اقتصادی

کاهش سهم خانوارها از تسهیلات بانکی

میزان وام‌های پرداختی شبکه بانکی در سه ماهه نخست سال جاری با رشدی ۲۵.۸ درصدی همراه شد و ۱۴.۸ درصد از این وام‌ها به خانوارها تخصیص یافت.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، روز گذشته بانک مرکزی با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مربوط به وام‌های پرداخت شده توسط بانک‌ها درسه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ را به تفکیک بخش‌های اقتصادی و هدف از دریافت را منتشر کرد. گزارشی که بر اساس آن در بهار امسال بانک‌ها بیش از ۹۲۱ هزار میلیارد تومان وام به گروه‌های هدف مختلف پرداخت کرده‌اند که این رقم با رشدی ۱۸۹ هزار میلیارد تومانی معادل ۲۵.۸ درصد در مقایسه دوره مشابه سال ۱۴۰۱ را به ثبت رسانده است.

این در حالیست که میزان پرداخت وام از خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ معادل ۴۷ درصد رشد کرده بود. بنابراین با وجود تاکید مکرر دولت سیزدهم مبنی بر آسان‌تر شدن پرداخت وام، رشد تسهیلات اعطایی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

پرداخت ۱۳۶ هزار میلیارد تومان وام به خانوار

بررسی گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که در بهار سال جاری، حدود ۷۸۵ هزار میلیارد تومان معادل ۸۵.۲ درصد از کل وام‌های پرداخت شده، به صاحبان کسب‌وکار (حقوقی و غیرحقوقی) تعلق یافته است.

به علاوه ۱۴.۸ درصد از وام‌ها به مبلغ ۱۳۶ هزار میلیارد تومان نیز به مصرف‌کنندگان نهایی یا همان خانوار رسیده است. این در حالیست که در پایان سال ۱۴۰۱ سهم خانوار از وام‌ها معادل ۱۵.۴ درصد بود. بنابراین سهم مصرف‌کنندگان نهایی از وام‌ها در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

وام‌ها به کدام سو رفتند؟

از سوی دیگر، طبق این گزارش ۷۸ درصد از وام‌های پرداخت شده به کسب‌وکارها، به منظور تامین سرمایه در گردش آنها بوده و ۱۶.۳ درصد از آنها برای ایجاد واحدهای جدید تخصیص یافته است. به علاوه ۴.۱ درصد از این تسهیلات برای توسعه فعالیت کسب‌وکارها بوده و حدود یک درصد از آنها نیز صرف دیگر مصارف شده است.

همچنین ۴۰.۳ درصد از وام‌های پرداخت شده به خانوارها از نوع خرید کالای شخصی بوده است و وام‌های قرض‌الحسنه ضروری با ۲۳.۵ درصد، ازدواج با ۱۷.۵ درصد، خرید انواع مسکن با ۷.۴ درصد و فرزندآوری با ۴.۷ درصد نیز در رده‌های بعدی بیشترین سهم از وام‌های پرداختی به خانوار قرار دارند.

بخش خدمات همچنان در صدر وام‌گیرنده‌ها

تفکیک تسهیلات پرداختی بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکار، به بخش‌های اقتصادی دریافت‌کننده این وام‌ها، نشان‌دهنده آن است که بخش خدمات همچنان با سهم ۴۰.۳ درصدی از این وام‌ها، پیشتاز است. همچنین ۳۹.۱ درصد از وام‌ها به سوی بخش صنایع و معادن رفته است. بخش‌های بازرگانی با ۱۰.۸ درصد، مسکن و ساختمان با ۵.۵ درصد و کشاورزی با ۴.۲ درصد نیز رتبه‌های بعدی قرار دارند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا