اجتماعی

۳۰۰ قلم کمبود دارو داریم/ دولت اما زیر بار نمی‌رود

حدود چهار ماه از زمانی که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت تمام عواملی که باعث کمبود دارو می‌شوند را از بین بردیم، می‌گذرد. بحران کمبود دارو در ایران اما همچنان ادامه دارد. در همین مورد یحیی ابراهیمی، نماینده مجلس گفته که ۳۰۰ قلم کمبود دارو داریم اما دولت زیر بار نمی‌رود و مدام می‌گوید که همه چیز گل و بلبل است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، کمبود دارو در ایران از آن دست مناقشاتی است که دولت زیر بار آن نمی‌رود یا آن را محدود به چند قلم داروی خاص می‌داند. در همین حال برخی از صاحبان صنایع دارویی و نمایندگان مجلس می‌گویند که این کمبود به ۲۰۰ قلم تا ۳۰۰ قلم دارو می‌رسد.

کمبود اقلام دارویی نه به دولت فعلی برمی‌گردد نه دولت قبلی. سال‌هاست که گریبان بازار دارویی کشور را گرفته و بیماران را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است. با تشدید کمبود دارو در کشور، تیرماه سال جاری بود که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت: «چه کسی گفته که ۲۰۰ قلم کمبود دارو داریم؟ ۲۰۰ قلم نیست.»

وزیر بهداشت آمار دقیق و مشخصی از میزان کمبود اقلام دارویی در کشور نداد، اما آن زمان (تیرماه) گفت که تمام عواملی که می‌تواند باعث کمبود دارو شود را در یکی دو هفته اخیر کاملا از بین برده‌ایم.

با این حال هنوز برخی از بیماران و مقامات رسمی از کمبود دارو می‌گویند. داروهایی که بیماران باید برای آن داروخانه‌های بسیاری را بگردند تا پیدا کنند، گاه با هزینه‌ای که برای آن بسیار گران تمام می‌شود. دولت اما زیر بار نمی‌رود.

۳۰۰ قلم کمبود دارو داریم

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در همین مورد به اقتصاد۲۴ گفته که ممکن است دولت در تحقق این مسیر، مشکل منابع داشته باشد، ولی باید توجه داشت که اقتصاد را با زور و دستور نمی‌توان اداره کرد و این مسیر کار اشتباهی است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: «بر اساس اطلاعاتی که داریم، بیش از ۳۰۰ قلم دارو در داروخانه‌ها کم است، ولی دولت زیر بار نمی‌رود و مدام می‌گوید که همه چیز گل و بلبل است، اما واقعیت امر اینگونه نیست.»

دولت می‌داند مردم دروغ‌هایشان را باور ندارند

ابراهیمی گفت: «مشکل این است که با مردم صادق نیستیم و مدام دروغ می‌گوییم و انتظار داریم مردم حرف ما را باور کنند. خود دولت می‌فهمد که مردم دروغ‌هایشان را قبول ندارند، ولی باز هم این رویه را ادامه می‌دهد. به مردم صادقانه بگویید که اقتصاد مشکل دارد. مردم درک و فهمشان بالاتر از ادبیات شماست.»

او ادامه داد: «کمبود شدید دارو در داروخانه‌ها، باعث سواستفاده بیشتر از داروهای تولیدی می‌شود. دلالان می‌توانند آنها را در بازار آزاد بفروشند و با این کارشان، مشکلاتی برای جامعه ایجاد می‌کنند.»

وزارت بهداشت می‌دانست با کمبود دارو مواجه می‌شویم

خردادماه سال جاری نیز محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران به خبرگزاری تسنیم گفت: «تعداد کمبود دارویی به بیش از ۲۰۰ قلم دارو رسیده است که علل عمده آن عدم تامین به موقع ارز و ریال و عدم قیمت‌گذاری به موقع و پرداخت نشدن به موقع تسهیلات به شرکت‌های دارویی و مشکلات حواله ارز است.»

او ادامه داد: «این وضعیت کمبودهای دارویی از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود و همه دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت نیز در جریان بودند که خردادماه و تیرماه با افزایش کمبود دارو مواجه می‌شویم.»

کمبود دارو تا داروهای عمومی پیش رفته است

خردادماه سال جاری، برخی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس نسبت به کمبود دارو در کشور واکنش نشان دادند. (تسنیم)

جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در این مورد گفت: «موضوع دارو و کمبود تجهیزات پزشکی با حیات مردم در ارتباط است. در یک سال گذشته در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی شاهد کمبود بوده‌ایم که باعث سردرگمی بیماران شده است. عدم پاسخگویی مسئولین مرتبط را داشته‌ایم.»

او ادامه داد: «وزارت بهداشت باید کمبود دارو و کمبود تجیهزات پزشکی را پیش‌بینی می‌کرد و نظارت دقیقی بر زنجیره تامین و توزیع تجهیزات و لوازم پزشکی داشت.»

مرتضی خاتمی دیگر نماینده مجلس در این جلسه گفت: «امروز کمبود دارو در حد داروهای عمومی پیش رفته است؛ داروهای تخصصی که جای خود دارند. انواع سرم با کمبود مواجه است.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا