اقتصادی

خواب زمستانی بازار مسکن تهران در ابتدای پاییز ۱۴۰۱

روند ماهانه ورود نقدینگی به بازار مسکن شهر تهران از سال ۹۵ تا پایان مهرماه امسال بررسی شده که مقایسه این روند و تعدیل آن با نرخ تورم نشان می دهد که به طور سنتی فروردین و مهرماه هر سال، بازار مسکن با افت ورود نقدینگی مواجه شده ،مهرماه امسال هم از این روند تبعیت کرده است اما آیا روند پایدار است؟ آیا پول های سرگردان از سایر بازارهای رقیب به بازار مسکن وارد می شوند؟


به گزارش روند بازار به نقل از اقتصادنیوز، محاسبات بانک مرکزی نشان می‌دهد ارزش معاملات مسکن در ابتدای پاییز امسال نسبت به انتهای بهار تقریبا نصف شده است. آماری که از کاهش ورودی پول به بازار ملک حکایت دارد. اما یک روش دیگر برای مشاهده فشار نقدینگی به بازار مسکن تعدیل اعداد با تورم است.اگر ارزش معاملات انجام شده در بازار مسکن تهران را از فروردین ۹۵ به بعد، بر پایه قیمت‌های ۱۴۰۱ تعدیل کنیم رقم حاصل شده به طور متوسط ۲۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

این نمودار نشان می‌دهد که ورود پول در هر ماه چقدر از میانگین فاصله داشته است.

خواب زمستانی بازار مسکن تهران در ابتدای پاییز 1401

در این روش محاسباتی شاهد هستیم از سال ۱۳۹۵ به طور سنتی ورود نقدینگی به بازار مسکن در ماه‌های فروردین و مهر با یک افت مواجه بوده است.تنها استثناء هم سال ۱۳۹۹ بوده که با توجه به افزایش شدید سرعت پول از ابتدای سال و رشد قیمت در بیشتر بازارها، بازار مسکن در مهرماه هم بی‌نصیب نمانده است.

با این حساب برخی کارشناسان معتقدند، رفتار مهرماه یک رفتار سنتی است و این ماه‌های بعد است که تصویر واضح‌تری از جذابیت بازار مسکن برای سرمایه گذاران را نشان می‌دهد.

برخی فکر می‌کنند پول‌های کلان در بازارهای رقیب مثل بورس در ادامه سال به بازار مسکن وارد شوند.اما اکوایران از یک منبع مطلع شنیده است بهم خوردن نسبت دلار در بازارهای ارز مرزی با بازار تهران نشانه عطش خروج سرمایه است.

اگر این عطش ادامه یابد مسکن هم از همان ابتدای پاییز به خواب زمستانی رفته است.

خواب زمستانی بازار مسکن تهران در ابتدای پاییز 1401

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا