اجتماعی

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری آلزایمر می‌شود!

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

به گزارش روند بازار، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون که آلاینده اصلی بسیاری از شهرهای جهان ازجمله تهران هستند، اثرات ناگواری را برای سلامتی در پی دارند. به تازگی نیز یکی دیگر از اثرات نامطلوب این ذرات سمی شناسایی شده و مطالعه‌ای که به سرپرستی دانشگاه اموری آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون با اثر گذاشتن بر لایه‌های مغزی تأثیر بسیار زیادی بر افزایش عوامل ابتلا به آلزایمر دارند.

محققان در این تحقیق، بافت مغز ۲۲۴ فرد مبتلا به بیماری آلزایمر را که پس از مرگ مغز خود را اهدا کرده بودند، بررسی کردند. آنها با جستجوی نشانگرهای خاص در بافت مغز و مقایسه آن با شدت قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا برای هر یک از این اشخاص در بازه ۵ سال اخیر زندگی‌شان دریافتند که قرار گرفتن بیشتر در معرض ذرات PM 2.5 با سطوح بالاتر پلاک‌های عصبی پروتئینی در مغز مرتبط است. این پلاک‌ها از علائم بیماری آلزایمر محسوب می‌شوند.

دانشمندان می‌گویند، هر چه فردی بیشتر در معرض ذرات PM 2.5 قرار گیرد، خطر افزایش این پلاک‌ها در بافت مغز بیشتر شده و افرادی که بیشتر در معرض ذرات PM 2.5 قرار داشتند، تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که در معرض کمتری قرار داشتند، در خطر آلزایمر بودند.

محققان با توجه به اینکه خودروها یکی از اصلی‌ترین عوامل انتشار ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون هستند، هشدار دادند که هرچه ترافیک، خودرو فرسوده و سوخت غیراستاندارد بیشتر باشد، موارد ابتلا به آلزایمر نیز افزایش پیدا خوهد کرد.

این مطالعه در مجله علمی Neurology منتشر شده است.

منبع
خبرگزاری تسنیم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا