تنزیل اقتصاد و چشم انداز درآمدزایی شرکتها، حتی اگر رشد درآمد شرکتها برای سال آینده نیز صفر در نظر گرفته شده و ما به روند حرکت شاخص بسیار بدبین باشیم، باز هم به نظر نمی‌رسد که نسبت قیمت به درآمد، خیلی پایین باشد

به گفته ماهیدشتی، در چنین شرایطی با توجه به نرخ‌های تنزیل اقتصاد و چشم انداز درآمدزایی شرکتها، حتی اگر رشد درآمد شرکتها برای سال آینده نیز صفر در نظر گرفته شده و ما به روند حرکت شاخص بسیار بدبین باشیم، باز هم به نظر نمی‌رسد که نسبت قیمت به درآمد، خیلی پایین باشد؛ چراکه این روند منطقی نیست و وقتی که در بازار مسکن، نسبت پی به ای ۳۰ تا ۴۰ است، نمی‌توان این امر را منطقی دانست که نسبت پی به ای برخی شرکتها در بازار سرمایه ۱۰ باشد؛ ضمن اینکه اگر جریان نقدینگی در اقتصاد ایران وجود داشت، بازار سهام تا این اندازه دچار احساسات منفی نمی‌شد؛ البته موضوع حبس جریان نقدینگی در اقتصاد ایران نیز، یک بحث مفصل است.

وی با انتقاد از اجرای برخی سیاست‌های پولی از سوی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اگرچه اجرای این سیاستها برای کنترل تورم انجام شده، اما باز هم نرخ ارز که از تعادل خارج شده باشد، این سیاستها کارساز نخواهد بود؛ بنابراین با سیاست انقباضی پولی که بانک مرکزی در پیش گرفته، حتی نرخ بهره کذایی ۴۰ درصدی هم که در هیچ جای دنیا نمود واقعی ندارد، نمی‌توان برای مردم سودآور باشد.

ماهیدشتی با بیان اینکه هم اکنون نوسانات شاخص طبیعی است، گفت: قبل از اینکه شاخص کف قبلی را بشکند و به سمت پایین حرکت کند، به سمت بالا برخواهد گشت و نزول پایداری برای آن متصور نیست، به این معنا که اگر بخواهیم بر روی نمودار صحبت کنیم، شاخص بورس تا محدوده یک و نیم میلیون واحدی بالا رفت؛ اما به مرور پایین آمد؛ بنابراین اگر اکنون هم بتواند به آن سقف برسد، باز هم به معنای رونق نیست؛ بلکه فقط سهامداران خرد و کلان تشویق می‌شوند که از محل فروش سهام خود، تأمین مالی کنند و این بازار که اصطلاحاً یک طرفه شده است؛ به نحوی پیش خواهد رفت که هر چه زمان جلو رود، شاخص سر جای خود قرار گیرد؛ پس اگر شاخص هم کمی بالا رود، پول جدید وارد بازار نمی‌شود؛ این در حالی است که عده‌ای صرفاً بر این باورند که باید سهام را در قیمت بالا بفروشند و در کف قیمت بخرند.

بورس اوراق بهادار تهران

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، رونق در شاخص زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی متصور نیست چه برسد به اینکه پول جدیدی را وارد بازار کند.

وی افزود: هم اکنون در بازار سرمایه برخی شرکت‌ها، از کف شاخص هم پایین‌تر رفته‌اند و این امر بیشتر در گروه مخابرات و خودرو خود را نشان می‌دهد؛ اما دسته‌ای دیگر از شرکتها نزدیک سقف مرداد هستند؛ در حالیکه شاخص سقوط کرده است و به رقم‌های پایین‌تری رسیده است که نمونه آن در معادن، گروه فلزات، بانک‌ها و شیمیایی‌ها هستند؛ اما جالب آن است که برخی از شرکتها از سقف مجاز هم بالا زده‌اند که عمدتاً شرکتهای کوچک هستند؛ پس بازار سرمایه به هیچ عنوان همگن نیست و در حال تعادل قرار ندارد.

ماهیدشتی با بیان اینکه بازاری که در آن، بازدهی برخی از صنایع بالا است، نسبت قیمتها عوض شده است؛ اما به هر حال مجموع نظرات این است که شاخص از رقم‌های کنونی کمتر نشود؛ اما نباید انتظار داشت که اگر بالا هم رفت باز هم در آن روند ثابت بماند، بلکه روند صعودی و نزولی توأمان صورت می‌گیرد و البته سناریوی محتمل‌تر رشد شاخص در ماههای آینده است.

وی معتقد است که تأمین مالی در اقتصاد آسیب دیده است و دلیل این امر هم، تورم بالایی است که از قبل وجود داشته؛ ضمن اینکه نسبت قیمتها در بازارسهام به هم خورده است و این امری بسیار مهم برای سیاستگذار و سرمایه‌گذار است؛ در این میان به هر حال بازار نوسانی است و ممکن است در برخی برهه‌ها در سال ۲۰۲۱ سقوط را هم تجربه کند، اما در مجموع در سال ۲۰۲۱ روند صعودی را شاهد خواهیم بود.

ماهیدشتی گفت: به هر حال استراتژی فروش در کف قیمتی به هیچ عنوان منطقی نیست و سرمایه‌گذاران در هر شرایطی برای ورود و خروج از بورس باید سرمایه‌گذاری خود را مدیریت نمایند؛ اما نباید در کف قیمتی سهام خود را بفروشند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا