اقتصادی

آمار واقعی تولید خودرو چقدر است؟

روند بازار به نقل از فارس نوشت: در ۷ ماه امسال ۵۵۰ هزار و ۲۴۳ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶.۸ درصد افزایش داشت. در بررسی عملکرد خودروسازان، ابهاماتی در مورد چگونگی عرضه پژو ۲۰۰۸ تولیدی طی ماه‌های اخیر مطرح است.

 از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ۵۵۰ هزار و ۲۴۳ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به تولید مدت مشابه سال قبل یعنی ۴۳۳ هزار و ۸۳۶ دستگاه، رشد ۲۶.۸ درصدی را تجربه کرده است.

در این مدت ۵۷۳ هزار و ۳۳۱ دستگاه سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به ۷ ماهه سال قبل ۴۴.۲ درصد رشد داشته است. طی ۷ ماه امسال تولید ون ۳۰.۱ درصد، وانت ۳۹.۳ درصد، مینی‌بوس و میدل باس ۱۵.۶ درصد، اتوبوس ۱۰۳.۹ درصد و همچنین کامیونت، کامیون و کشنده ۵۶ درصد رشد داشته است. در عین حال، تولید انواع خودرو طی مهر امسال به ۸۱ هزار و ۶۰۸ دستگاه رسید که نسبت به مهر ۹۸ رشد ۵۱ درصدی را داشته است.

تولید سواری طی مهر امسال معادل ۷۳ هزار و ۷۳۵ دستگاه بود که با رشد ۵۳ درصدی نسبت به مهر سال قبل روبرو شده است. در مهر ماه امسال تولید مینی‌بوس و میدل باس افت ۱۹.۷ درصدی را داشته و در مورد سایر خودروها نیز شاهد رشد تولید هستیم.

* رشد ۵۵ درصدی تولید ایران خودرو

طی ۷ ماهه امسال ۲۸۲ هزار و ۳۲۸ دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو به تولید رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵.۲ درصد رشد داشته است. در این مدت ایران خودرو ۲۷۸ هزار و ۸۱ دستگاه سواری تولید کرد که نسبت به ۷ ماهه ۹۸ با رشد ۵۴.۷ درصدی همراه بوده است.

همچنین طی ۷ ماه امسال تولید وانت در این گروه خودروسازی ۸۹.۶ درصد و تولید ون ۹۷.۸ درصد رشد داشته است. در مقابل، تولید مینی‌بوس، میدل باس و اتوبوس افت ۲۶.۲ درصدی را تجربه کرده اما تولید کامیونت، کامیون و کشنده ۱۱۶.۶ درصد افزایش داشته است.

تولید محصولات ایران خودرو طی مهر امسال نیز به ۴۲ هزار و ۵۹۳ دستگاه رسید که نسبت به مهر ماه سال ۹۸ افزایش ۹۱.۷ درصدی را داشته است. در این ماه ۴۲ هزار و ۲۷۱ دستگاه سواری توسط این گروه خودروسازی به تولید رسید که نسبت به مهر سال قبل ۹۳.۴ درصد افزایش یافته است.

تولید وانت توسط ایران خودرو در مهر امسال افت ۹۰.۷ درصدی و تولید مینی‌بوس، میدل باس و اتوبوس افت ۳۳.۳ درصدی را تجربه کرده است. در عین حال تولید کامیونت، کامیون و کشنده ۱۸۰.۲ درصد افزایش را داشته است.

* رشد ۲.۹ درصدی تولیدات سایپا

طی ۷ ماهه اول امسال ۲۳۶ هزار و ۳۰۷ دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی سایپا تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۹ درصد افزایش داشته است. در این مدت تولید سواری توسط گروه سایپا معادل ۲۰۰ هزار و ۱۹۲ دستگاه بود که نسبت به ۷ ماهه سال قبل ۰.۸ درصد افت داشته است.

در عین حال، تولید وانت ۳۰.۷ درصد رشد داشته اما تولید ون با کاهش ۷۵ درصدی و تولید کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش ۲۶.۴ درصدی همراه بوده است. در مورد تولید خودرو توسط گروه صنعتی سایپا طی مهر امسال نیز باید به رشد ۱۴.۸ درصدی اشاره کنیم به طوری که در این مدت ۳۳ هزار و ۱۳۹ دستگاه انواع خودرو توسط این گروه خودروسازی به تولید رسیده است.

طی مهر امسال ۲۷ هزار و ۴۸۵ دستگاه سواری توسط گروه صنعتی سایپا تولید شده که نسبت به مهر ۹۸ رشد ۱۳.۶ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین تولید وانت در مهر امسال توسط سایپا ۲۲.۵ درصد رشد و تولید کامیونت، کامیون و کشنده ۲۹.۵ درصد افت داشته است.

* ابهام در عرضه پژو ۲۰۰۸

نکته قابل توجه در تولید ۷ ماهه امسال خودروسازان این است که طی این مدت ۲ دستگاه شاهین توسط سایپا به تولید رسیده و ۷ دستگاه محصول K132 نیز در ایران خودرو تولید شده است. همچنین ۲۶۵ دستگاه پژو ۲۰۰۸ توسط ایران خودرو تولید شده است.

در عین حال، طی مهر امسال ۷۷ دستگاه پژو ۲۰۰۸ توسط ایران خودرو تولید شده که مشخص نیست تولیدات تیرماه به بعد چطور و در کجا عرضه شده‌اند.

محمد حق پناهی، مدیرعامل ایکاپ، خرداد امسال با بیان اینکه موفق شدیم تعداد ۱۶ هزار تعهد ایجاد شده برای این محصول را اجرا کنیم، گفته بود: به دلیل اعمال تحریم‌های ناعادلانه و ترک همکاری شریک فرانسوی (پژو) با ایران خودرو،‌ تعدادی از خودروهای پژو ۲۰۰۸ به مشتریان تحویل نشده بود که با پیگیری و تلاش فراوان در تامین قطعات کسری،‌ تمامی خودروهای ثبت نامی تولید و تحویل مشتریان شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا